انواع پارچه بهاره

فصل بهار پیام آور تازگی و طراوت و پاکیزگی است. در این فصل تب و تاب خرید برای شروع سال جدید زیاد است. از جمله کالاهایی که لازم است برای فصل جدید به فکر خرید آن باشیم، لباس مناسب این فصل است. خنک ماندن در روز های گرم بهار و تابستان سخت است؛ اما غیر ممکن نیست. پوشیدن لباس مناسب می تواند تا حد زیادی از گرما و کلافگی ما جلوگیری کند. لباس های مناسب بهار می تواند در قالب دوخته شده و آماده و یا انواع پارچه بهاره تهیه شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص پارچه هایی که مناسب فصل بهار هستند، صحبت کنیم.

پارچه های مناسب فصل بهار

در این قسمت ما فهرستی از بهترین پارچه های بهاره از کتانی خنک گرفته تا پارچه های مجلسی را برای شما گردآوری کرده ایم.

  • کتان

انواع پارچه بهاره

پارچه کتان از الیاف گیاهی به همین نام مشتق می شود. این پارچه جزء دسته پارچه های جاذب است و به سرعت خشک می شود. لباس کتان انتخابی مناسب برای فصل بهار و تابستان است؛ زیرا کتان پارچه ای به اصطلاح تنفس پذیر است؛ به این معنی که هوا را از خود عبور می دهد؛ بنابراین از گرم شدن بیش از حد شما در فصل های گرم سال جلوگیری می کند.

کتان همچنین پارچه ای جاذب است و می تواند تا حدود 20 درصد وزن خود مرطوب شود؛ بنابراین برای افرادی که عرق می کنند جزء انوع پارچه بهاره مناسب به حساب می آید. آقایان عزیز توجه داشته باشید که پارچه های کتان به سرعت چروک می شوند، پس انتخاب مناسبی برای مجلس و مکان های رسمی نیستند.

  • ریون یا ویسکوز

انواع پارچه بهاره

از دیگر انواع پارچه بهاره می توان به ویسکوز اشاره کرد. ریون یا ویسکوز الیافی از سلولز طبیعی است که معمولا از خمیر چوب درختان راش و کاج و گاهی هم بامبو تهیه می شود. در فرآیند تهیه پارچه ریون از مواد شیمیایی نیز استفاده می شود؛ بنابراین می توان آن را پارچه ای نیمه مصنوعی دانست. پارچه ریون اغلب برای دوخت یقه کمپ و پیراهن های سبک هاوایی مورد استفاده قرار می گیرد. ریون از پنبه نازک تر است و به خوبی روی بدن می نشیند. بافت نیمه براق آن شبیه بافت ابریشم است؛ اما قابلیت تنفس بیشتر و هزینه کمتری دارد. البته لازم است بدانید که ریون های درصد بالا، دوام خوبی ندارند و ممکن است در شست و شو با ماشین لباسشویی دچار آسیب در بافت خود شوند؛ بنابراین بهتر است به دنبال ترکیب های ابریشم مصنوعی باشید.

  • پارچه سیر ساکر

پارچه سیر ساکر یا پلی استر پنبه در حالی که از نظر بافت پنبه است، وزن سبک تری دارد و استفاده از آن در روز های گرم سال رایج است. با استفاده از این پارچه می توانید استایل شیک و راحت مردانه داشته باشید. بافت این پارچه کشی است و قسمتی از تار های آن حالتی برجسته و چین خورده دارند. سیر ساکر در رنگ ها و طرح های متنوع تولید و در اختیار مشتری قرار می گیرد.

  • پارچه مودال

انواع پارچه بهاره

پارچه مودال نوعی ریون است که از لحاظ الیاف، نیمه مصنوعی است. در مقایسه با ریون، پارچه مودال از لحاظ کیفیت و قیمت در پله بالا تری قرار دارد. مودال نسبت به ریون بافت نرم تری دارد و مانع از نشستن عرق یا رطوبت بر روی پوست شما می شود. دوام این پارچه نسبت به ابریشم مصنوعی بیشتر است. لازم است بدانید که تفاوت قیمت بین این دو پارچه به دلیل کشیده شدن الیاف در فرایند تولید است که منجر به تهیه پارچه ای ظریف تر با قابلیت تنفس بیشتر می شود. همچنین پارچه مودال در هنگام شست و شو مقاوم تر است و بر خلاف ریون در حین شست و شو جمع نمی شود. مودال از انواع پارچه بهاره است که از آن برای دوخت انواع لباس زیر نیز استفاده می شود. تیشرت های مردانه مودال پنبه ای نیز در فصل بهار و تابستان محبوبیت زیادی در بین افراد دارند.

  • لینن

لینن

الیاف لینن از گیاه کتان گرفته می شود. بافت پارچه لینن بسیار قابل تنفس بوده و در سریع ترین زمان خشک می شود. جنس لینن طوری است که به هوا اجازه گردش می دهد و حرارت و هوا را نگه نمی دارد و این خاصیت آن را به یک پارچه محبوب برای لباس های فصل گرما تبدیل کرده است. ویژگی دیگر پارچه لینن جذب کردن مایعات است که می تواند برای کسانی که زیاد عرق می کنند مناسب باشد تا دیگر نگران نباشند لباسشان خیس به نظر بیاید. این پارچه در میان انواع پارچه ها کم ترین زمان تجزیه را دارد و بسیار با محیط زیست سازگار است. زمان شروع به تجزیه شدن لینن درون خاک 2 هفته بوده در حالی که این مقدار برای پنبه 5 ماه و برای پارچه های از جنس پلی استر بین 20 تا 200 سال است.

  • لیوسل

پارچه لیوسل از دیگر انواع پارچه بهاره است که بافتی نیمه مصنوعی دارد. پارچه لیوسل نسبت به ریون قابلیت تنفس بیشتری دارد و در مقایسه با مودال یا ابریشم مصنوعی، احساس راحتی و تجمل بیشتری را به همراه دارد. همچنین به طور موثری عرق و رطوبت بدن را جذب و در هوا آزاد می کند. اغلب از این پارچه برای تهیه پیراهن های دکمه دار استفاده می شود.

  • پارچه شمبری

پارچه شمبری

از دیگر انواع پارچه بهاره می توان به شمبری اشاره کرد. این پارچه از لحاظ تاریخی، ریشه ای ایرانی دارد. به نظر می رسد که ظاهر این پارچه شبیه جین است؛ اما شمبری معمولا از پنبه مشتق می شود و با الگوی بافت منحصر به فردی تهیه می شود. از شمبری اغلب برای تهیه پیراهن و شلوار های مجلسی استفاده می شود.

  • پارچه نخی

پارچه نخی از محبوب ترین انواع پارچه بهاره است که در فصول گرم سال مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می گیرد. پارچه نخی به خوبی رطوبت را جذب می کند و وزن سبکی نیز دارد؛ بنابراین شما را حتی در گرم ترین روز های سال نیز خنک نگه می دارد. فرآیند به دست آمدن پارچه های نخی بسیار دشوار بوده اما کاملا ارزش آن را دارد چرا که این پارچه ها بسیار راحت و مناسب پوست های حساس است زیرا کاملا طبیعی بوده و باعث خارش نمی شود. از ویژگی های دیگر پارچه های نخی نچسبیدن آن ها به بدن است این پارچه ها به دلیل نداشتن بار الکتریکی به بندن شما نمی چسبند پس اگر از لباس های ناراحت و چسبان خسته شده اید پیشنهاد ما به شما پارچه های نخی هستند. پارچه های نخی بسیار با دوام بوده و با چند بار شستن کهنه نمی شود یک لباس با جنس پارچه نخی می تواند مدتها جای خود را در کمد لباس های شما حفظ کند.

 

سخن آخر

در این مقاله در خصوص انواع پارچه بهاره و ویژگی های هر کدام صحبت کردیم. استفاده از لباسی با پارچه مناسب در فصول گرم سال اهمیت زیادی دارد. در صورتی که از پارچه های مناسب این فصول استفاده کنید، تحمل بیشتری در مواجهه با گرما خواهید داشت و احساس کلافگی کمتری را تجربه می کنید؛ بنابراین لازم است قبل از فرا رسیدن فصول گرم سال، به فکر تهیه لباس هایی با پارچه های خنک و بهاره باشید.