شب یلدا و آداب و رسوم آن

شب یلدا بلندترین شب سال است و ایرانیان از دیرباز به دنبال مناسبتی هرچند کوچک برای شادی و جشن بودند؛ و چه بهانه‌ای بهتر از آخرین شب پاییز که یک دقیقه بلندتر است. در شهرهای مختلف ایران سنت‌ها و رسم و رسوم خاصی برای برگزاری جشن شب یلدا وجود دارد؛ همه دور هم جمع می‌شوند، بزرگترها قصه‌ها و حکایت‌های قدیمی منطقه خود را تعریف می‌کنند، شاهنامه می‌خوانند، فال می‌گیرند، تنقلات و خوراکی‌ها و میوه‌های متنوع نوش جان می‌کنند و یک لحظه بیشتر در کنار هم بودن را گرامی می‌دارند. در ادامه با مدمن همراه باشید تا در مورد این شب و آداب و رسوم آن بیشتر بدانید.

نیاکان ما ساده‌ترین چیزها را تبدیل به دلخوشی، جشن و شادمانی می‌کردند و هر اتفاقی را به نیکی تعبیر و تفسیر می‌کردند. در شب یلدا نیز با کنار هم بودن و خوش گذراندن، سیاهی، تاریکی  سردی را با بودن کنار هم و حضور عزیزان، به صبح می‌رساندند. چنین رسم و رسوم زیبا و معناداری به ما به ارث رسیده و باید به زیباترین شکل ممکن آن را پاس بداریم. بیایید در مورد این شب میمون، کمی بیشتر صحبت کنیم؛ از خوراکی‌های خوشمزه آن تا رسم و رسوم مختلف در نقاط مختلف ایران.

میوه‌های مخصوص شب یلدا

میوه های شب یلدا

در شب یلدا رسم است که حتما انار و هندوانه برای پذیرایی از میهمانان مهیا باشد، اما میوه‌های زمستانی دیگری مثل پرتقال، خرمالو، سیب و ... هم استفاده می‌شود. هر یک از میوه‌های مخصوص شب یلدا فلسفه خاصی دارد؛ مثلا انار با آن دانه‌های سرخ و یکدست، نماد برکت و باروری است. رنگ سرخش نیز نشان از خورشید و شادی دارد. گذشتگان بر این باور بودند که خوردن انار نیروی باروری و برکت را در وجودشان تقویت می‌کند. از خوراکی‌های دیگری که در این شب سرو می‌شود، می‌توان به آجیل، شیرینی، پشمک، میوه‌های خشک و ... اشاره کرد.

آداب و رسوم شب یلدا

آداب و رسوم شب یلدا

همان‌طور که گفته شد، آداب و رسوم خاصی برای شب یلدا از گذشته وجود دارد که گاه در برخی نقاط کشور با تفاوت‌هایی همراه است. در بعضی جاها مثل مناطق ترک‌نشین، در شب یلدا برای نامزدها و تازه عروس‌ها خنچه‌های تزئین‌شده‌ای می‌فرستند که متشکل از انواع میوه، لباس، شیرینی و هدایای دیگر است. آذری‌ها معتقد هستند که خوردن هندوانه در این شب، لرز و سرمای زمستان در آن‌ها نفوذ نخواهد کرد.

کردها شیرینی‌های محلی‌شان را برای این شب تدارک می‌بینند و میوهایی را که به گونه‌ای نماد خورشید هستند، مثل انار، سیب سرخ و لیموشیرین را حتما در سفره‌شان جا می‌دهند.

در مناطق مرکزی هم معمولا رسم و رسوم مشابهی برقرار است و همه در خانه بزرگترها دور هم جمع می‌شوند و با دلخوشی و شادی شب را به صبح می‌رسانند.

لباس شب یلدا؛ در این شب چه لباسی بپوشیم؟

اما برای هر جشنی، باید لباس مناسب پوشید؛ برای انتخاب لباس یلدایی می‌توان از رنگ‌های نمادهاش شب یلدا مثل انار و هندوانه کمک گرفت و لباسی با تم یلدا ست کرد. در ادامهٔ این مقاله از مدمن نکاتی را یادآور می‌شویم تا با یاد گرفتن نکاتی، بتوانید استایل یلدایی زیبایی داشته باشید.

همان‌طور که گفته شد، کم کم به آخر پاییز نزدیک می‌شویم و همه خود را برای شادی‌های کوچکی مثل شب یلدا آماده می‌کنند. پوشیدن لباس مناسب با تم شب یلدا هم می‌تواند جلوه ویژه‌ای به جشن‌مان بدهد و این شب را برایمان خاص‌تر کند. برای ست کردن لباس برای این شب، انتخاب رنگ مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد. برای انتخاب رنگ از میوه‌هایی که طبق رسم و رسوم در این شب خورده می‌شود، الهام گرفته شده است؛ رنگ قرمز که برگرفته از سرخی انار است، اصلی‌ترین رنگ تم شب یلدا است؛ اما رنگ سبز و سفید هم که از رنگ هندوانه گرفته می‌شود هم در ست کردن لباس مناسب این شب استفاده می‌شود. اما چه لباس‌هایی و به چه رنگ انتخاب کنیم تا در این شب به یادماندنی شیک باشیم؟

بلیز قرمز و دامن سبز

لباس شب یلدا

این استایل می‌تواند برای خانم‌های جوان بسیار زیبا و جذاب باشد. شما می‌توانید با توجه به فرم بدن، دامن بلند، کوتاه، پلیسه و ... انتخاب کنید.

کت و شلوار قرمز با پیراهن سفید

لباس شب یلدا

کت و شلوار قرمز با پیراهن سفید یا حتی کرم‌رنگ استایلی بسیار شیک برای شب یلدا محسوب می‌شود. در انتخاب کفش دقت کنید؛ کفش‌تان هم باید به رنگ روشن مثل کرم باشد.

پیراهن قرمز با کفش سبز

لباس شب یلدا

پیراهن قرمز با کفش سبز ترکیب بسیار زیبایی ایجاد می‌کند. البته می‌توانید جای رنگ پیراهن و کفش را نیز عوض کنید.

شومیز سفید و دامن چارخونه قرمز

لباس شب یلدا

اگر بخواهید کمی از استایل‌های کلیشه‌ای شب یلدا فاصله بگیرید، می‌توانید شومیز سفید و دامن چارخانه انتخاب کنید که ترکیب بسیار زیبایی است.

شومیز سبز و دامن قرمز

لباس شب یلدا

این استایل هم یکی از شیک‌ترین استایل‌های شب یلداست.

لباس‌های بچه‌گانه با طرح هندوانه یا انار

لباس بچه گانه شب یلدا

برای بچه‌ها می‌توانید لباس‌هایی با طرح هندوانه یا انار بخرید که خوشبختانه می‌توانید به راحتی در هر فروشگاهی پیدا کنید.

این روزها که کرونا باعث شده نتوانیم به راحتی برای خرید به مراکز خرید و پاساژها سر بزنیم، می‌توانیم به‌صورت اینترنتی خرید کنیم. برای تهیه لباس مناسب شب یلدا هم می‌توانید به فروشگاه آنلاین مدمن سر بزنید و به راحتی و بدون ترس از کرونا، از میان مدل‌ها و رنگ‌های متنوع، لباس مورد علاقه‌تان را خریده و دم در منزل تحویل بگیرید. یلدای امسال شاید نتوانیم مثل قبل دور هم جمع شویم، ولی با خرید لباس یلدایی، کمی به خود روحیه دهید و حس و حال شب یلدا را به خانه‌تان منتقل کنید.