سال جدید، پوستی بهتر! (بخش اول)

سال جدید پیش رو است و باید علاوه بر خانه، زندگی‌مان را هم تکانی بدهیم و همه چیز را نو و تازه کرده و از اول شروع کنیم. جدا از برنامه‌ریزی‌های دیگری که باید برای سال جدید درنظر بگیرید، همچنین باید برای استایل خود هم تلاش کرده و تغییری در آن ایجاد کنید.

تیپ و مدهای گوناگون به سرعت در حال تغییر هستند و در مقالات مدمن هم زیاد راجع‌به آن‌ها صحبت کرده‌ایم؛ پس به‌جای برنامه‌ریزی برای پوشاک‌های مختلف، می‌خواهیم به شما راهی برای داشتن پوستی بهتر، که مهم‌تر از هر پوشاک و لباسی‌ محسوب می‌شود، معرفی کنیم. با دارا بودن پوستی شفاف و زیبا، حتی اگر لباس‌های ساده‌ای هم به تن داشته باشید، باز هم می‌توانید شیک‌پوش‌ترین فرد حاضر در یک جمع به نظر برسید و توجه همه را جلب خود و استایل‌تان کنید.

در این مقاله می‌خواهیم یک برنامه برای مراقبت از پوست‌ها و راه‌هایی را برای داشتن پوستی بهتر در اختیارتان بگذاریم. پس اگر به پوست خود اهمیت می‌دهید، در ادامه با مدمن و بخش اول نکاتی برای مراقبت از پوست همراه باشید.

 

  1. روزی 3 لیتر آب بنوشید

طبق گفته موسسات پزشکی، 13 لیوان یا 3 لیتر آب در طول روز برای یک فرد بالغ لازم است تا کاملا هیدارته (سیراب) شود. با‌این‌حال، اکثر مردم مقداری خیلی کمتر از این را در یک روز می‌نوشند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که کمتر از 3 لیتر آب می‌نوشند، بهتر است در سال جدید این مقدار را تغییر داده و تلاشی برای پوست بهتر بکنید.

اگر آب کافی نخورید، پوست شما خشک، سفت و پوسته‌پوسته می‌شود. اما از آن‌طرف، اگر بدن شما کاملا هیدراته باشد، پوست‌تان هم کشسانی بیشتر خواهد داشت و کمتر چین و چروک پیدا می‌کند، و همچنین درخششی به دست می‌آورد که شما را فردی سالم و پرجنب و جوش نشان می‌دهد. البته بلافاصله بعد از خوردن آب، پوست شما روشن‌تر نمی‌شود، اما بعد از گذشت تنها چند هفته نتیجه‌ی آن را خواهید دید.

آب سرد، سوخت‌ و ساز بدن‌تان را بالا می‌برد، به شما انرژی می‌بخشد و به سرعت هیدراته می‌کند. نکته‌ی دیگری که باید بدانید، این است که بین خوردن هر لیوان آب فاصله بیندازید تا در طول روز، بدن شما قادر به جذب تمامی 3 لیتر باشد. علاوه بر این، اگر شیر بدون چربی یا کم‌چرب هم در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دارد، می‌توانید آن را به عنوان بخشی از آب روزانه خود درنظر بگیرید.

 

  1. از ضدآفتاب استفاده کنید

افراد کمی از محصولاتی نظیر ضدآفتاب و کرم‌های مختلف استفاده می‌کنند، اما این محصولات در کنار فواید زیادی که دارند، شاید بهترین وسیله برای جلوگیری از پیر شدن پوست محسوب شوند. بهترین راه محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش، که از خورشید ساطع می‌شود، به‌کار گرفتن یک ضدآفتاب قوی و گسترده است که برای مقابله با هر دو نوع اشعه‌ی «UVB» و «UVA» مناسب باشد.

اگرچه این محصول را باید هر روز صبح، طبق برنامه روزانه‌تان، استفاده کنید، اما هر زمان که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید حتما باید ضدآفتاب به پوست خود بزنید، مخصوصا اگر پوست‌تان به دلیل عرق یا برخورد با آب مرطوب هم شده باشد.

 

  1. نوع پوست خود را بشناسید

برای پیدا کردن نوع پوست‌تان، در آخر روز به پیشانی خود نگاه بیندازید:

  • اگر براق بود: باید از محصولات پوستی که سبک و بدون روغن هستند استفاده کنید.
  • اگر مات بود: به یک پاک‌کننده‌ی مرطوب‌ساز و یک مرطوب‌کننده‌ قوی و روغنی نیاز خواهید داشت.
  • اگر چیزی میان براق یا مات بود: دارای پوستی معمولی هستید و باید محصولات مناسب این نوع پوست را به‌کار بگیرید.

البته ممکن است افرادی هم پیدا شوند که بخشی از صورت‌شان خشک و مات، و بخشی دیگر براق باشد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید از محصولات مناسب برای پوست‌های معمولی استفاده کنید. راه دیگری که وجود دارد، استفاده از محصولات روغنی برای بخش‌های مات، و محصولات سبک و بدون روغن برای بخش‌های چرب پوست‌تان است.

 

  1. از استرس دوری کنید

استرس می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. تنش و خستگیِ صورت، عواملی کلیدی هستند که باعث پیر به نظر رسیدن صورت و چین و چروک و سیاهی زیر چشم می‌شوند. این موارد شاید در ابتدا موقتی باشند، اما به مرور زمان قادر خواهند بود به طور دائمی روی صورت‌تان باقی بمانند و برای همیشه ظاهر شما را خراب کنند.

اگرچه شاید این یک باور غلط باشد که استرس موجب پیدایش آکنه می‌شود، اما پوست‌های حساس در نتیجه‌ی استرس و فشارهای عصبی ممکن است دچار عواقب بدتری شوند و آسیب بیشتری ببینند.

همیشه سعی کنید در طول هفته وقتی را برای خود و استراحت‌تان اختصاص بدهید، و اگر شرایطش را دارید، از تمرین‌ها و تکنیک‌های کاهش استرس کمک بگیرید. همچنین اگر همیشه از استرس رنج می‌برید، به سراغ یک دوست مطمئن و یا حتی یک دکتر حرفه‌ای بروید و از آن‌ها کمک بخواهید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منتظر ادامه این مقاله و 4 مورد دیگر برای داشتن پوستی زیبا و شفاف بمانید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.