5 کار اشتباهی که لباس‌های‌تان را نابود می‌کنند

نگهداری و مراقبت از پوشاک، کاری ضروری محسوب می‌شود و شما را از دست هزینه‌های مختلف و گزاف نجات می‌دهد. چند بار پیش آمده که لباس‌های گران‌قیمت‌تان در نتیجه‌ی نگهداری نادرست خراب شده و دیگر قابل‌استفاده نبوده‌اند؟

سه‌ مقصر اصلی خراب‌ شدن لباس‌ها، ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن و اتو هستند. این سه وسیله که مراقبت از پوشاک را بسیار راحت‌تر کرده‌اند، همچنین باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها هم می‌شوند.

اما جای نگرانی نیست. با رعایت کردن نکاتی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، دیگر هیچ مشکلی برای لباس‌های‌تان پیش نخواهد آمد. پس با مدمن همراه باشید.

 

1. زیاده‌روی در شستن لباس‌ها

ماشین لباس‌شویی خود را طوری تنظیم کنید که کمترین سرعت چرخش را داشته باشد و لباس‌ها را هم در حداقل‌ترین حالت ممکن خیس کند. برای پارچه‌های ظریف، از یک سرعت چرخش ملایم استفاده کنیدکه باعث کاهش سایش و پارگی‌هایی که توسط ماشین لباس‌شویی رخ می‌دهد، بشود.

لباس‌ها را قبل از قرار دادن در ماشین لباس‌شویی، پشت و رو کنید. چرخش ماشین‌ لباس‌شویی‌ها می‌تواند آسیب زیادی به لباس‌ها بزند، در نتیجه بهتر است این آسیب‌ها به درون لباس‌ها، به‌جای ظاهر اصلی‌شان، وارد شوند.

در ادامه چند نکته را برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس‌های‌تان آورده‌ایم:

  • برای پاک کردن تنها یک لکه از روی لباس، آن را درون ماشین لباس‌شویی قرار ندهید. در عوض، لکه را با مواد شوینده و حوله کاغذی از بین ببرید.
  • پارچه‌های ظریف باید با دست شسته شوند. شست‌وشوی دستی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، از آسیب دیدن لباس‌ها هنگام چرخش در ماشین لباس‌شویی هم جلوگیری می‌کند.
  • بعضی از موادشوینده دارای عناصر شیمیایی قوی هستند که پارچه‌های ظریف را کوچک، پاره و یا کم‌رنگ می‌کنند. تا آن‌جایی که می‌توانید از موادشوینده‌ی کمی استفاده کنید. همچنین موادشوینده مایع انتخاب بهتری نسبت به پودری هستند.

 

2. استفاده بیش از حد از خشک‌کن‌ها

گرمای خشک‌کن به پارچه و مخصوصا بخش پلاستیکی یا فلزی لباس‌های‌تان صدمه وارد می‌کند. این گرما همچنین باعث کوچک شدن لباس‌ها هم می‌شود.

بهترین کار این است که پس از شست‌وشوی لباس‌ها، بلافاصله آن‌ها را روی بند آویزان کنید تا از چین‌وچروک‌های کوچک پیش‌گیری کرده و به آن‌ها اجازه‌ی هواخوردن بدهید. اگر فضای بازی مثل حیاط دارید، حتما یک رخت‌آویز بخرید و اجازه دهید تا لباس‌های‌تان به طور طبیعی خشک شوند.

تنها لباس‌هایی که برای استفاده در خشک‌کن‌ها پیشنهاد می‌شوند، لباس زیر، لباس ورزشی و مناسب باشگاه، لباس‌های کار و در آخر جین‌ها هستند.

 

3. استفاده نادرست از اتو

استفاده صحیح از اتو، کار مهمی در حفاظت لباس‌ها است. نتیجه‌ی اتو زدن، داشتن شلوارهای بدون چروک و لباس‌های خوش‌فرم خواهد بود. علاوه بر این، اتو زدن مناسب بهتری راه برای جلوگیری از پیچ‌خوردن پارچه‌ی‌ لباس‌ها، مخصوصا یقه‌ی پیراهن و ژاکت در گذر زمان، محسوب می‌شود.

اما با وجود مواردی که گفته شد، اتو‌ها جنبه‌های منفی هم دارند:

  • کثیف کردن لباس‌ها (برای مثال لکه‌ی زنگ آهن که روی اتو به‌وجودآمده است)
  • سوزاندن لباس‌ها (اگر از تنظیمات نادرست استفاده کنید)
  • ایجاد لکه‌های دائمی روی لباس‌ها (گرما باعث لکه‌دار شدن پارچه‌ی لباس می‌شود)

قبل از قرار دادن اتو روی لباس، مطمئن شوید که تنظیمات آن مناسب لباس است تا از اتفاقاتی نظیر سوختن یا ایجاد لکه‌های دائمی پیش‌گیری شود. همچنین هنگامی که لباس‌ها هنوز رطوبت دارند آن‌ها را اتو کنید. این رطوبت کمک زیادی به از بین رفتن چین‌وچروم‌ها می‌کند.

هنگام اتو زدن پارچه‌های ظریف بسیار مواظب باشید. گرمای اتوها برای پارچه‌های ظریفی مثل ابریشم (یا ترکیبی از ابریشم و دیگر الیاف) بسیار خطرناک است و روی آن لکه به جا می‌گذارد. برای نگهداری درست از لباس‌های ظریف، به جای یک اتوی معمولی، بهتر است از اتو بخارهای دستی استفاده کنید. این نوع اتو، چروک‌ها را بدون اینکه با سطح پارچه برخورد داشته باشد از بین می‌برد، اما مراقب باشید که زیادی و مخصوصا روی جاهای دوخت و درز لباس‌ها اتو نکنید؛ چون ممکن است دوخت باز شده و لباس خراب شود. احتمال رخ دادن این اتفاق برای پوشاکی از جمله بلیزرها، ژاکت‌ها و کت اسپرت‌ها خیلی بالاست.

 

4. برطرف نکردن مشکلات لباس‌ها

لباس‌ها معمولا با گیر کردن به اشیای تیز پاره می‌شوند یا دکمه‌ی خود را از دست می‌دهند. بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن این موارد را رفع کنید تا به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل نشوند.

کارهایی قبیل دوختن دکمه و... را خودتان به راحتی می‌توانید انجام دهید. اما اگر بلد نیستید و علاقه‌ای هم به این کار ندارید، پیشنهاد ما این است که از یک خیاط ماهر کمک بگیرید. یک خیاط، با درست کردن لباس‌های‌تان، شما را از هزینه کردن برای لباس‌های جدید نجات می‌دهد.

 

5. از بین نبردن لکه‌های بوجودآمده روی لباس‌ها

تابه‌حال زیاد پیش آمده که شاهد وجود لکه‌هایی مثل قهوه، جوهر و... روی انواع پوشاک‌ها بوده‌ایم. مطمئن‌ترین راه برای از بین برند این لکه‌ها، خیس کردن محل لکه و به آرامی پاک کردن آن‌ها با استفاده از دستمال کاغذی، حوله کاغذی و یا دستمال توالت است. از به کار بردن گرما و همچنین فشار زیاد روی محل لکه بپرهیزید، این کارها تنها باعث می‌شوند که لکه به طور دائمی روی لباس باقی بماند.

مواردی که در پاک کردن انواع لکه‌ها می‌توانند به کمک‌تان بیایند، نمک، پاک‌کننده‌ها، سرکه، آب لیمو، سفیدکننده‌ها، گلیسیرین و انواع آنزیم‌ها هستند.

امیدواریم این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد. لطفا آن را به اشتراک بگذارید.