نکاتی که هنگام خرید پیراهن باید به آن‌ها توجه کنید

هنگام خرید یک پیراهن مناسب، ویژگی‌های زیادی را باید مدنظر قرار بدهید.
اهمیت دادن به جزئیات کوچک یک پیراهن، باکیفیت بودن آن را به دنبال دارد و باعث می‌شود از خریدتان راضی باشید. امروز در مدمن ویژگی‌های مختلف یک پیراهن مناسب را برای‌تان آورده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا نکات مهمی را که هنگام خرید یک پیراهن باید به آن‌ها توجه کنید، بررسی کنیم.


سایز 

سایزِ مناسب و فیت بودن، مهم‌ترین ویژگی یک لباس خوب است. شما باید به این نکته اهمیت بدهید و اگر پیراهنی که انتخاب کرده‌اید سایز مناسب ندارد، آن را نخرید. یک پیراهن مناسب باید احساس راحتی به شما بدهد و در عین حال به بهترین شکل ممکن روی تن‌تان بنشیند.

هنگام خرید، باید به فرم بدن خود و سایز استاندارد دقت کرده و مناسب‌ترین پیراهن را انتخاب کنید. علاوه بر این، به نکات دیگری از جمله یقه و آستین هم باید توجه شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم:

• فاصله‌ی میان یقه و گردن شما، هنگامی که تمام دکمه‌ها بسته هستند، باید به اندازه‌ای باشد که دو انگشت‌تان درون آن قرار بگیرد.

• طول شانه‌ی پیراهن باید به اندازه‌ای باشد که در نقطه‌ی اتصال شانه و بازوی شما به راحتی قرار بگیرد و همچنین آزاد هم نباشد.
• حلقه‌ی آستین، که به کناره‌ی پیراهن دوخته شده، باید در جای مناسب قرار بگیرد و به اندازه‌ی کافی بالا باشد تا بازوهای‌تان حرکت آزادانه‌ای داشته باشند.

• آستین‌ها نباید زیادی تنگ یا زیادی گشاد باشند و در عین حال احساس راحتی به شما بدهند.
• سرآستین باید در جایی قرار بگیرد که مچ و دست شما به یکدیگر وصل شده است.


 جنس

هنگامی که جواب سوال زیر را پیدا کردید، آن‌وقت می‌توانید به دنبال جنس مناسب پیراهن بگردید:

این پیراهن را برای چه کاری احتیاج دارید و در چه موقعیتی می‌خواهید آن را بپوشید؟

اکثر مردها به دنبال پیراهنی برای موقعیت‌های کاری یا جمع دورهمی و بیرون از خانه هستند. انتخاب‌تان هر چه که باشد، این مهم است که تفاوت جنس‌های مختلف پیراهن را، که در پایین معرفی کرده‌ایم، بدانید:

• پنبه سبک (Fine cotton): پنبه‌ای سبک‌وزن است که به گونه‌ای بافته شده تا رطوبت مناسب و انتقال گرما را فراهم سازد. این جنس، احساس نرمی خوبی به شما می‌دهد و اتو کردن آن هم راحت است.
• الیاف مصنوعی (Man-made fiber): این مورد می‌تواند انواع نایلون، پلی‌استر و... را شامل شود. برخلاف پنبه، خواص مطلوب و موردانتظار طبیعی را ندارد؛ اما با توجه به مواردی از جمله «چروک نشدن»، «مقاومت در برابر لکه» و «مقرون به صرفه بودن» می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد.
• کتان: جایگزین مناسبی برای پیراهن‌های ورزشی یا یقه دکمه‌دار است.
• فلانل: پارچه‌ای لطیف بوده که معمولا از نخ‌های پشمی بافته می‌شود. فلانل گزینه‌ی خوبی برای پیراهن‌های معمولی و راحت است.


یقه

یقه‌ی پیراهن تاثیر زیادی در ظاهر شما دارد و با توجه به فرم صورت‌تان، می‌تواند اجزای آن را بیشتر به چشم بیاورد یا نگاه‌ها را از آن‌ها دور کند. از آن‌جایی که یقه‌های مختلفی وجود دارند، شما باید ویژگی هر کدام را بدانید و بهترین و مناسب‌ترینِ آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه چند نوع گوناگون از یقه‌ها را معرفی می‌کنیم:

• یقه باز: در این نوع یقه، نوک دو سمت آن تقریبا 10 سانتی‌متر بایکدیگر فاصله دارند. این یقه با هر نوع رنگ، جنس و طرحی هم‌خوانی دارد و مناسب افرادی است که صورت کشیده و معمولی دارند.
• یقه پهن: این مدل همانند مورد قبلی بوده، با این تفاوت که فاصله‌ی بین دو سر یقه حدود 14 سانتی‌متر است. این یقه با کراوات‌های دارای گره‌ی بزرگ سازگار بوده و زمانی که بدون بستن دکمه‌ها پوشیده شود، ظاهر چشم‌گیرتری خواهد داشت.
• یقه منحنی: این یقه برای تاکسیدو (نوعی کت مردانه) مناسب بوده و ظاهری رسمی به شما می‌دهد.
• یقه کلاسیک: استایل یقه کلاسیک تقریبا همه‌کاره محسوب می‌شود و در هر موقعیتی مناسب خواهد بود. فاصله‌ی دو سر آن معمولا 8 سانتی‌متر است و صورت را کشیده‌تر نشان می‌دهد. در نتیجه‌ برای صورت‌های گرد و پُر پیشنهاد می‌شود.
• یقه دکمه‌دار: این یقه شبیه به کلاسیک است و تنها فرقش، وجود دو دکمه در انتهای دو سر یقه به حساب می‌آید. کارایی این دکمه‌ها برای ثابت نگه داشتن یقه است و یقه دکمه‌دار، رسمی‌ترین نوع یقه به شمار می‌رود.
• یقه دیپلمات: این مدل که دارای بندی دور یقه است، به یقه دیپلمات معروف بوده و دیگر آن دو سر یقه‌های معمولی را دارا نیست. با این یقه نمی‌توان از کراوات استفاده کرد و با جنس کتان، بهترین هم‌خوانی را دارد.


پلاکت (محل قرارگیری دکمه‌ها) 

اگر بخواهید یقه‌ی پیراهن‌تان ظاهر خوبی داشته باشد، باید پلاکت مناسب را انتخاب کنید. پلاکت، نواری عمودی است که دکمه‌ها روی آن قرار گرفته‌اند. یک پلاکت زیبا باعث می‌شود که یقه‌ی پیراهن، خوش استایل‌تر دیده شود. پلاکت‌ها مدل‌های مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را برای‌تان آورده‌ایم:

• پلاکت استاندارد: عمومی‌ترین نوع پلاکت است که در اکثر پیراهن‌ها پیدا می‌شود. این نوار معمولا 2.5 الی 5 سانتی‌متر طول دارد و به صورت جداگانه به پیراهن دوخته شده است. پلاکت استاندارد وظیفه‌ی حفظ توازن و تعادل در قسمت جلویی پیراهن را برعهده دارد.
• پلاکت پوشیده: این نوع پلاکت دارای پارچه‌ای اضافی است که دکمه‌ها را می‌پوشاند و نمی‌گذارد دیده شوند. این مدل برای موقعیت‌های رسمی و تاکسیدوها مناسب است.
• بدون پلاکت: این مدل ظاهر ساده‌ای به پیراهن می‌دهد و نسبت به پلاکت استاندارد، رسمی‌تر محسوب می‌شود. در این نوع پلاکت، محل قرارگیری دکمه‌ها ساده بوده و بدون تا کردن پارچه (یا پارچه‌ی اضافه) دوخته شده است.


 دکمه‌ها

دکمه‌ها شاید جزئیات کوچک یک پیراهن به شمار بروند، اما تنها نبود یکی از آن‌ها می‌تواند ظاهر پیراهن را خراب کند. در نتیجه به جنس و نوع دکمه‌های پیراهن باید اهمیت بدهید. در ادامه چند مورد را بررسی می کنیم:

• دکمه‌های پلاستیکی: در بیشتر پیراهن‌ها یافت می‌شوند و محکم و کم‌هزینه به حساب می‌آیند. اما اگر از مواد اولیه بی‌کیفیت ساخته شوند، به راحتی می‌شکنند و مورد خوبی نخواهند بود.
• دکمه‌های مرواریدی: معمولا این دکمه‌ها به هر نوع دیگری ترجیح داده می‌شوند. آن‌ها کاملا از جنس مروارید نیستند بلکه لایه‌ای از جنس مروارید روی آن‌ها را پوشانده است، به همین دلیل حالت ارتجاعی دارند. البته این دکمه‌ها نسبتا گران‌قیمت هستند و در پیراهن‌های معمولی و ارزان استفاده نمی‌شوند.
• دکمه‌های چوبی: دکمه‌های بادوام و خوبی هستند که می‌توانند برای پیراهن‌های معمولی و راحت استفاده شوند.
همچنین در آخر باید به ضخامت دکمه‌ها هم توجه کنید. برای مثال شاید استفاده از دکمه‌های صاف و باریک راحت‌تر باشد، اما احتمال شکستن و یا کنده شدن آن‌ها بالا است. همچنین شاید دکمه‌های ضخیم عمر بیشتری داشته باشند، اما بستن آن‌ها وقت‌گیرتر است و هنگامی که عجله دارید، حسابی شما را معطل می‌کنند. پس خودتان باید تصمیم بگیرید که کدام را به دیگری ترجیح می‌دهید.


سرآستین‌ها 

هرگز ارزش سرآستین‌های باکیفیت و خوش استایل را دست‌کم نگیرید. شاید آن‌ها در اولین نگاه توجه کسی را جلب نکنند، اما هنگامی که با ژاکت یا کت پوشیده می‌شوند، ظاهر چشم‌گیری خواهند داشت و زیبایی دوچندانی به تیپ‌تان اضافه می‌کنند (یقه‌ها هم چنین نقشی دارند.)
سرآستین باید حدود 2.5 سانتی‌متر از آستین ژاکت بلندتر باشد و یکی از استایل‌های زیر را شامل شود:

• سرآستین دکمه‌دار: تقریبا اکثر پیراهن‌ها این استایل را دارند که گوشه‌های گرد، مربعی و یا زاویه‌دار را شامل می‌شود. این نوع سرآستین دور مچ جای گرفته و با بستن دکمه، ثابت قرار می‌گیرد. سرآستین دکمه‌دار ظاهری معمولی و راحت دارد و بهتر است با یقه‌های دکمه‌دار استفاده شود.
• سرآستین لوله‌تفنگی: یک نوع سرآستین رسمی بوده که معمولا دارای 2 یا 3 دکمه است. این تعداد دکمه، بیشتر برای افراد قدبلند مناسب بوده و همچنین ظاهری رسمی به شما می‌دهد.
• سرآستین فرانسوی: این نوع سرآستین تقریبا دوبرابر سرآستین‌های معمولی هستند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که باید تا زده شده و با دکمه سرآستین بسته شوند. سرآستین فرانسوی ظاهری خاص داشته و معمولا با یقه‌های منحنی هم‌خوانی دارد. با این مدل حتما باید از دکمه سرآستین استفاده کنید.


 رنگ و طرح

در آخر شما باید به روی رنگ و طرح پیراهن تمرکز کنید. آیا این پیراهن با دیگر پوشاک شما هم‌خوانی دارد؟ آیا با شخصیت شما متناسب است؟ آیا گزینه‌ی خوبی برای موقعیتی که در آن قرار دارید خواهد بود؟
موقعیت‌های کاری، دوستانه، مهمانی و... پوشاک متفاوتی را شامل می‌شوند و شما باید سعی کنید مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه چند رنگ و طرح مختلف، و موقعیت‌های درخور آن‌ها را آورده‌ایم:

• پیراهن سفید یا آبی یک‌دست: مناسب برای شرکت‌ها و موقعیت‌های رسمی
 طرح شطرنجی یا راه‌راه: مناسب برای موقعیت‌های معمولی و اجتماعی که شامل دوستان و خانواده می‌شوند
• پیراهن‌های چند رنگ، رنگ‌روشن و یا گل‌دار: مناسب برای عروسی‌ها، مهمانی‌های خودمانی و وقت‌گذرانی‌ها و همچنین روزهای معمولی تابستانی


اگر این مطلب را دوست داشتید، آن را به اشتراک بگذارید.