تام فورد مردی برای تمام فصول

تام فورد؛ مردی برای تمام فصول

پس از اینکه از باغ رز به اتاق نشیمن برگشتیم فورد توضیح داد: "زیبایی به من لذت و اشتیاق فراوانی میدهد اما هم چنان غمگین هم می‌شوم. وقتی گل رز را میبینم و بو می‌کنم به این فکر می‌کنم که گل رز به زودی پژمرده خواهد شد. اما این هم بخشی از زیبایی او است. اگر دائمی بود. حتی دیگر متوجه آن هم نمی‌شدیم." در اتاق ما طوری نشسته‌ایم که من بیشتر سمت راست صورت او را میدیدم – طرفی که عموما در تصاویر از او دیده‌ایم. او توضیح داد: "با گذشت زمان فهمیدم خودم هم یک تصویر و یک محصول هستم و باید این محصول(خودم) را در مطلوب‌ترین زاویه نمایش دهم. کیت ماس هم فقط یک سمت چهره‌اش را به شما نشان میدهد. چون می‌داند برای ارائه باید بهترین زاویه را انتخاب کرد." مصاحبه تام فورد با مجله ووگ 2019

 تولد یک هنرمند

توماس کارلایل فورد در 27 آگوست 1961 در شهر آوستین تگزاس بدنیا آمد. والدین او تام فورد پدر و شرلی بانتون هر دو به شغل فروش املاک و مستغلات مشغول بودند. فوررد بیشتر دوران کودکی خود را در مزرعه پدربزرگ و مادربزرگش در شهر غبارگرفته براوون وود تگزاس گذراند. سرگرمی مورد علاقه کودکی او دراز کشیدن در استخر پدربزرگ و تماشای شنای خوکها بود. " من همیشه خیلی بصری بودم و علاقمند به طراحی، نه به این معنا که در 5 سالگی طراحی لباس میکردم ولی اگر پدر و مادر برای شام از خانه بیرون میرفتن و مرا تنها میگذاشتن تمام مبلمان اتاق نشیمن را مرتب می‌آراستم". فورد تعریف می‌کند "پدر و مادرم مرا به هرکاری تشویق می‌کردند. اگر من می‌خواستم هنر بیاموزم آنها معلم و وسایل نقاشی پیدا می‌کردند. " فورد دو الگوی اولیه در مد داشت: مادرش و مادربزرگش. "مادرم بسیار شیک و کلاسیک لباس می‌پوشید. مادربزرگ پدری‌ام به سبک و مدل تگزاسی‌ها، بسیار شیک و پرزرق و برق بود از لباس و جواهرات گرفته تا ماشین." بعدها در میانه دهه 90 فورد این دو مدل را در احیای سبک و سیاق گوچی با هم ترکیب کرد . فورد در توضیح آن گفت: "تمام تصاویر شما از «زیبایی» در کودکی همیشه همراه زندگی شما خواهد بود. بنابراین اینجا ترکیبی از درخشندگی گوچی – الهام از هنر تگزاس – با احساس خاص غربی کنار هم ساخته شد."

 شروع کار

طراحی خانواده فورد به سانتافه نیومکزیک نقل مکان کردند. جایی که فورد در دبیرستان دوره مقدماتی خود را گذراند. بعد از دوره متوسطه در سال 1979 در رشته تاریخ هنر دانشگاه نیویورک مشغول به تحصیل شد. در حالی‌که تحصیلاتش را تازه شروع کرده بود به طور مرتب به کلاپ شبانه استودیو 54 میرفت جایی‌که با هنرمندان و سبک و سیاق متفاوت آن‌ها بیشتر آشنا شد. این آشنایی اما باعث آسیب به تحصیلاتش فورد شد. در سال 1980 در حالیکه یک سال از تحصیلاتش در رشته تاریخ هنر می‌گذشت آن را رها کرد و به لس آنجلس نقل مکان کرد. فورد در آنجا زندگی خود را با هدف رسیدن به رویای بازیگری با بازی در تبلیغات تلویزیونی آغاز کرد. اما چند سال بعد او دوباره به نیویورک بازگشت و در مدرسه طراحی پارسونز به تحصیل در رشته معماری پرداخت. فورد بعد از آن به پارسونزِ پاریس نقل مکان کرد و درست در سال آخر معماری ناگهان تصمیم گرفت به دنیای مد بپیوندد. " فقط یک روز صبح از خواب بیدار شدم و با خودم گفتم دارم چیکار میکنم؟! مسیر معماری کاملا جدی بود و من به نوعی هر پروژه معماری را مثل یک طراحی لباس انجام می‌دادم. همان صبح فهمیدم مد تعادل درستی بین هنر و تجارت است و بس". در سال 1985 پس از اینکه فورد دانشگاه پارسونز را ترک کرد به دنبال یافتن راهی برای کار با طراح برجسته لباس‌های ورشی کتی هاردویک بود. فورد به مدت یکماه هر روز مستقیما با دفتر هاردویک تماس می‌گرفت. هاردویک هم در نهایت برای این که از دست این مزاحم تلفنی رها شود شخصا جواب تام را داد و پرسید اولین زمانی که میتونی در دفترم حضور داشته باشی چه موقعی هست؟ 2 دقیقه بعد فورد در اتاق هاردویک بود. (او از لابی تماس گرفته بود). بعدها هاردویک از اولین ملاقات به یادمانی‌شان اینطور یاد کرد. از او پرسیدم به کدام طراح اروپایی علاقمند هستی؟ گفت آرمانی و شنل. چندماه بعد از او پرسیدم چرا این جواب را دادی؟ گفت بخاطر اینکه شما لباسی از برند آرمانی به تن داشتید.

اعجوبه‌ی گوچی

هردویک به فورد پیشنهاد کار داد و بعد از دوسال او به عنوان دستیار ارشد هاردویک انتخاب شد. سپس به برند پری الیس پیوست و طراح شلوارهای جین شد. در سال 1990 فورد به میلان نقل مکان کرد تا با عنوان طراح لباس زنانه برای برند گوچی همکاری کند. فورد زمانی به گوچی اضافه شد مدیریت برای رسیدن به بازار اصلی فروش دچار بحران و مشکلات فراوانی بود. فورد فورا روح تازه‌ای به گوچی دمید. او خیلی سریع مراتب شغلی در گوچی را طی کرد. در سال 1992 بعنوان طراح ارشد و در سال 1994 به عنوان تئوریسین ارشد برند گوچی انتخاب شد. فورد به طور کامل تصویر گوچی را اصلاح کرد- به جای استفاده از مینیمالیسم اوایل دهه 90 با ظاهری یکپارچه که جذابیت‌های جنسی را از بین می برد او گوچی را وارد فعالیت های جدیدتری کرد از جمله لباس ورزشی مردانه و زنانه، لباس‌های شب، لوازم منزل. تحت هدایت فورد گوچی برند ارزشمند Yves Saint Laurent را به دست گرفت و باعث رشد چشمگیر فروش شد. در طول یک دهه (1994-2004) فورد به عنوان نیرو محرکه گوچی تاثیر فراوانی بر فروش سالیانه این شرکت از 23 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار در سال کرد. پس از خرید برند چند ملیتی Pinault Printemps Redoute فرانسوی توسط گوچی، فورد از گوچی استعفا داد. او در سال 2005 برند خودش با نام "تام فورد" را تاسیس کرد که لباس‌های مردانه، عینک، عطر و محصولات زیبایی را ارائه می‌دهد. تام فورد نه تنها طراح و تئوریسین هوشمندی است بلکه تجارت کار خود را خیلی خوب می‌دانست. فورد وقتی در سال 2006 برای طرح جلد مجله Vanity Fair در کنار کیرا نایتلی و اسکارلت جوهانسون که هر دو برهنه بودند با کت و شلواری از برند تام فورد ظاهر شد. غوغای فراوانی برای برندش ایجاد کرد. و چه چیزی بهتر از دیده شدن یک برند با داستان‌های اطرافش.

 

سینما؛ رویای دیرینه

تام فورد با حضور در سینما نشان داد ذهن خلاق و هنرمند او تنها محدود به حوزه مد نیست. در سال 2009 فورد با اولین فیلم خود "یک مرد مجرد" با بازی کالین فرث و جولیان مور به صنعت سینما ورود پیدا کرد. فورد نویسندگی و کارگردانی فیلم را بر اساس رمان کریستوفر ایشروود انجام داد. فیلم یک مرد مجرد با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای فرث و نامزد بهترین فیلمنامه اول و نامزد جایزه شیر طلایی را برای فورد به همراه داشت. در سال 2016 فورد فیلم حیوانات شب‌زی را بر اساس رمانی از آستین رایت نوشت و تهیهکنندگی و کارگردانی آن را نیز به عهده گرفت. در این فیلم بازیگرانی چون ایمی آدامز و جیک جیلنهال حضور دارند. حیوانات شب‌زی یک تریلر روانشناختی است و نامزد بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل برای آرون تایر- جانسون از جشنواره گلدن گلوب را برای فورد به ارمغان آورد.

زندگی شخصی

تام فورد هم مثل هر ستاره‌ای زندگی منحصر به فرد خودش را ساخته. در سال 2014 او با ریچارد باکلی روزنامه نگار حوزه مد ازدواج کرده و در حال حاضر فرزندی به نام جک دارند. فورد که حالا در بالای امپراطوری برند تجاری خود قرار دارد همچنان با نشان دادن روحیه جنگجوی جوانی و ویژگی‌های جنسی برای حفظ ارزش و اعتبار برند خود تلاش می‌کند. یکی از ویژگی های مهم فورد این است که خودش یکی از خوش پوش‌ترین و آراسته‌ترین طراحان چه در زمان همکاری خود با گوچی و چه با برند فورد است. او 5 بار جایزه شورای طراحان مد آمریکا و چهار جایزه VH1/ Vogue Fashion Awards را دریافت کرد و در سال 2001 به عنوان طراح برتر سال انتخاب شد. او که از شهرت اجتماعی و زندگی شخصی‌اش تصویری‌های متفاوت ساخته در مورد خود چنین میگوید: "من خیلی خوب به این آگاهم که مردم فکر می‌کنند من فردی خودخواه و مغرور هستم. ولی بین خودخواه بودن و دانستن ارزش خود به عنوان یک محصول و یک بازیگر تفاوت‌های زیادی وجود دارد. من ارزش خودم را به عنوان یک محصول می‌دانم و خودم را به عنوان یک انسان از خودم به عنوان یک محصول ارزشمند به طور کامل تفکیک کرده‌ام."