10 اشتباه هنگام خرید کفش‌های رسمی (بخش دوم)

کفش‌های رسمی و باکیفیت، با وجود این‌که معمولا قیمت بالایی دارند اما تقریبا همه‌ی مردها باید حداقل چند جفت از آن‌ها را در کنار دیگر پوشاک شیک و رسمی‌شان داشته باشند.

کفش‌ها، پایه‌ی اصلی یک استایل زیبا و مناسب محسوب می‌‌شوند. آن‌ها در پایین‌ترین بخش از بدن قرار دارند و شاید نسبت به بالاتنه خیلی در معرض دید نباشند، اما اگر ظاهر خوبی نداشته باشند به راحتی استایل شما را خراب خواهند کرد. توجه کردن به جزئیات باعث می‌‌شود فردی به نظر برسید که همیشه خوش‌تیپ است و به استایل خود اهمیت می‌دهد.

اگر کفش مناسبی به پا نداشته باشید، حتی با پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت باز هم جلوه‌ی بدی پیدا خواهید کرد و کاری می‌کنید تا آن‌ لباس‌ها ارزان‌قیمت تلقی شوند. البته خرید کفش‌های باکیفیت و مناسب هم اصولی دارد که باید از آن‌ها پیروی کنید. رعایت نکردن این اصول، به همان اندازه‌ که یک جفت کفش بی‌کیفیت برای یک استایل شیک ضرر دارد، مضر خواهد بود.

در قسمت اول این مقاله به 5 اشتباهی که ممکن است هنگام خرید کفش‌های رسمی و یا حتی بعد از خرید آن‌ها انجام بدهید اشاره کردیم. اگر آن را مطالعه کرده‌اید، با مدمن و ادامه‌ی اشتباهات هنگام خرید کفش‌های رسمی همراه باشید.

 

  1. عدم رسیدگی درست به کفش‌ها

وسیله‌ای برای نگهداری از کفش‌ها وجود دارد که اصطلاحا به آن «درخت کفش» (shoe tree) می‌گویند. درخت کفش یک وسیه به شکل پا است که درون کفش قرار می‌گیرد تا از خراب شدن و تغییر فرم آن جلوگیری کند و همچنین عمر بیشتری هم به آن بدهد.

شما باید برای کفش‌های‌تان از درخت کفش استفاده کنید و هر وقت که آن‌ها را به پا ندارید، این وسیله را درون‌شان بگذارید. درخت کفش باعث می‌شود رطوبت کفش‌ها از بین برود، باکتری درون آن جمع نشود و مهم‌تر از همه، شکل و ظاهر آن از فرم نیفتد.

معمولا شرکت‌هایی که کفش‌های رسمی تولید می‌کنند، این نوع وسیله را هم با توجه به شکل کفش‌ها می‌سازند و شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. اگر شرایط خریدشان را دارید، حتما آن‌ها را بخرید تا کفش‌های‌تان برای مدتی طولانی سالم بمانند.

 

  1. تمیز نکردن و واکس نزدن کفش‌ها

خیلی‌ها فکر می‌کنند واکس زدن و برق انداختن کفش‌های چرمی، کاری دل‌بخواهی است و اگر انجامش ندهند، کفش‌تان آسیبی نمی‌بیند. اما این باور غلطی است و اگر می‌خواهید کفش‌های‌تان حداقل بیشتر از یک زمستان عمر کنند، باید به آن‌ها رسیدگی کنید.

موم، اولین محافظ کفش‌ شما محسوب می‌‌شود. این ماده یک لایه نازک روی کفش‌تان ایجاد کرده و آن را نسبت به آب، نمک و ساییدگی مقاوم می‌کند. اگر اتفاقی کفش‌های‌تان به شی تیزی برخورد کنند، این موم است که جدا می‌شود و چرم کفش آسیبی نمی‌بیند.

زمانی که در حال خرید کفش‌ها هستید، بپرسید که چه واکسی با جنس و رنگ چرم آن هم‌خوانی دارد. همچنین همیشه در ابتدا واکس را روی بخش کوچکی از کفش امتحان کنید و ببینید آیا رنگ‌رفتگی روی آن ایجاد می‌شود یا نه. هرگز برای اولین‌بار تمام کفش را به واکس آغشته نکنید!

 

  1. نگهداری نامناسب از کفش‌ها

شما برای خشک کردن کفش‌های‌تان از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آیا از طریق گرما سعی دارید رطوبت را از بین ببرید؟ این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات پس از خرید کفش‌ها به شمار می‌رود؛ چون استفاده از گرما آسیب زیادی به چرم وارد کرده و به معنای واقعی کفش را نابود می‌کند.

کمپانی‌های معتبر تولید‌کننده‌ی کفش، معمولا یک کیسه به همراه آن‌ها برای نگهداری صحیح ارائه می‌دهند. این کیسه از کفش در برابر گرد و خاک، و آسیب دیدن محافظت می‌کند. زمانی که می‌خواهید کفش‌ها را برای یک فصل کنار بگذارید و نپوشید، آن‌ها را درون کیسه قرار بدهید و سپس درون جعبه‌ی‌شان گذاشته و با خیال راحت آن‌ها را در مکانی امن رها کنید. پس فراموش نکنید که هرگز جعبه‌ی کفش را دور نیندازید و از آن‌ها را برای نگهداری مناسب از کفش‌ها به‌کار بگیرید.

 

  1. توجه نکردن به جزئیات

اگر شما هم این اشتباه را می‌کنید، احتمالا به این دلیل است که نمی‌دانید به دنبال چه جزئیاتی باید بگردید. در ادامه چند نکته را در این‌باره بررسی می‌کنیم:

  1. پاشنه‌ها باید از لایه‌های چرم که با میخ‌های کوچک وصل و محکم شده‌اند، ساخته شده باشند.
  2. وجود مقدار کمی لاستیک روی پاشنه‌ی چرمی، برای ایجاد خاصیت کشش و ارتجاعی به پاشنه، یکی دیگر از ویژگی‌های کفش باکیفیت است که باید به آن دقت داشته باشید.
  3. در کفش‌های «بروژ» (brogue)، سوراخ‌ها باید کاملا تمیز باشند.
  4. درون کفش باید دارای یک لایه‌ی چرمی باشد تا بخش بیرونی آن را در برابر عرق پا مقاوم کرده و نگذارد به آن سرایت کند.

با درنظرگرفتن این نکات هنگام خرید کفش، می‌توانید مطمئن شوید که کفشی باکیفیت خریده‌اید و پول‌تان را دور نریخته‌اید.

 

  1. ست نکردن کفش و کمربند

قبل از اینکه از فروشگاه یا وب‌سایت خارج شوید، یک کمربند که با کفش هم‌خوانی دارد هم پیدا کنید، مخصوصا اگر رنگ چرم کفش به راحتی با هر رنگی ست نمی‌شود. بیشتر فروشگاه‌ها کمربندهایی هم دارند  که با کفش‌های رسمی مناسب خواهند بود. حتما آن‌ها را بخرید و ظاهر شیکی برای خودتان دست‌وپا کنید.

 

  10+1. خرید از فروشگاه‌هایی که اهمیت نمی‌دهند!

یک مورد اضافه هم برای‌تان آورده‌ایم که رعایت کردن آن خالی از لطف نخواهد بود.

اگر فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، اهمیتی برای مشتری قائل نمی‌شود و خدمات پس از فروش ارائه نمی‌دهد، به هیچ عنوان نباید از آن‌جا محصولی خریداری کنید.

خریدهای اینترنتی ممکن است با مشکلاتی از قبیل اندازه نبودن کفش یا مواردی این چنین روبه‌رو شوند، و فروشگاه باید این امکان را به شما بدهد که بتوانید برای تعویض و... اقدام کنید.

پس از جایی که خرید می‌کنید مطمئن شوید و حواس‌تان به ضمانت‌های تعویض کالا، گارانتی و... باشد.

 

با رعایت کردن مواردی که گفته شد، از این به بعد خریدهای بهتری خواهید داشت و همیشه شیک و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسید.

در آخر نگاهی دوباره به اشتباهاتی که هنگام خرید و یا بعد از خرید کفش‌های رسمی ممکن است مرتکب شوید می‌اندازیم:

  • نسبت دادن کیفیت به قیمت
  • هزینه‌ی زیاد برای کفش‌های گران‌قیمت
  • شروع نکردن با خرید کفش‌های کلاسیک
  • ندانستن نحوه‌ی تشخیص کیفیت کفش‌های مردانه
  • خرید تنها یک جفش کفش رسمی
  • عدم رسیدگی درست به کفش‌ها
  • تمیز نکردن و واکس نزدن کفش‌ها
  • نگه‌داری نامناسب از کفش‌ها
  • توجه نکردن به جزئیات
  • ست نکردن کفش و کمربند
  • خرید از فروشگاه‌هایی که اهمیت نمی‌دهند

با تشکر از همراهی شما. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. لطفا آن را به اشتراک بگذارید.