مثلث استایل؛ سایز، جنس و کارایی

منظور از مثلث استایل، سه ویژگی اصلی، که هر تیپ و استایلی باید آن‌ها را به بهترین شکل ممکن دارا باشد، است که مواردی از جمله سایز، جنس و کارایی محسوب می‌شوند. باقی چیزها، تنها جزئیاتی هستند که تغییرات کوچکی ایجاد کرده و نمی‌توانند جای آن سه ویژگی مهم را پر کنند. بار اصلی یک استایل خوب و زیبا، بر دوش اعضای مثلث استایل است.

امروز در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این سه مورد بپردازیم و ببینیم چرا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. پس در ادامه با مدمن و مثلث استایل، یعنی سایز، جنس و کارایی، همراه باشید.

 

1. سایز

سایز نسبت به جنس و کارایی، مهم‌تر محسوب می‌شود و بیشتر از هر چیز دیگری باید به آن توجه داشت. یک سایز مناسب و اندازه، نه تنها به معنای این است که باید کاملا به شما احساس راحتی بدهد و به خوبی روی بدن‌تان بنشیند، بلکه باید کاری کند تا فرم بدن شما خودنمایی کرده و بهترین ویژگی‌های ظاهری بدن‌تان را به رخ بکشد؛ و علاوه بر این، توجه‌ها را از بخش‌هایی که خیلی دوست ندارید دیده شوند دور کند.

 

-طول

واضح‌ترین ایرادی که در سایز یک لباس می‌توان پیدا کرد، زیادی کوتاه بودن یا بلند بودن طول آن است. آستین پیراهن‌ها یا پاچه‌ی شلوارها شایع‌ترین قسمت‌های یک پوشاک هستند که می‌توانند قربانی سایز نامناسب بشوند. اما پشت پیراهن‌ها و ژاکت‌ها هم می‌توانند دردسرساز باشند.

به طور کلی، انواع پوشاک‌ها باید موارد زیر را رعایت کنند:

پاچه‌ی شلوار باید بالایی کفش‌هایی را که با آن پوشیده می‌شوند لمس کند.

لبه‌ی آستین پیراهن‌ها، هنگامی که بازوان شل و آزاد هستند، باید استخوان‌ بزرگ قسمت فوقانی مچ دست را بپوشانند.

انتهای پیراهن‌ها باید حدود 2-3 سانتی‌متر درون شلوار قرار بگیرند. (5 سانتی‌متر یا بیشتر ترجیحا بهتر است.)

آستین کت و ژاکت‌ها باید حدود 1-2 سانتی‌متر از آستین پیراهن‌ها کوتاه‌تر باشند و تقریبا روی استخوان بزرگ قسمت فوقانی مچ قرار بگیرند.

پشت کت و ژاکت‌ها باید به اندازه‌ای بلند باشند، که هنگام ایستادن انحنای بالایی باشن را بپوشانند.

مثلث استایل همیشه این اجازه را به شما می‌دهد که طبق سلیقه خودتان هم پیش بروید، اما این موارد دستورالعمل‌های کلی برای افرادی است که اطلاعات زیادی از مد و استایل ندارند. هر کاری بر خلاف راهنمایی‌هایی که گفته شد، یک تجربه‌ی جدید در شکل دادن تیپ و استایل است که نیاز به دقت و ارزیابی بالا دارد تا ظاهر بد و نامناسبی به دنبال نداشته باشد.

 

-عرض

هر لباسی برای اندام‌های مختلف، نیاز به یک عرض و پهنای کاملا متفاوت دارد. این مورد هنگام خرید پوشاکی با سایزهای ساده از جمله کوچک (S) یا بزرگ (L) می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بسیاری از مردها نیاز به تغییرات کوچکی دارند که پوشیدن لباس‌ها را برای‌شان راحت‌تر کنند.

شلوارها باید از ران تا مچ پا کم‌کم باریک شوند و فرم پاها را دنبال کنند. آن‌ها نباید در قسما بالایی باریک باشند و سپس عریض شوند.

کمر یک شلوار باید به اندازه‌ای تنگ باشد که درآوردن یا پوشیدن آن، بدون باز کردن زیپ یا دکمه‌ها، شدنی نباشد. همچنین کمر شلوارهایی که با ساس ‌بند (بند شلوار) پوشیده می‌شوند، باید کمی گشادتر از آن‌هایی باشد که با کمربند تن کرده می‌شوند.

فاق و قسمت پشتی شلوار نباید بیشتر از 1 الی 2 سانتی‌متر آویزان باشند. کمی آویزان بودن بیش از حد در پشت یا فاق شلوار، به راحتی ظاهر آن را خراب کرده و باعث می‌شود استایل شلوار بد به نظر برسد.

پیراهن‌ها باید فرم سینه را دنبال کنند؛ برای افراد لاغر باید از سینه به سمت انتها باریک‌تر شود، برای افراد ورزیده هم به صورت صاف و مستقیم باشد.

 

آستین پیراهن‌ها باید به قدری تنگ باشند که برای درآوردن‌شان مجبور به باز کردن دکمه‌ها بود.

یقه‌ی پیراهن‌ها، هنگامی که دکمه‌ی آن کالا بسته است، باید به نرمی با پوست برخورد کرده و آن را اذیت نکند.

شانه‌ی کت و ژاکت‌ها باید به طور دقیق فرم شانه را دنبال کند و جایی که شانه به بازو وصل می‌شود قرار بگیرد. درز شانه نباید در قسمت شانه یا بازوها آویزان باشد.

ژاکت‌ها ممکن است در قسمت کمر، باریک شوند یا همان‌طور مستقیم و صاف بمانند، اما در هر صورت، هنگامی که دکمه‌ی آن‌ها بسته است، نباید به آزادی حرکت کنند یا به اندازه‌ای تنگ باشند که اذیت‌کننده شوند.

اگر پارچه‌ی لباس چین و چروک پیدا کرده یا به سطح بدن فشار وارد می‌کند، به این دلیل است که بیش از اندازه تحت‌ کشش بوده یا برای جلوگیری از آویزان بودن، دوخته شده است. در این صورت باید تغییراتی در آن صورت گرفته و در دستان یک خیاط ماهر قرار بگیرد.

اگر سایز پوشاک شما زیادی تنگ یا گشاد باشد، علاوه بر زشت و بدقیافه بودن، به شما احساس خوبی هم هنگام پوشیدن نمی‌دهد و باید در اولویت‌ اول شما قرار بگیرد تا هر چه سریع‌تر این مشکل را رفع کنید.

 

2. جنس

هنگامی که می‌خواهید یک کت و شلوار سفارشی بخرید، بیشتر خیاط‌ها قیمت خود را براساس جنس الیافی که انتخاب می‌کنید تعیین می‌کنند. این موضوع به شما نشان می‌دهد که انتخاب صحیح جنس یک لباس چه مقدار اهمیت دارد. جنس مناسب، اساسی‌ترین مرحله در تولید پوشاک محسوب می‌شود.

پارچه‌ی به‌کارگرفته‌شده هنگام ساخت یک لباس، می توانید تاثیرات زیادی روی آن از جمله وزن و طرح بافت متفاوت داشته باشد. علاوه بر این، موارد دیگری از جمله فرم لباس روی بدن، احساسی که بعد از چندین ساعت به تن داشتن آن به شما دست می‌دهد و همچنین نحوه نگهداری و مراقبت از آن هم به جنس پارچه‌ی لباس بستگی دارند.

اکثر لباس‌های مردانه از پشم یا پنبه ساخته شده‌اند. شما باید هردوی آن‌ها را شناخته و اطلاعات کافی درباره‌ی کیفیت و ویژگی‌هایی که آن را مرغوب‌تر می‌کنند داشته باشید. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

-پشم

پشم گوسفند، از مواد اصلی برای تولید لباس‌های مردانه‌ای از جمله کت و شلوار، ژاکت و همچنین بعضی شلوارها به حساب می‌آید. پشم در هزاران وزن و بافت متفاوت یافت می‌شود و از آن برای کارهای متنوع زیادی استفاده می‌کنند.

پشم نسبت به پنبه گرم‌تر است و هنگام پوشیدن، احساس نرمی بیشتری می‌دهد. علاوه بر این، از قیمت بیشتری برخوردار بوده و نیازمند نگهداری و شست‌وشوی دقیق‌تر است.

کت و شلوار، ژاکت‌ها و شلوارهایی از که از پشم ساخته شده‌اند، معمولا با قیمت‌های دو الی سه رقمی ارزیابی می‌شوند. نرم‌ترین پارچه‌های پشمی، قیمتی حدود 100 دلار به بالا دارند، در حالی که برای الیاف سنگین‌تر باید تقریبا 70 الی 100 دلار هزینه شود. بقیه لباس‌های پشمی که بالای 150 دلار قیمت دارند، جزو پوشاک گران‌قیمت و لاکچری می‌شوند و نسبت به جنس‌های ارزان‌تر، بیشتر در معرض چین و چروک پیدا کردن یا آسیب دیدن طی کارهای روزمره و پوشیدن روزانه قرار می‌گیرند.

 

-پنبه

بعضی از لباس‌های راحت و معمولی مثل تی‌شرت و سویشرت‌ها از پنبه تولید می‌شوند و در ساخت آن‌ها به جای نساجی، روش بافندگی به‌کار گرفته می‌شود. نتیجه‌ی این نوع روش از ساخت، پارچه‌ای نرم‌تر، شل‌تر و بی‌شکل خواهد بود.

شلوار و پیراهن‌های مردانه معمولا از نساجی پنبه ساخته شده‌اند و بهترین پیراهن‌ها، 100 درصد پنبه هستند. روش‌هایی که برای از بین بردن چین و چروک الیاف پنبه‌ای استفاده می‌شوند و آن‌ها را در مقابل چروک شدن مقاوم می‌کنند، معمولا آن‌ها را برای پوشیدن زیاد و انجام کارهای مختلف مناسب‌تر خواهند کرد، اما همچنین باعث می‌شوند تا فرم سفت‌تری پیدا کنند که نتیجه‌ی آن احساس راحتی کم‌تر هنگام پوشیدن‌شان است. پس شاید بهترین انتخاب، لباس‌های پنبه‌ای که در برابر چین و چروک مقاوم نیستند، باشد.

 

-الیاف مصنوعی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که الیاف مصنوعی چه بخش‌هایی از جالباسی شما را می‌توانند شامل شوند؟ نایلون گزینه‌ی خوبی برای کاپشن و بارانی‌ها است و پلی‌استر هم می‌تواند انتخاب مناسبی برای پیراهن محسوب بشود. اما بهترین و زیباترین لباس‌ها، آن‌هایی هستند که از پشم و پنبه تولید شده‌اند.

تنها استثنایی که می‌توان قائل شد، الیاف پشمی و پنبه‌ای، که با درصد کمی از الیاف مصنوعی ترکیب شده‌اند، خواهد بود. البته این لباس‌ها همچنان باید دارای شکل و فرمی مثل الیاف کاملا طبیعی باشند و مواد مصنوعی حداکثر 1 الی 2 درصد را شامل بشوند.

 

3. کارایی

این مورد، واضح‌ترین ویژگی یک استایل شیک و زیبا است. بعد از پوشیدن لباس‌های‌تان، یک نگاه به خود بیاندازید و سپس هدف و دلیل به تن داشتن آن‌ها را در نظر بگیرید. آیا قصد دارید ظاهری رسمی داشته باشید؟ یا می‌خواهید در موقعیت‌های غیررسمی و خودمانی قرار بگیرید؟

لباس پوشیدن باید به عنوان یک وسیله برای افزایش توانایی شما برای رسیدن به اهداف فوری و ضروری‌تان عمل کند. حال این کار چگونه می‌تواند شما را بد جلوه دهد و خوب عمل نکند؟ فرض کنید یک قرار کاری دارید و بیش از حد لباس‌های مجلل پوشیده‌اید. شما شاید ظاهری شیک و بی‌عیب و نقص داشته باشید، اما احتمال اینکه بقیه افراد بخواهند با شما اربتباط برقرار کنند کم‌تر می‌شود و بسیاری هم ممکن است فکر کنند شما فردی افراطی و پرمدعا هستید.

حتی اگر دو ویژگی دیگر را به خوبی داشته باشید، همچنان باید مطمئن شوید که پوشاک‌تان مناسب موقعیتی که در آن قرار دارید است و پیامی که می‌خواهید به بقیه نشان بدهید را نمایش می‌گذارد. فرقی نمی‌کند برای شغل خود لباس پوشیده‌اید یا تنها برای سرگرمی و تیپ‌زدن، شما باید مشخصاتی که می‌خواهید به چشمان افراد مختلف جلوه کند را با استفاده از لباس‌های‌تان نشان بدهید. پس پوشاک شما باید با موقعیت‌های گوناگون تناسب داشته باشد.

به طور خلاصه، شما نمی‌تواند از این سه ویژگی فرار کنید و همیشه باید آن‌ها را مدنظر قرار بدهید. سایز مناسب، نشان می‌دهد که لباس‌های‌تان چگونه فرم بدن شما را تحسین می‌کنند. جنس مناسب هم به معنای اهمیت دادن به نگهداری و مراقبت لباس‌ها و میزان اهمیت آن‌ها، با توجه به قیمتی که پرداخت می‌کنید، است. در آخر، کارایی هم نشان‌گر قصد و غرض شما از لباس پوشیدن است.

در حالت کلی و ایده‌آل، هر سه مورد به یک اندازه اهمیت دارند. با این حال، اگر شرایط دارا بودن هر سه ویژگی را ندارید، حداقل طبق این فرمول اولویت‌بندی کنید:

سایز مناسب>کارایی>جنس مرغوب

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. با تشکر از همراهی‌تان، لطفا این مطلب را به اشتراک بگذارید.