9 نکته برای کسانیکه لباسشان را دوست دارند

به جای اینکه هر بار جوراب ­های تمیزتان تمام شد به فکر خرید یک جفت نو باشید، شاید بخواهید یاد بگیرید که چگونه لباس های خود را (به درستی و با حفظ شرایط فیزیکی مناسب آن­ها) بشویید. دانستن نحوه درست شست و شوی لباس­ ها یکی از مهارت ­های مهم در سبک زندگی افراد می ­باشد؛ به خصوص در مواردی که لباس ­های شما شروع به بو گرفتن می ­کند و یا هر هفته مجبور به خریدن

جوراب ­های نو و تمیز می­ شوید. مراحل زیر را دنبال کنید تا در کمترین زمان ممکن لباس­ های خود را به درستی بشویید و همچنین با روش درست آن­ها را خشک نمایید. با این کار طول عمر لباس­ های شما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می­ کند.

1- در ابتدا لباس ها را از نظر رنگ های روشن و تیره و همچنین سبکی و سنگینی الیاف جداسازی کنید. وقتی که لباس­ ها را می ­شویید، به خصوص لباس ­های نو را، کمی از رنگ آن­ها از میان الیاف لباس از بین می رود. (به همین دلیل است که لباس های قدیمی­ تر نسبت لباس های جدید­تر، کمرنگ ­تر یا به اصطلاح بورتر هستند.) هر لباسی که سفید، کرم یا روشن است باید به دسته لباس های سفید ریخته شود. در همین حال بقیه لباس های رنگی باید به دسته تیره ها منتقل شوند. اگر این کار را نکنید، پیراهن جدید آبی روشن شما، می تواند تمامی لباس های سفید شما را به رنگ آبی روشن در بیاورد.

لباس ها ی روشن را می توان با آب گرم شست اما لباس های تیره را حتما بایستی با سرد بشویید چون ممکن است رنگ دهی در دمای بالا داشته باشند.

وزن لباس در میزان جذب آب تاثیر دارد ، همچنین شدت چرخش ماشین در الیاف سنگین مانند جین  با الیاف سبک مانند تیشرت  پنبه ای  متفاوت و تاثیرگذار است.

به یاد داشته باشید حوله ­ها و ملحفه ها نباید با هم شسته شوند. ماشین های لباسشویی سنگین برای شستشوی حوله ها مناسب هستند و ملحفه ها باید در ماشین لباسشویی ­های سبک­ تر شسته بشوند. (ماشین لباسشویی­های سبک ­تر کمتر ملحفه­ ها را می­ چلانند و در نتیجه آنها چروک کمتری به خود می­ گیرند) . همچنین لباس های نو را هرگز با سایر لباس ها نشویید.

شستشوی صحیح لباس

2- قبل از شروع شستشو حتما لیبل نحوه ی شستشوی لباس را مطالعه نمایید.

اینکه از چه الیافی تشکیل شده است ، نحوه ی شستشو و خشک کردن لباس معمولا در لیبل ها درج شده است.

شستشوی صحیح لباس

3- میران چرخش ماشین را به نسبت حجم لباس ها تعیین کنید ، اگر یک سوم ماشین لباسشویی ، لباس دارید از چرخش پایین و در صورتیکه از کل حجم ماشین استفاده کردید ماشین را بر روی چرخش با سرعت بالا تنظیم نمایید .

4- مایع لباسشویی برای شستشوی لباس هایی که خیلی چرب و یا کثیف نیستند مناسب ترند ، مثلا برای از بین بردن بوی عرق و یا لکه های معمول روزانه از مایع لباسشویی استفاده کنید.

5-از مزیت های مایع لباسشویی این است که در شستشوی آب سرد هیچ لکه ای از شوینده بر روی لباس نمیماند اما پودر در آب سرد خوب حل نمیشود و بعد از خشک شدن لباس لکه ی پودر بر لباس می ماند.

شستشوی صحیح لباس

6- پودر لباس به دلیل ترکیباتش به مرور زمان رنگ پارچه را می برد در حالیکه مایع شستشو از طول عمر و رنگ پارچه کم نمی کند.

7-از خشک کن ماشین لباس شویی برای خشک  کردن تیشرت و لباس های سبک نخی استفاده نکنید.

8- از گیره برای نگه داشتن لباس روی رخت آویز استفاده نکنید.

روش صحیح شستشوی لباس

9- بهتر است آب اضافی لباس را با حوله بگیرید (نچلانید ) سپس با چوب رختی آویزان نمایید.

در آخر هنگام اتوکشی لباس ­ها اطمینان حاصل کنید که لباس ­ها را با دمای بیش از حد خراب نکرده و آنها را نمی سوزانید. لباس­ های ظریف و حساس عموماً نیازی به اتو کشی ندارند، اما اگر زیاد چین و چروک داشتند، پارچه سفیدی روی آن­ها قرار داده و سپس آن­ها را اتو کنید تا به الیاف آنها آسیب نرسانید.