نحوه انتخاب کفش ورزشی مناسب

نکاتی برای انتخاب کفش ورزشی مناسب ورزش دو

آیا در جستجوی بهترین کفش ورزشی زنانه و بهترین نکات برای خرید یک کفش جاده مناسب هستید؟

چرا به کفش ورزشی مناسب دویدن نیاز داریم !؟

کفش ورزشی که برای حرکت رو به جلوی خاص دویدن طراحی می‌شود، برای محافظت از پا در برابر جاده و کنترل نیروهای موثر وزن بدن بر روی اندام تحتانی مهندسی شده‌اند. برخی برای ثابت نگه‌داشتن پا در محدوده‌ی ایده‌آلی از حرکت و افزایش بهره‌وری طرز دویدن طراحی می‌شوند. در حال حاضر، بحث‌های زیادی پیرامون چگونگی موفقیت این طرح‌ها در طرز راه رفتن موثر وجود دارد که هیچ سود و منفعتی را نشان نمی‌دهند. 

ما پزشک و دانشمند نیستیم، بلکه علاقه‌مندان به دویدن هستیم و بر این باوریم اگر کفش ورزشی به خوبی با پا متناسب و راحت باشد، به بیرون رفتن و دویدن کمک می‌کند. جاده‌ها و پیاده‌روها با جاده‌های ماشین‌رو در این خصوص که سطوح بسیار سخت ساخته‌ی دست بشر هستند فرق دارند و دویدن در این جاده‌های ماشین‌رو بدون هیچ نوع محافظی، مناسب نمی‌باشد. این که آیا محافظت به یک صندل لاستیکی نازک یا یک پلت‌فرم فومی ختم می‌شود بستگی به اولویت‌های شخصی دارد و به احتمال زیاد جایی بین دو حد قرار می‌گیرد.

آیا این کفش‌ها می‌توانند از صدمه دیدن پای من جلوگیری کنند؟

جواب کوتاه، نه است. برای اکثریت افراد، کفشی که مناسب نیازهای آن‌ها باشد، کفش ورزشی است که بدون شک ابزاری ضروری در کمک به دویدن سالم و بدون صدمه دیدن می‌باشد، اما قصد این را نداریم که با استفاده از یک کفش فوق مهندسی شده یا نامناسب که هر دو می‌توانند اثرات مخرب واقعی بر روی بدن داشته باشند، مانع از دویدن بشویم. عامل کلیدی برای درک چگونگی استفاده از یک کفش ورزشی این است که یک کفش چه پتانسیلی برای به وجود آوردن یک مسئله دارد و خود کفش مسئله نیست. استفاده از یک کفش یا کفش ورزشی کنترل حرکت برای یک پای سفت که در آن چرخش به خوبی صورت نمی‌گیرد، نه بدین معنی که پا یا کفش معیوب است، انتخاب مناسبی نیست.

 

بنابراین اجازه دهید که بگوییم حتی با انتخاب یک کفش ورزشی بدون نقص که کاملا مناسب هم است، هنوز باید با یک روش ایمن دوید. ابتدا باید عضله، استخوان و تاندون‌ها را قوی کرد و از انجام سریع و بیش از حد این کار اجتناب نمود. ما احساس می‌کنیم که افراد به کفش به عنوان درمان همه‌ی دردها نگاه می‌کنند که می‌تواند رویدادهای بیومکانیکی، عدم تعادل، و استفاده‌ی بیش از حد را حل کنند. هیچ کفش ورزشی برای رفع درد زانو و دردهای نزدیک ساق پا طراحی نشده، اما یک کفش ورزشی که مناسب پا و متناسب با نیازهای افراد باشد، قطعا بهتر از کتانی‌های قدیمی هستند که از سال گذشته در پشت کمد مانده‌اند. علت این است که متریال از اضافه کاری می‌کاهند، به طور غیر یکنواخت پوشش می‌دهند و در هر گام موجب عدم تعادل در هر ضربه‌ی پا می‌شوند. نتیجه این‌که، انتخاب نوع کفش نقش مهمی در رفع آسیب ایفا می کند، اما تصمیمات آموزشی که می‌گیریم، برای سلامتی بسیار مهم‌تر هستند.

تفاوت بین کفش ورزشی مردانه و زنانه چیست؟

گاهی اوقات تنها تفاوت بین مدلهای کفش ورزشی مردانه و زنانه، در اندازه و رنگ ارائه شدهی آنها است. سایز کفش نه تنها به طول کفش بلکه به عرض کفش اشاره دارد. کفشهای زنانهی استاندارد (عرض B) با یک سایز باریک در مدل مردانه مطابقت دارند. امروزه، درک بهتری از نیاز به مواد مختلف و تناسب برای مدل زنانهی یک کفش ورزشی با احتساب تفاوتهای حجم و همچنین مکانیکی وجود دارد.

به طور کلی، زنان میانگین وزن بدنی کمتری دارند و همانند کفش مردان نیاز به ضربهگیر محکم ندارند. کفش ورزشی زنان در پاشنه باریکتر و در جلوی پا بازتر هستند و چرم لایه سرپنجه کفش بهتر میتواند با آناتومی یک زن تطابق پیدا کند تا طرحهای صافتر که برای پای مردان مناسبتر هستند. برخی از افراد ممکن است به این نتیجه برسند که پایشان در کفش ورزشی که برای جنس مخالف طراحی شده راحتتر است، بنابراین مهم است  که زیاد روی این موضوع نمانیم و بر روی متناسبترین کفش ورزشی تمرکز کنیم.

کفش ورزشی خنثی

گاهی اوقات به کفش‌های خنثی به عنوان کفش‌های بالشتک‌دار و ضربه‌گیر هم اشاره می‌کنند. به این دلیل است که  تمرکز اصلی در کفش‌های خنثی گرفتن ضربه در هنگام فرود آمدن پا است و حتی بدون در نظر گرفتن شکل راه رفتن، پلت فرمی ایجاد می‌کند. این کفش‌ها انعطاف پذیرند و برای افرادی که مشکلات بیومکانیکی ندارند بهترین انتخاب می‌باشند. دو مدل زنانه‌ی Asics Gel Cumulus 18 و  Brooks Ghost 9، بهترین نمونه‌های ;ورزشی بالشتک بالشتک‌دار خنثی هستند که نمونه‌ی کومولوس مقاومت بیشتری در قسمت قوس پا دارد تا پا را در چرخه‌ی خنثی راه رفتن هدایت کند. این ویژگی بازار کفش‌های Cumulus را برای افراد با سوپینیشن (Supination) خفیف در هنگام راه رفتن  رونق داده است.

کفش ورزشی دو مخصوص جاده یا کفش ورزشی دو مخصوص کوهستان

بگذارید مشخص کنیم که آیا کفش‌های جاده‌ای مناسب هستند یا نه. اگر عمدتا قصد دویدن بر روی جاده‌ها و پیاده‌روها را داشته باشید ، کفش‌های جاده‌ای مناسب هستند. عمده‌ترین تفاوت بین یک کفش ورزشی کوهستان و کفش ورزشی جاده‌ای در وزن، دوام، سطح فرود گسترده‌تر، و زیره‌ی کفش تخت‌تر می‌باشد. هنگام دویدن بر روی سطوح ساخت بشر، در مقایسه با خاک دینامیک و زمین‌های صخره‌ای که  یک کفش ورزشی کوهستان در تماس با آن قرار می‌گیرد، نیاز به زیره‌ی زیاد نیست.

بزرگ‌ترین تفاوتی که در یک کفش ورزشی کوهستان می‌یابیم، طراحی زیره و موادی است که کشش را در زمین‌های مختلف افزایش می‌دهد و در عین حال از پا در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب و گل آلود محافظت می‌کند. این کفش‌ها با استحکام در برابر پیچش طراحی شده‌اند (آن‌ها سفت‌تر هستند و به‌راحتی پیچ نمی‌خورند) تا به ثابت نگه‌داشتن پا و مچ پا بر روی ریشه‌ها، صخره‌ها و مسیرهای پیاده‌روی ناهموار کمک کنند. ما چندین مایل را بر روی زمین‌های صاف تا زمین‌های با ناهمواری متوسط پیمودیم و تنها از کفش‌های جاده با حداقل مسئله‌ی کششی استفاده کردیم. زمانی که شیب مسیر و سنگریزه‌ها بیشتر می‌شوند، بهتر است از کفش‌ها جاده‌ای با ویژگی‌های اضافه شده برای آن ماموریت استفاده کرد. کفش‌های جاده برای سرعت و واکنش بیشتر و با زیرسازی نرم‌تری طراحی شده‌اند تا شوک حاصل از سطوح ساخت بشر را دفع کنند. کفش‌های کوهستان برای زمین‌های ناهموار، با حفاظت بالا، طراحی شده‌اند و وزن بیشتری داشته و نسبت به کفش‌های جاده‌ای انعطاف‌پذیری کمتری دارند. اگر احساس می‌کنید که کفش‌های جاده‌ای برای نوع زمینی که قصد دویدن بر روی آن را دارید بهتر هستند،  بررسی ما در خصوص بهترین کفش‌های کوهستان را مطالعه کنید.

بهترین راه برای خرید

در طول این سال‌ها، نکاتی را در انتخاب این وسیله یاد گرفته‌ایم که در این‌جا در اختیار همگان می‌گذاریم. در ابتدا، کفش ورزشی را خودتان امتحان کنید. به‌خصوص اگر دفعه‌ی اول است که کفش ورزشی مخصوص دویدن می‌خرید. به یک فروشگاه باکیفیت بروید. هم‌چنین ایده‌ی خوبی است که کفش ورزشی دو قدیمی خود را برای ارزیابی الگوی پوشیدن ببرید. گزینه‌های محلی بسیاری وجود دارند که افراد را در این روند راهنمایی خواهند کرد، نوع راه رفتن را تحلیل کرده و کمک می‌کنند که متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید. از فروشنده‌ای که نمی‌تواند توضیح دهد چرا یک کفش ورزشی را بر دیگری توصیه می‌کند اجتناب کنید. اگر رشته‌ی دو  را تغییر داده‌اید یا تازه صدمه دیده‌اید، پیش متخصص بروید.

نکته‌ی دوم این که، هنگام عصر که پاها در بزرگ‌ترین حالت خود هستند، کفش ورزشی را امتحان کنید. از اندازه‌ی پای بزرگ‌تر خود برای تعیین سایز کفش استفاده کنید. کفش ورزشی که کمی در پا آزاد باشد بر کفش ورزشی که بسیار تنگ می‌باشد ارجحیت دارد. هنگامی‌که برای پرو کفش ورزشی می‌روید جوراب‌های مخصوص دویدن‌تان را هم همراه ببرید و واقعا آماده‌ی تست کفش‌ها باشید. اگر کفش‌ها خوب باشند حتی شما را تشویق به دویدن در اطراف کرده و حس خوبی نسبت به آن‌ها خواهید داشت.