سال جدید، پوستی بهتر! (بخش دوم)

سال جدید پیش رو است و باید علاوه بر خانه، زندگی‌مان را هم تکانی بدهیم و همه چیز را نو و تازه کرده و از اول شروع کنیم. جدا از برنامه‌ریزی‌های دیگری که باید برای سال جدید درنظر بگیرید، همچنین باید برای استایل خود هم تلاش کرده و تغییری در آن ایجاد کنید.

تیپ و مدهای گوناگون به سرعت در حال تغییر هستند و در مدمن هم زیاد راجع‌به آن‌ها صحبت کرده‌ایم؛ پس به‌جای برنامه‌ریزی برای پوشاک‌های مختلف، می‌خواهیم به شما راهی برای داشتن پوستی بهتر، که مهم‌تر از پوشاک و لباس‌ محسوب می‌شود، معرفی کنیم. با دارا بودن پوستی شفاف و زیبا، حتی اگر لباس‌های ساده‌ای هم به تن داشته باشید، باز هم می‌توانید شیک‌پوش‌ترین فرد حاضر در یک جمع به نظر برسید و توجه همه را جلب خود و استایل‌تان کنید.

در قسمت اول این مقاله 4 بخش از یک برنامه را برای مراقبت از پوست‌ها و راه‌هایی برای داشتن پوستی بهتر به شما معرفی کردیم. پس اگر همچنان به پوست خود اهمیت می‌دهید، در ادامه با مدمن و ادامه‌ی این برنامه‌ی مراقبت از پوست همراه باشید.

 

  1. در هفته حداقل 2.5 ساعت ورزش کنید

مراحلی که در مقاله‌ی قبلی خواندید، پیشرفتی خوب اما سطحی به دنبال دارند، پس اگر می‌خواهید به طور دائمی پوست بهتری داشته باشید، باید عزم‌تان را برای داشتن یک شیوه‌ی زندگی جدید، متفاوت و سالم جزم کنید، و این هم به معنای ورزش کردن طبق برنامه است.

ورزش کردن و در نتیجه عرق ریختن، می‌تواند به پوست شما برای خارج کردن آلوده‌کننده‌های محیط زیست، خاک و کثیفی، و همچنین روغنی که در طول روز روی سطح آن ایجاد شده کمک کند. ورزش علاوه بر این باعث ترشح اندروفین‌ها، که نتیجه‌اش کاهش استرس و تنش‌های روزانه است، می‌شود و فشارهای وارد شده بر پوست‌تان را از بین می‌برد. کاهش استرس هم با توجه به مقاله‌ی اول، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای داشتن پوستی سالم‌تر به شمار می‌رود.

هنگامی که ورزش می‌کنید، ضربان قلب و جریان خون‌تان افزایش پیدا می‌کند. این موارد می‌توانند به شما انرژی ببخشند و کاری کنند تا جوان‌تر به نظر برسید. البته دقت داشته باشید که بعد از هربار ورزش کردن، بدن‌تان را بشویید تا کثیفی و عرق موجب ایجاد باکتری و مریضی‌های پوستی نشوند. بعد از شستن هم از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست شما رطوبتی که از دست داده را جبران کند.

 

  1. خودتان آشپزی کنید

همه می‌دانیم که تکیه کردن بیش‌ازحد به فست‌فود و غذاهای آماده می‌تواند به سلامتی لطمه بزند، اما بدترین تاثیرات آن روی پوست خواهد بود. در نتیجه شما باید دقت بیشتری به غذاهایی که وارد بدن‌تان می‌کنید داشته باشید.

غذاهای آماده و فرآوری‌شده، دارای مواد افزودنی به‌شدت زیادی هستند که بدن شما آن‌ها را به عنوان سم جذب خود می‌کند. کبد با حجم بالایی از این سموم مقابله می‌کند، اما زمانی که این مواد بیش از اندازه شوند، بدن‌تان مجبور می‌شود آن‌ها را از طریق پوست خارج کند و نتیجه‌ی آن هم آسیب دیدن پوست و ایجاد آکنه خواهد بود.

بهترین غذاها برای داشتن پوستی سالم، غذاهای حاوی چربی‌های سالم مانند ماهی خال‌خالی، شاه ماهی، نارگیل، آواکادو و همچنین میوه و سبزیجاتی که ویتامین بالایی دارند هستند.

پس سعی کنید از این به بعد غذاهای‌تان را خودتان درست کنید و کمتر به سراغ فست‌فود و غذاهای ناسالم بروید.

 

  1. حداقل 7 ساعت در شبانه‌روز را به خواب اختصاص بدهید

هنگام خوابیدن، بدن شروع به استراحت و باز‌سازی می‌کند. وقتی خواب عمیق‌تر می‌شود، سطح هورمون‌ها بالا می‌رود و تمامی سلول‌ها، از جمله سلول‌های پوستی، ترمیم می‌شوند.

اهمیتی ندارد چه‌قدر برنامه‌ی مناسبی برای نگه‌داری از پوست‌تان چیده باشید، اگر خواب کافی نداشته باشید، اثرات آن روی پوست به خصوص زیر چشم‌ها مشخص خواهد بود و تمام نقشه‌های‌تان را نقش‌برآب می‌کند. زمانی که کم می‌خوابید، زیر چشم‌ها سیاه شده و ظاهری پف‌کرده و خسته پیدا می‌کنند. با خوابیدن به اندازه‌ی کافی، این مشکل برطرف خواهد شد.

اگر خواب‌تان با مشکل روبه‌روست، خوردن کافئین بعد از 3 بعد از ظهر را کنار بگذارید، مطمئن شوید محل خواب‌تان تاریک است، از تکنیک‌های تنفس برای آرامش استفاده کنید و در آخر دور نگاه کردن به صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی (کامپیوتر، گوشی همراه و...) را خط بکشید.

 

  1. یک برنامه منظم برای مراقبت از پوست‌ها تعیین کنید
  • پاکسازی: دوبار در روز

چربی به طور مداوم روی صورت‌ شما ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از مسدود کردن منفذهای پوست و ایجاد مشکلاتی از این قبیل، باید به سرعت از روی پوست پاک بشوند. البته نباید بیش‌ازحد پوست‌تان را بشویید چون ممکن است خشک و حساس بشود. اما یک پاک‌سازی سریع در روز و شب لازمه داشتن پوستی تمیز و سالم است.

قبل از استفاده از هر نوع شوینده، صورت خود را با آب گرم (نه داغ!) مرطوب کنید. سپس مقدار کمی از محصول را در کف دستان‌تان ریخته و سپس به آرامی آن  را به صورت‌ خود بمالید و تمام صورت را، غیر از چشم‌ها، با کف ایجاد‌شده بپوشانید. در آخر دوباره صورت‌تان را با آب گرم بشویید. برای خشک کردن صورت‌، از یک حوله‌ی نرم و تمیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که آن را روی صورت خود نمالید چون ممکن است باعث زخم یا حساس شدن پوست‌تان بشود.

  • مرطوب‌سازی: دوبار در روز

حواس‌تان باشد که هنگام استفاده از مرطوب‌کننده، پوست خود را نَکِشید. محصولات مرطوب‌کننده، مواد لازم برای هیدارته شدن پوست‌تان را در اختیار شما می‌گذارند و همچنین از پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهند چربی و روغن‌ها روی سلول‌های پوست شکل بگیرند. اگر از محصولی استفاده کنید که شامل ضدآفتاب هم هست، همچنین قادر خواهید بود از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هم در امان بمانید و با خیال راحت در روزهای آفتابی به قدم زدن مشغول شوید.

  • لایه‌برداری: دو الی سه بار در هفته

یک محصول لایه‌بردار را روی پوست مرطوب خود قرار بدهید. آن را به شکل دایره‌وار روی صورت و گردن‌تان ماساژ دهید. لایه‌برداری باعث می‌شود پوست‌تان نفس بکشد، منافذ آن باز شود و همچنین موهای آن مشخص‌تر شده و کار اصلاح آن‌ها را آسان‌تر کند.

پس فراموش نکنید. برای داشتن پوستی بهتر حتما موارد زیر را در سال جدید انجام بدهید:

  • روزی 3 لیتر آب بنوشید
  • از ضدآفتاب استفاده کنید
  • نوع پوست خود را بشناسید
  • از استرس دوری کنید
  • در هفته حداقل 2.5 ساعت ورزش کنید
  • خودتان آشپزی کنید
  • حداقل 7 ساعت در شبانه‌روز را به خواب اختصاص بدهید
  • یک برنامه برای مراقبت از پوست‌ها تعیین کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده و با رعایت این موارد، در سال جدید پوستی بهتر داشته باشید.

با تشکر از همراهی شما. لطفا این مقاله را به اشتراک بگذارید.