از بین بردن لکه‌های جوهر از روی لباس

با اینکه از بین بردن لکه از روی لباس‌ها کار مشکلی است ولی غیر ممکن نیست. با چند وسیله در خانه می‌توانید به راحتی از شر لکه‌های جوهری که روی لباستان ریخته، خلاص شوید. شما می‌توانید با کمترین هزینه و زمان دوباره لباس مورد علاقه‌تان را بپوشید. قبل از آن که بخواهید لکه جوهر را از روی لباس خود به طور کامل پاک کنید باید لکه‌های تازه جوهر را از روی لباس بردارید. در همان لحظه‌ای که جوهر روی لباستان میریزد، قبل از اینکه خشک شود آن را از روی لباس بردارید البته قبل از آن پارچه‌ای را زیر لباستان قرار دهید تا به طرف دیگر لباس پس ندهد. بهتر است از پارچه سفید برای جدا کردن دو طرف لباس استفاده کنید تا کاملا مشخص باشد که آن طرف لباس لک شده‌ است یا خیر. برای زدودن جوهر تازه هم از پارچه سفید دیگری استفاده کنید و به جای آنکه پارچه را روی لباس بکشید و جوهر را پخش کنید، پارچه را به آرامی روی لکه بگذارید و بردارید. این کار را تا زمانی که دیگر جوهر خیسی روی لباس نیست ادامه دهید. این کار را برای پشت همان قسمت هم انجام دهید.

راه اول:

از یک اسپری مو الکل‌دار استفاده کنید.

حالا یک پارچه زیر بخش لکه‌دار لباس خود قرار دهید. قبل از استفاده از اسپری برای زدودن لکه لباس، در بخش کوچک و نامحسوس لباس خود آن را اسپری کنید تا مطمئن شوید که رنگ اصلی لباستان را نمی‌برد بعد از 30 ثانیه اگر تغییری ایجاد نشد، می‌توانید از آن اسپری استفاده کنید.

اسپری مو الکل‌دار روی جنس پلی استر به خوبی عمل می‌کند. توجه داشته باشید از این اسپری روی وسایل چرم یا وسایلی که به الکل حساس هستند استفاده نکنید.

بعد از اینکه مطمئن شدید اسپری مو الکل‌دار مشکلی برای لباستان ایجاد نمی‌کند با کمی فاصله از لکه، آن را روی لکه اسپری کنید.

بعد از اسپری کردن، برای دقیقه‌ای صبر کنید. این زمان نباید آنقدر طولانی باشد که اسپری روی لباس خشک شود.

سپس با پارچه تمیز یا پنبه روی لکه بزنید تا جوهر را به خودش بگیرد، اینقدر ادامه دهید تا لکه کاملا پاک شود. وقتی تمام لکه از بین رفت، لباس را همچون گذشته بشویید.

راه دوم:

با مالیدن الکل، لکه را تر کنید.

از بین بردن لکه جوهر

یک تکه پارچه یا اسفنج را درون الکل فرو ببرید و سپس لکه را تر کنید. اگر موفق به از بین بردن لکه لباس شدید، آن را مثل قبل بشویید.

  • الکل را به استات، ابریشم، پشم یا ریون نمالید.
  • اگر جوهر خودکار یا ماژیک روی لباستان ریخته باشد، مالیدن الکل از اسپری کردن اسپری مو الکل‌دار، موثرتر واقع می‌شود.

راه سوم:

از گلیسیرین و مواد شوینده ظروف استفاده کنید.

یک قاشق سوپ خوری گلیسیرین و یک قاشق سوپ خوری مایع ظرف‌شویی را باهم مخلوط کنید. پارچه‌ی سفیدی را داخل محلول فرو ببرید و بعد روی یک طرف لکه بمالید وقتی تمام آن از بین رفت، طرف دیگر را به همین شکل پاک کنید. 5 دقیقه صبر کنید سپس با انگشت کمی گلیسیرین روی لکه بمالید و بعد لباس را بشویید تا ماده شوینده و گلیسیرین از بین بروند.

  • گلیسیرین عامل خوبی برای از بین بردن لکه‌های قدیمی است زیرا لکه را اشباع می‌کند و کمک به از بین بردن آن می‌کند، در واقع اجازه می‌دهد تا مایع شوینده لکه را پاک کند.
  • گلیسیرین برای هر جنس پارچه کاربردی است.

راه چهارم:

از جوش شیرین و آب استفاده کنید.

2 قسمت جوش شیرین را با 1 قسمت آب را در ظرف کوچکی مخلوط کنید تا خمیر شلی بدست بیاید. سپس پنبه را داخل خمیر زده و روی لکه جوهر بزنید. وقتی لکه پاک شد، با پارچه دیگری خمیر را از روی لباس بردارید.

  • جوش شیرین را برای تمامی لباس‌ها می‌توانید استفاده کنید.

راه پنجم:

لکه را با سرکه سفید پاک کنید.

اگر به طرق بالا نتوانستید لکه لباس را از بین ببرید، آن را در محلول سرکه سفید و آب که به نسبت 1 به 1 باهم مخلوط شده‌اند، به مدت 30 دقیقه بخیسانید.

در همین حین که لباستان داخل محلول است با اسفنج یا پارچه هر 10 دقیقه لکه گیری کنید و بعد هم لباستان را مانند همیشه خشک کنید.

  • از آب داغ استفاده نکنید چرا که آب داغ لکه را تثبیت می‌کند.
  • سرکه سفید برای هر جنس پارچه‌ای قابل استفاده است.

در نهایت شما می‌توانید از مایع تمیز کننده خشک که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند برای پاک کردن لکه خود استفاده کنید.

قبل از استفاده از این مواد لیبل روی آن را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که ترکیبات آن به جنس لباس شما آسیبی نمی‌رساند.

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده هر کدام از این روش‌ها ممکن است روی برخی از جنس‌ها بیشتر جواب دهد.

به طور کلی روش‌های مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید لکه لباس خود را از بین ببرید که تمامی این روش‌ها با استفاده از موادی است که به راحتی در خانه پیدا می‌شوند و نیاز نیست تا برای تهیه‌ی آن‌ها وقت یا هزینه زیادی را صرف کنید.

 

منبع: Wikihow