آشنایی با لباس های بازیافتی

بسیاری از ما اکنون بخش های زیادی از لوازم زندگی روزمره خود را بازیافت می کنیم، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی از مواد بازیافتی ساخته می شود؟ یا چه چیزهای دیگری را باید بازیافت کنیم؟ ما عادت کرده ایم که در زندگی روزمره خود موارد خاصی از جمله بسته بندی های پلاستیکی و شیشه ها را بازیافت کنیم اما در حال حاضر تقاضا برای بازیافت محصولات جدید مانند لباس های بازیافتی نوظهور افزایش یافته است. بد نیست بدانید تقریباً 100 درصد منسوجات و پوشاک قابل بازیافت هستند. لباس های بازیافتی برای از بین بردن زباله ها، کاهش مصرف انرژی و کاهش تقاضا برای نفت در دنیای امروز بسیار مفید و حایز اهمیت هستند . در نتیجه بهتر است هنگام خرید لباس در نظر داشته باشید اجناسی را خریداری کنید که قابل بازیافت باشند و یا از مواد بازیافتی تولید شده باشند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم برندهای معتبری را به شما معرفی کنیم که لباس های قابل بازیافت و یا لباس های تولید شده از مواد بازیافتی را طراحی و تولید می کنند.

پاتاگونیا (Patagonia)

پاتاگونیا برای دهه ها پیشرو در سبک و طراحی لباس های بازیافتی است. از سال 1993 استفاده از بطری های پلاستیکی بازیافتی برای تولید لباس شروع شده است، تقریبا دهه ها قبل از بقیه صنایع.
این برند ماجراجو از پلاستیک برای تولید لباس های پشمی، شلوارک، تی شرت، لباس کار و عایق صدا استفاده می کند. همچنین این برند یکی از اولین تولید کنندگانی است که به مشتریان اجازه می دهد لباس های کهنه خود را به شعب این برند برگردانند تا لباس های استفاده شده مجددا در چرخه ی بازیافت قرار گیرند و مشتریان نیز در ازای لباس های بازیافتی خود امتیاز تخفیف کسب کنند. در این برند، اصل بر این است که لباس پایدار و بادوام ساخته شده از مواد بازیافتی هرگز به محل دفن زباله منتقل نشود.

راپانویی (Rapanui)

راپانویی یک تولید کننده لباس آینده نگر است که با یک فرآیند چرخه بازیافت پنبه برای تی شرت ها و لباس های هودی فعالیت می کند.

سالانه میلیاردها تی شرت تولید شده و در نهایت با کامیون ها به محل دفن زباله ها منتقل می شوند. با استفاده از برند راپانویی لباس ها در چرخه های متعدد بازیافت قرار می گیرند و با هر بار برگشت به کارخانه به چیز جدیدی تبدیل می شوند.

مشتریان حتی لباس های قدیمی خود را برای بازیافت پنبه به این شرکت می فرستند. برچسب آدرس برگشت به تی شرت دوخته شده است تا روند کار برای مصرف کنندگان آسان شود. لباس برای بازیافت و استفاده در محصولات جدید به راپانویی برمی گردد و هرگز به محل دفن زباله نمی رسد و به طور نامحدود از آن استفاده می شود. در واقع این مزیت لباس های بازیافتی است.

باتوکو (BATOKO)

باتوکو یک مارک کوچک تولید کننده ی لباس شنا است که زباله های اقیانوس را بازیافت می کند. در حقیقت شعار این برند با خوشحالی به جهانیان می گوید: "ما به معنای واقعی کلمه آشغال هستیم."
شرکت باتوکو که در شمال غربی انگلیس قرار دارد، لباس شنای بادوام، شیک و راحت با استفاده از 100٪ از زباله های پلاستیکی بازیافتی تولید می کند. موسسان این شرکت که از شدت زباله های پلاستیکی در سواحل جهان شوکه شده بودند داوطلبانه پاکسازی سواحل محلی را آغاز کردند. این امر، آنها را تشویق کرد تا لباس های بازیافتی طراحی کنند.

اکوالف (Ecoalf)

اکوالف بیش از آنچه تصور کنید در تولید ژاکت، پیراهن، کفش و موارد دیگر فعال است. این برند لباس های بازیافتی تولید می کند و تاکنون بیش از 500 تن زباله از دریای مدیترانه جمع آوری کرده است.

پلاستیک های بازیافتی عمر بسیار زیادی دارند و برای بازیافت آنها باید مراحل زیاد و طولانی طی شود. اما بازیافت این نوع زباله ها در صرفه جویی مصرف انرژی و مصرف آب موثر است. به علاوه ضایعات موجود در محل دفن زباله و اقیانوس ها را نیز به شدت کاهش می دهد.
همچنین این برند آینده نگر پنبه و لباس های مختلف را بازیافت می کند که باعث صرفه جویی در مصرف هزاران لیتر آب می شود، تخریب محیط زیست را کاهش می دهد و محصولات قابل بازیافت دیگری را تولید می کند.

بازیافت پلاستیک و پنبه در صنعت مد بسیار رایج است اما اکنون تولید لباس های بازیافتی با لاستیک تایر و پلاستیک های بازیافت شده پیچیده نیز انجام می شود. در واقع این روزها تایر ماشین های ما در حال تبدیل شدن به کفش پای ما هستند.

Picture

Picture یک برند لباس زمستانی است که سعی در طراحی و تولید بادوام ترین لباس ها برای محافظت از شما در برابر آب و هوای سخت کوهستانی را دارد. وقتی صحبت از لباس های بازیافتی می شود باید بدانید این برند از بطری های پلاستیکی برای ایجاد پلی استر در لباس کار و فنی استفاده می کند.
در روش سنتی ساخت ژاکت های اسکی از نفت استفاده می شود اما Picture بیش از یک دهه است که راه را برای گزینه های جدید و تغییر مسیر صنعت به سمت لباس های بازیافتی هموار کرده است. پلاستیک های بازیافت شده، مواد قابل استفاده مجدد، مواد معدنی و مواد آلی و منابع زیستی نیز در لباس ها ارگانیک تولید شده توسط این برند دیده می شوند. 

Repainted

Repainted یک برند لباس شنای ایتالیایی است که از پلاستیک بازیافتی برای طراحی و تولید لباس ساحلی با دوام استفاده می کند. تمام لباس های این برند در ایتالیا و با مواد نایلونی که با پلاستیک های بازیافتی ساخته شده اند، تولید می شود. این لباس های بازیافتی کلر، نمک دریا، اشعه ماورا بنفش و ... را بدون فرسودگی تحمل می کنند زیرا از پلاستیک های بازیافت شده تولید شده اند.