25+1 حقیقت جالب درباره‌ی مد و فشن

احتمالا شنیده‌اید که برخی اصول مد از لباس‌های سربازان، اشراف و پادشاهان گذشته نشئت گرفته، اما داستان‌ پیدایش موارد عادی‌تری مانند کت‌های ورزشی، کمربندها، و چکمه‌های گاوچرانی ممکن است شما را شگفت‌زده کنند!

امروز می‌خواهیم 25 حقیقت جالب را درباره مد و فشن که احتمالا قبلا آن ها را نشنیده اید به شما معرفی کنیم. پس در ادامه با مدمن همراه باشید تا حقایق جالبی درباره‌ی آن‌چه که می‌پوشید بشنوید!

 

۱. شاه ادوارد هفتم، فرزند ملکه ویکتوریا، به‌قدری چاق بود که نمی‌توانست دکمه‌های پایینی جلیقه خود را ببند و به همین دلیل تنها چند دکمه میانی جلیقه را می‌بست. افراد زیردست او این حرکت را به عنوان یک مد جدید در نظر گرفتند و از آن پیروی کردند. به همین دلیل است که امروزه بیشتر کت‌های مردانه، کت‌های ورزشی و جلیقه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دکمه‌های پایینی‌شان بسته نشود.

۲. برخی دکمه‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ‌گاه بسته نشوند، خیاط‌های انگلیسی این دکمه‌ها را «ساکن» می‌نامند.

۳. نزدیک به هفتاد سال است که لباس‌های رسمی مردانه بدون تغییر مانده است!

۴ و 5. کت‌های ورزشی در ابتدا برای تماشای ورزش‌هایی مانند اسب‌دوانی پوشیده می‌شدند و به همین دلیل است که آن‌ها را با این نام می‌شناسند. کفش‌های تماشاگران این مسابقات هم به همین دلیل مشابه با نام کفش‌های تماشاگر شناخته شده است.

۶. سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها در طراحی لباس اغلب شخصیت‌های عجیب و مرموز خود از دو طرح متضاد استفاده می‌کنند.

۷. زمانی رنگ آبی به عنوان یک رنگ زنانه شناخته می‌شد و رنگ صورتی به عنوان یک رنگ قدرتمند برای نوزادان پسر بود، چراکه رنگ صورتی حالت روشنی از رنگ قرمز است.

۸. دلیل باور غالب مردم درباره ناتوانی مردان در تشخیص رنگ‌ها چیست؟! بین هشت تا دوازده درصد مردان دچار کوررنگی هستند و این درحالی است که تنها نیم درصد زنان کوررنگی دارند.

 

۹. قانون «هفت‌» در مد مردان؛ طبق این قانون تنها باید هفت نقطه قابل توجه در پوشش شما باشد، این نقاط قابل توجه شامل چیزهایی مانند ساعت، دستمال جیبی، کروات و یا حتی موی صورت است.

۱۰. در پیراهن‌های مردانه، دکمه‌ها در سمت راست قرار دارند، اما در پیراهن‌های زنانه، دکمه ها در سمت چپ قرار گرفته‌اند. این بدین خاطر است که در گذشته لباس زنان اشراف توسط خدمتکاران به تن آنها پوشیده می‌شد و به دلیل راست دست بودن بیشتر مردم، دکمه‌ها در سمت چپ پیراهن قرار می‌گرفتند تا راحت‌تر بسته شوند.

۱۱. دکمه‌ها سه هزار و پانصد سال پیش از سوراخ دکمه اختراع شده بودند و در آن زمان به وسیله یک حلقه بسته می‌شدند.

۱۲. در سال ۱۷۳۶، بنجامین فرانکلین، بند شلوار را به عنوان بخشی از لباس فرم اولین اداره آتش‌نشانی آمریکا تعیین کرد. این موضوع باعث فراگیر شدن و ورود بند شلوار به صنعت مد شد.

۱۳ و 14. چکمه‌های ولینگتن (Wellington boots) در سال ۱۸۱۷ توسط دوک ولینگتون ساخته شد، او به دنبال چکمه‌هایی بود که بتوان آن‌ها را در هر شرایطی پوشید. این چکمه‌ها در اصل از چرم ساخته شده بودند و به دلیل راحتی و مناسب بودن برای شرایط مختلف، به‌شدت محبوب شدند. ما امروزه آنها را به عنوان چکمه‌های بارانی‌ می‌شناسیم. چکمه‌های بارانی بعدها الهام بخش چکمه‌های گاوچرانی شد.

۱۵. در گذشته ساعت‌های مچی فقط برای بانوان بود و مردان ساعت‌های جیبی حمل می‌کردند.

۱۶. بیشتر مردم یک پای‌شان بزرگ‌تر از پای دیگر است و هنگام خرید کفش باید توجه داشته باشید که اندازه کفش، مناسب پای بزرگتر شما باشد.

۱۷. کفش‌های برند معروف داک مارتنز (Doc Martens) در سال ۱۹۴۵ توسط پزشک آلمانی، دکتر کلاوز مارتنز ساخته شدند. پس از یک مصدومیت ورزشی، او به دنبال یک کفش‌ راحت برای زمان بهبودی خود بود و در آخر خودش آن‌ها را ساخت.

۱۸. فردی ایتالیایی به نام ویتاله برامانی، پس از دست دادن شش نفر از اعضای گروه کوه‌نوردی خود در کوه‌های آلپ، زیره‌هایی سخت و محکم برای کفش‌‌ها تولید کرد و درطول زمان برند معروف وایبرم (Vibram) شکل گرفت.

 

۱۹.کت‌های بلیزر (Blazer) توسط کاپیتان کشتی سلطنتی بلیرز وارد دنیای مد شد. هنگامی که ملکه ویکتوریا قصد بازدید از خدمه کشی او را داشت، او به تمام ملوان‌ها دستور داد که این کت‌ها را بپوشند و این کت‌ها آن‌قدر ملکه ویکتوریا را تحت تاثیر قرار دادند که او به تمام ملوان‌های نیروی دریایی انگلستان دستور داد از این لباس فرم استفاده کنند.

۲۰. جیب‌های لبه آویزان (Hacking pockets) برای دسترسی راحت هنگام اسب‌سواری طراحی شده‌اند و نام این مدل جیب از کلمه (hack) به معنای اسب خسته‌ی پیر، گرفته شده است.

۲۱. دکمه‌های سرآستین برای اولین بار توسط فردریش دوم استفاده شدند. او دستور داد که بر روی آستین لباس‌های سربازانش از دکمه استفاده شود تا آن‌ها نتوانند بینی خود را با آستین لباس‌های‌شان پاک کنند.

۲۲. چکمه و کمربند‌های گاوچرانی توسط فیلم‌ها ابداع شده‌‌ و در واقعیت بدین شکل نبوده‌اند!

۲۳. رهبران فرقه پوریتن‌ که یک گروه از پروتستا‌ن‌های اصلاح شده است، باور داشتند که استفاده از دکمه در لباس، گناه است! چون اعتقاد داشتند که لباس باید بسیار ساده باشد تا از غرور و خودنمایی جلوگیری شود.

۲۴. در تابستان سال ۱۸۹۳، هوا به‌قدری گرم بود که مردان نمی‌توانستند از بند شلوار استفاده کنند و در این زمان بود که کمربند‌های امروزی برای اولین بار وارد دنیای مد شدند.

۲۵. در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای در دانشگاه‌های بریتانیا انجام شد که براساس آن، افرادی که از ساعت‌مچی استفاده می‌کنند، وظیفه‌شناسی و وقت‌شناسی بیشتری دارند.

25+1. بندهای شلوار‌های قدیمی بسیار پر زرق و برق بودند و طرح‌های مختلفی داشتند. برای مثال ناپلئون بناپارت بند شلواری با طرح زنبور و فرانکلین روزولت  بند شلواری با طرح پرچم و عقاب داشت.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. لطفا آن را به اشتراک بگذارید.