تاریخچه ولنتاین چیست

روز ولنتاین یا همان روز عشق هر ساله در ۱۴ فوریه برگزار می شود. معمولاً در تمام جهان در روز ولنتاین شکلات، گل و هدیه های متنوع بین عشاق رد و بدل می شود. هدیه هایی که افراد در این روز به عزیزان خود هدیه می دهند معمولاً به رنگ قرمز است. در واقع رنگ قرمز تم روز ولنتاین است.

با توجه به موارد گفته شده و میزان شهرت این روز در کل جهان، به نظر شما تاریخچه روز ولنتاین چیست ؟ کدام رویداد و یا سنت تاریخی مهم منجر به پدید آمدن این روز هیجان انگیز و ثبت آن در تقویم شده است؟ در خصوص اینکه تاریخچه ولنتاین چیست ، معمولاً روایت ها و داستان های زیادی وجود دارد؛ اما دلیل اصلی آن همواره در هاله ای از ابهام قرار دارد. تنها مسئله مسلم این است که از دیرباز ماه فوریه به عنوان ماه عاشقان شناخته شده است. روز ولنتاین بقایایی از سنت مسیحی و روم باستان را دارد.

 

تاریخچه ولنتاین چیست؟

تاریخچه ولنتاین چیست؟

در کلیسای کاتولیک حداقل اسامی سه قدیس به نام های ولنتاین یا والنتینوس ثبت شده است که هر سه نفر آن ها کشته یا به قولی شهید شده اند. افسانه ای قدیمی و مشهور ادعا می کند که ولنتاین یک کشیش بود که در قرن سوم میلادی در رم زندگی می کرد. زمانی که امپراطور کلودیوس دوم به این نتیجه رسید که مردان مجرد سربازان بهتری نسبت به کسانی هستند که همسر و فرزند دارند، ازدواج برای مردان جوان را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرد. ولنتاین همان کشیش رومی معروف است که نسبت به این قانون و این بی عدالتی دست به اعتراض زد و از دستور امپراطور سرپیچی کرد. او به شکل کاملاً مخفیانه جوانان عاشق را به ازدواج یکدیگر در می آورد. زمانی که کلودیوس دوم متوجه نافرمانی و اقدامات این کشیش شد، دستور قتل او را صادر کرد.

سایر داستان هایی که به بیان پاسخ این سوال می پردازند که تاریخچه ولنتاین چیست، هر کدام به نوعی اعتقاد دارند که ولنتاین ممکن است به دلیل تلاش برای کمک به مسیحیان برای فرار از زندان های روم شکل گرفته باشد. مسیحیان در این زندان ها به سختی مورد آزار و شکنجه قرار می گرفتند. طبق یکی از افسانه ها ولنتاین یکی از مسیحیان در بند در این زندان های مخوف بود که عاشق دختر زندانبانش شده بود و در زمان حبس با او ملاقات می کرد. این زندانی قبل از مرگش برای دختر محبوب خود نامه ای نوشته است که در پایان نامه امضایی با عبارت (از ولنتاین تو) به چشم می خورد. عبارتی که هنوز هم در نامه های عاشقانه استفاده می شود. همانطور که گفته شد ریشه و تاریخچه اصلی روز عشق در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ اما مسئله ای که روایت های تاریخی به آن تاکید می کنند این است که ولنتاین فردی قهرمان، دلسوز و البته رمانتیک بوده است. جالب است بدانید در قرون وسطی، ولنتاین به لطف این شهرت، به یکی از معروف ترین و محبوب ترین قدیسان در انگلستان و فرانسه تبدیل شد.

برخی از افراد برای پاسخ به این سوال که تاریخچه ولنتاین چیست، بر این باور هستند که روز ولنتاین در اواسط فوریه برای بزرگداشت سالگرد مرگ و خاک سپاری ولنتاین برگزار می شود که این اتفاق در حدود سال ۲۷۰ میلادی رخ داده است.

در ۱۵ فوریه یا اواخر این ماه جشن بت پرستی معروف به لوپریکانا گرفته می شد. این جشن در واقع نوعی جشن باروری بود که به فاونوس، خدای کشاورزی روم و رمولوس و رموس خدایان بنیان گذار روم تقدیم می شد. برای شروع این جشن اعضای لوپرچی در غاری مقدس جمع می شدند. در غاری که تصور می شد رمولوس و رموس یا همان بنیان گذاران روم توسط یک گرگ یا لوپا در آن نگهداری می شدند. در این روز همه زنان جوان و مجرد شهر نام خود را در کوزه ای قرار می دادند. مردان مجرد شهر هر کدام به صورت تصادفی یک نام را انتخاب می کردند و با صاحب آن نام ازدواج می کردند. در برهه ای از تاریخ برگزاری این مراسم عاشقانه غیر قانونی اعلام شد؛ ولی بسیاری از افراد همچنان اقدام به برگزاری آن به شکل مخفیانه می کردند. تبریک ولنتاین تا قرون وسطی بسیار رایج بود.

 

کوپید چیست؟

کوپید چیست؟

برای این که به ابعاد جدیدی از روز عشق آگاه شوید و درک بهتری نسبت به پاسخ این سؤال داشته باشید که تاریخچه ولنتاین چیست، به بیان یکی دیگر از رسوم قدیمی این روز هیجان انگیز می پردازیم.

کوپید اغلب در کارت های روز ولنتاین به عنوان یک کروبی برهنه به تصویر کشیده می شود که تیر های عشق را نا آگاه پرتاب می کند. کوپید نام خدای رومی است که ریشه در اساطیر یونانی دارد و عنوان خدای یونانی عشق یا اروس دارد. تولد او داستان جالب و متفاوتی دارد که از حوصله این متن خارج است. به گفته شاعران باستانی یونان، اروس یک جاودانه زیبا بوده است که احساسات انسان ها و خدایان را به بازی می گرفت و از نیزه های طلایی برای تحریک عشق و از تیر های سربی برای کاشت نفرت استفاده می کرد.

 

تبریک معمولی روز ولنتاین

تاریخچه ولنتاین چیست

علاوه بر ایالات متحده، روز ولنتاین در کانادا، مکزیک، بریتانیا، فرانسه و استرالیا نیز جشن گرفته می شود. در بریتانیای کبیر جشن ولنتاین در حدود قرن هفدهم شروع شد. در اواسط قرن هجدهم، عاشقان و دوستان طبقات اجتماعی مختلف نشانه هایی هر چند کوچک که نشانگر محبت و عشق آنان نسبت به یکدیگر بود، به هم هدیه می دادند. معمولاً یادداشت های عاشقانه ای نیز همراه این هدایا رد و بدل می شد.

در این مقاله به صورت مختصر به بیان تاریخچه روز عشق پرداختیم و تا حدودی نسبت به این مسئله آگاه شدیم که تاریخچه ولنتاین چیست؟

امروزه روز ولنتاین در سراسر جهان به عنوان روز عشق و نماد دوست داشتن جشن گرفته می شود. هدیه های ولنتاین شامل ست لباس، کمربند، ساعت، کیف، کارت پستال ها و نامه های عاشقانه، عروسک خرس، شکلات و آب نبات و هدیه های مختلف می شود.