اشتباهات رایج مسواک زدن

دندان یکی از بخش‌های مهم و اساسی بدن ما محسوب می‌شود که قابلیت ترمیم خود را ندارد و اگر این بخش خراب و یا فرسوده شود، نیازمند ترمیم مصنوعی آن از طریق علم پزشکی خواهیم بود که این کار هم مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است. دندان یکی از ضرورت‌های زیبایی هم به حساب می آید. امروزه داشتن دندان‌های مرتب، سالم و سفید تاثیر بسزایی بر جذابیت و زیبایی شما و استایل‌تان می‌گذارد. داشتن دندان‌های سفید و مرتب نیازمند رسیدگی و مراقبت هر روزه است. یکی از این رسیدگی‌ها مسواک زدن محسوب می‌شود، اما بسیاری از مردم توجه‌ای به طریقه درست مسواک زدن ندارند و این امر باعث خرابی و فرسودگی دندان‌های آن‌ها شده است. ما در مقاله زیر به بررسی مهم‌ترین اشتباهات رایج مسواک زدن می‌پردازیم. پس اگر به سلامت دندان‌های خود اهمیت می‌دهید در ادامه با مدمن همراه باشید.

 

استفاده کردن از مسواک قدیمی و کهنه

 

یک مسواک استاندارد برای حداکثر ۲۰۰ بار استفاده ساخته شده است که این معادل است با ۳ ماه استفاده مرتب از آن. یک مسواک کهنه و رشته‌رشته شده نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد و دندان‌های شما را تمیز کند. بنابراین از این پس مرتب مسواک خود را عوض کنید و حواس‌تان به تاریخ مصرف آن باشد.

استفاده کردن از مسواک سخت و سفت

 

بسیاری گمان می‌کنند که مسواک نرم به درستی دندان‌های آن‌ها را تمیز نمی‌کند و در نتیجه از مسواک‌های سخت استفاده می‌کنند. استفاده از مسواک سفت می‌تواند خراشیدگی‌هایی را روی لثه شما ایجاد کند و این موضوع می‌تواند باعث عفونت و خونریزی لثه شما شود. علاوه بر این، مسواک سخت می‌تواند به مینای دندان‌های شما هم آسیب بزند و باعث خرابی و فرسودگی آن‌ها شود. همیشه به دنبال مسواک‌های نرم‌تری باشید تا از درد و آسیب به دندان‌های‌تان جلوگیری شود.

نگهداری مسواک در توالت

 

شما باید از نگهداری مسواک خود در جای تمیز و پاکیزه اطمینان حاصل کنید زیرا مسواک می‌تواند حامل باکتری‌های خطرناکی باشد که در نتیجه نه تنها به دندان‌های شما آسیب می‌زنند بلکه از طریق دهان وارد بدن شما شده و باعث امراض مختلف می‌شوند. همانطور که می‌دانید، در دستشویی میکروب‌ها و باکتری‌های زیادی وجود دارند که ممکن است هر لحظه آن‌ها بر روی مسواک شما بنشینند، پس بنابراین سعی داشته باشید مسواک‌تان را در اتاقی جداگانه‌ یا بهتر از آن در کابینت نگهداری کنید. اگر این کار برای شما مقدور نیست سعی کنید از درپوش‌های مسواک استفاده نمایید.

استفاده بیش از اندازه از خمیر دندان

 

استفاده بیش از اندازه از خمیر دندان نه تنها اسراف و کاملاً غیرضروری است بلکه می‌تواند به لثه‌ها و مینای دندان شما آسیب بزند. اندازه مناسب خمیر دندان به اندازه یک نخود بر روی مسواک است و برای یک بار شستشوی کامل کافی خواهد بود.

زمان مناسب برای یک بار مسواک زدن

 

شما حداقل به دو دقیقه زمان نیاز دارید تا فلوراید خمیر دندان به کار بیفتد. فلوراید ماده‌ای است که می‌تواند از فرسودگی دندان‌های شما جلوگیری کند. مسواک نزدن به مقدار زمان نامناسب می‌تواند به مرور باعث فرسودگی و خرابی دندان‌های شما شود. برای عادت کردن می‌توانید از گوشی همراه خود استفاده نمایید و آلارمی به مدت ۲ دقیقه بر روی آن تنظیم نمایید تا به مرور زمان به آن عادت کنید.

 

نادرست مسواک زدن

 

بسیاری با این که روزی سه بار دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، باز هم دندان‌های‌شان فاسد و خراب می‌شوند. یکی از  دلایل اصلی آن، درست مسواک نزدن است. سریع و سفت مسواک زدن نه تنها باعث تمیز نشدن دندان‌های شما می‌شود بلکه به دندان‌های شما هم آسیب می رساند. شما نیاز دارید تا به صورت دایره‌وار و به آهستگی دندان‌های خود را مسواک بزنید. فشار بیش از حد مسواک بر روی لثه‌ها باعث خونریزی آنها شده و  ممکن است بیماری‌های لثه و دندان را به دنبال داشته باشد.

بیش از حد مسواک زدن

 

دندان‌های شما نیاز دارند تا حداقل روزی ۲ و حداکثر روزی ۳ بار مسواک زده شوند؛ بیش از این مقدار مسواک زدن به مینای دندان و لثه شما آسیب وارد می‌کند. این را نیز در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید باید چیزی حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. بلافاصله بعد از غذا مسواک زدن می‌تواند آسیب‌های جدی به دندان‌های شما وارد کرده و آن‌ها را از ریشه ضعیف کند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا آن را به اشتراک بگذارید.