چگونگی پوشیدن لباس به سبک بوهمی

 بوهوچیست؟

بوهو در لغت به معنای هنجار شکن می‌باشد. اصطلاح بوهوازسبک زندگی مردم کوچ نشین بوهم یا بوهمیا واقع در بخش غربی جمهوری چک گرفته شده است. سبک زندگی مردم در این منطقه از خوراک، پوشاک، استایل و لباس از ویژگی خاص خودشان برخوردار می‌باشند.

همچنین آنها در تمام ابعاد زندگیشان با الهام از رنگ‌ها و اشکال، بافت و هرآنچه که در طبیعت وجود دارد به خانه و زندگی‌شان روح می‌بخشیدند. در ادامه این مقاله به ویژگی‌های این سبک و چگونگی لباس پوشیدن به سبک بوهمی  می‌پردازیم.

لباس پوشیدن به سبک بوهو

طراحی لباس به سبک بوهمی

بسیاری از طراحان بزرگ دنیا بخصوص طراحان ترک با توجه به اصل اصالت و ظرافت در طراحی لباس از ویژگی‌های این سبک در طراحی‌های خود استفاده می‌کردند. بسیاری معتقدند که ویژگی‌های این سبک از لباس‌ها و سبک زندگی کولی‌ها الهام گرفته شده است. بارزترین مشخصه اشکال و لباس‌های کولی‌ها راحتی، آزادی، ترکیب و تنوع رنگ و استفاده اشکال اسلیمی و نقوش سنتی می‌باشد.

خط و رنگ

در طراحی این سبک خطوط به صورت خمیده و کج و معوج و زاویه‌دار می‌باشد و به اشکالی انتزاعی مثل لوزی، مربع و چندوجهی‌های نامنتظم منتهی می‌شود که گاه از معنای خاصی پیروی نمی‌کنند. همچنین رنگ‌ها برگرفته شده از رنگ‌هایی است که دقیقاً در طبیعت حضور دارند مانند رنگ‌های خردلی، قرمز، زرد (اوکر) قهوه‌ای، کرمی و خاکستری درختان، برگ‌ها، سنگ‌ها، فصل‌ها و بی نهایت عناصر دیگر هستند. ممکن است در انتخاب لباس‌ها به سبک بوهو ابتدا تنوع رنگ‌ها و شلوغی طرح‌ها باعث هیجان بالا و حتی تپش قلبتان شود اما نگران نباشید هنگامی‌که تصمیم گرفتید استایلتان را با لباس پوشیدن به سبک بوهو تغییر دهید، با استفاده از لباس‌های این سبک خیلی زود عادت می‌کنید و در مدت‌زمان کوتاهی پوشیدن لباس به سبک بوهمی در شما احساس شادی و سبکی و اعتدال را ایجاد می‌کند.

جنس و بافت

از مشخصه‌های دیگر در لباس پوشیدن به سبک بوهو توجه به جنس و بافت پارچه‌های به کار رفته در آن است. مردم بوهمی لباس های خود را از طبیعت تأمین می‌کردند. پوست طبیعی حیواناتی مانند ببر، گوزن، گورخر گوسفندان که امروزه بسیار گران هستند، مورداستفاده بوده‌اند. طرح‌هایی که امروز به نام ببری و پلنگی مشهور شده‌اند. همچنین استفاده از عاج و شاخ حیواناتی مانند فیل و کرگدن را برای ساخت زیورآلات و اکسسوری به کار می‌گرفتند. استفاده از پر طاووس نیز نماد یک آیین مقدس برای آنان بود که امروزه نماد زیبایی است و برای تزئین استفاده می‌شود.

جنس و بافت در سبک بوهو

دامن‌های آزاد و رنگی

دامن اولین انتخاب درست برای استایل بوهو به شمار می رود. دامن های بلند و با چین کم اما پر ازنقش و نگارهای سنتی و شلوغ که گاهی از ترکیب نقش حیوانات مثل سر آهو با گل و مرغ استفاده می شده است یا دامن های ساده سفید با کمربند چرم نیز در این سبک قرار می‌گیرند. با این دامن‌ها می‌توانید انواع صندل و کفش جیر و چرم با تزیینات مختلف می‌توانید ست کنید.

پانچ و کت جین

اغلب وقتی به پارچه ها و لباس ها در این استایل توجه کنید شاهد گلدوزی و نقش و نگارهایی بر روی آنها خواهید شد. کت جین از ترندهای این سبک محسوب می‌شود که عموماً بر قسمت پشت آن از این تزیینات استفاده شده است. لباس‌های ریش‌ریش و گشاد و آزاد نیز که امروز آن را به نام پانچ می‌شناسیم برگرفته‌شده از خصویات لباس ها در سبک بوهمی نیز به شمار می‌رود.

کلاه‌های بزرگ و لبه دار

در استایل روزمره ممکن است هرگز به انتخاب کلاه و ست‌کردن آن با لباس‌های دیگر فکر نکنید اما در هنگام لباس پوشیدن به سبک بوهو یک کلاه لبه دار که به آن کابوی هم می گویند نیاز دارید. این کلاه های بزرگ به‌تنهایی زیبا هستند و برای کامل کردن ست خود به سبک بوهو نیاز نیست تا سراغ نمونه گران‌قیمت آن بروید. برای انتخاب و ست‌کردن کلاه با لباس‌های مختلف می‌توانید به بخش بلاگ مجله اینترنتی مد و پوشاک مدمن مراجعه نمایید.

تونیک، تیشرت، بلوز

تیشرت و تونیک ها در سبک بوهمی بلند و آزاد هستند. گاهی ساده‌اند و با اکسسوری‌های مختلف ست می‌شوند و گاهی پراز نقش و نگارند و کافی است که آنها را با کفش و کیف مناسب ست کنید. بلوزهای این استایل را می توتانید با یک جلیقه ست کنید و یک استایل خاص و منحصر به فرد برای خود خلق کنید. جواهرات و اکسسوری مردم بوهمی علاقه وافری به اکسسوری و زیورآلات داشته‌اند و اغلب مردمانشان برای تهیه ابزار این اکسسوری به طبیعت روی می‌آورده‌اند نکته حائز اهمیت در زیورآلات آنها استفاده از النگوهای بزرگ و به تعداد زیاد، گوشواره‌های آویز بزرگ، گردنبندهایی با تزئین عاج و پر طاووس و سنگ‌های قیمتی به‌کاررفته شده در جواهرات آنها به شمار می‌رود.

شلوارهای دم پا گشاد

در اوایل دهه پنجاه و شصت در ایران ین شلوارها بسیار مد بودند و هر جوان ایرانی حداقل یک شلوار دم پا گشاد در کمد خود داشت. رفته رفته مردم به شلوارهای راسته و جین علاقه نشان دادند. امروزه تنوع سلیقه و انتخاب لباس در افراد به‌قدری فرا رفته است که می‌توان هر سبک و استایلی را در مکان‌های مختلف به کاربرد. استفاده از شلوار دم پا گشاد در لباس پوشیدن به سبک بوهو اهمیت دارد تا وجه مشخصه برایتان ایجاد کند.

پوشیدن لباس به سبک بوهو

دستمال گردن و شال‌های بزرگ را فراموش نکنید

استایل بوهو برای مکان های رسمی مناسب نیستند اما استفاده از یک دستمال گردن و یا یک شال بزرگ که به دور گردن می پیچد می تواتد به اسایلتان روح بوهمی ببخشد. در انتخب رنگ و طر به کار رفته در شال گردن دقت کنید اگر لباس تان با طرح های سنتی و نامنظم تزئین شده است باید از یک شال تک رنک و ساده استفاده کنید و بالعکس.

استایل بوهو برای آقایان

به طور کلی این استایل نشان دهنده آزادی سرخوشی، بی‌خیالی و روحیه آزادی‌خواهانه است. شما می‌توانید در ایام عید، در مهمانی‌هایی که جنبه سرگرمی دارند. یا هنگام مسافرت و یا بعد از پایان کار در طول یک روز خسته‌کننده از لباس‌های این سبک استفاده کنید و احساس آزادی راحتی را دوچندان به زندگی بازگردانید.

استایل بوهو برای آقایان

نکاتی درباره لباس پوشیدن به سبک بوهو

• حتی با استفاده از یک دامن بلند و یک تونیک گلدار و رنگی می‌توانید استایل بوهمی برای خود بسازید.

• در تکمیل ست خود به سبک بوهمی نیاز ندارید که تمام لباس های خود را گشاد انتخاب کنید. می‌توانید یک پانچ بلند را با شلوار تنگ ست کنید.

• الیاف طبیعی و استفاده از زیورآلات شلوغ این استایل راجذاب‌تر خواهد کرد بنابراین سعی کنید حداقل، کیف، کفش یا حداقل یک چیز خود را چرم انتخاب کنید.

• موهای این سبک فرفری یا فر S یا لخت بلوند طبیعی است، به آرایش موهایتان دقت کنید.

• اگر این استایل را انتخاب کردید، از آرایش غلیظ خودداری کنید. هر چه ساده‌تر باشید زیباتر به نظر می‌رسید.

• اگر پوست برنزه دارید به این استایل نزدیک‌تر هستید و راحت‌تر می‌توانید لباس‌هایتان را با رنگ‌های شاد روشن انتخاب کنید.

پوشیدن لباس به سبک بوهمی

کلام آخر

اگر تا امروز از سبک بوهو اطلاعاتی نداشتید، امیدواریم توانسته باشیم با خواندن این مقاله شما نیز از طرف‌داران این استایل کرده باشیم. همچنین امیدواریم نکات مفیدی در این باره در اختیار دوستان همیشگی مجله اینترنتی مد و پوشک مدمن قرار داده باشیم.