ست کردن لباس بر اساس چرخه رنگ

چرخهٔ رنگ اهمیت بسیار زیادی در زندگی ما دارد، به‌خصوص زندگی روزمره و انتخاب لباس! اما آیا می‌دانید چرخهٔ رنگ چیست و چطور می‌توانیم در ست کردن لباس از آن بهره ببریم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با مدمن همراه شوید.

پوشیدن و ست کردن لباس بر اساس رنگ به همان اندازه که یک هنر است، علم نیز هست. شما می‌توانید پولدارترین فرد جهان باشید و گران‌ترین لباس‌های ممکن در دنیا را بخرید، اما اگر رنگ این لباس‌ها را به درستی ست نکنید، نمی‌توانید خوشتیپ باشید! برای این کار هم باید به جزئیات توجه کنید و هم اهمیت و حساسیت هارمونی رنگ‌ها را درک کنید. برای ست کردن لباس بر اساس رنگ باید تعادل برقرار کنید، قوانین آن را بدانید و از طرح‌های طراحان بزرگ لباس الگو بگیرید. برای این کار طراح مورد علاقهٔ خود را پیدا کرده و کارهای او را با دقت مشاهده کنید. همهٔ این افراد ویژگی‌های خاصی را در طرح‌هایشان به کار می‌برند که به عنوان امضایشان به‌شمار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا به بهترین شکل ممکن لباس‌هایتان را بر اساس رنگ ست کنید.

ست کردن لباس بر اساس رنگ

حتی اگر فقط علاقهٔ کمی به این بخش از استایلینگ دارید، با خواندن این مقاله به دنیای شگفت‌انگیزی وارد می‌شوید که قطعا شما را جذب خود خواهد کرد.

چگونه بدانیم که چه رنگ‌هایی باهم هارمونی دارد؟

چرخه رنگ

 

استفاده از رنگ‌های مناسب و تطبیق کامل آن‌ها ممکن است برای شما چالش‌برانگیز باشد. انتخاب بهترین رنگ برای لباس چیزی است که باعث تمایز استایل شما از بقیهٔ افراد می‌شود. و به همین دلیل است که رنگ و تئوری آن همچنان نه تنها برای لباس، بلکه برای هر چیز دیگری مثل دکوراسیون داخلی، رنگ مو، آرایش و ... یک موضوع محوری و اساسی به‌شمار می‌رود.

برای توضیح بیشتر این موضوع، ابتدا باید با پایه و اساس تئوری رنگ آشنا شوید.

تئوری رنگ:

تئوری رنگ

تئوری رنگ مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای آمیختن، ترکیب کردن و دستکاری رنگ‌ها است. تئوری رنگ شامل ایده‌هایی مثل ایده‌های زیر است:

  • ۱.هارمونی رنگ: هارمونی رنگ جفت‌سازی رنگ‌هایی را توصیف می‌کند که از نظر بصری زیبا هستند و به نوعی حس نظم بصری در بیننده ایجاد می‌کنند. طرحواره یا رنگ‌بندی بر اساس رنگ‌های مکمل یا متشابه معمولا دارای هارمونی یا هماهنگی هستند. اما از آنجایی که انسان‌ها بسته به سلیقه و اولویت شخصی  تجارب زندگی به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، هیچ قانون جهانی «صحیحی» برای دستیابی به هارمونی وجود ندارد.
  • ۲. دمای رنگ: دمای رنگ با تقسیم رنگ‌ها به دو دسته، یعنی رنگ‌های گرم (که مرتبط با غروب آفتاب و نور خورشید است) و رنگ‌های سرد (که با نور تیره مرتبط است) سر و کار دارد. شما می‌توانید ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرد را امتحان کنید، چون جلوهٔ خاصی به استایل‌تان می‌بخشد. در ادامه در مورد این رنگ‌ها توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.
  • ۳. زمینهٔ رنگ: به نظر می‌رسد که رنگ‌ها هنگام قرارگیری در زمینه‌های مختلف، رفتار متفاوتی دارند. به عنوان مثال رنگ نارنجی در کنار رنگ زرد شفاف و روشن کسل‌کننده و خفیف به نظر برسد، اما وقتی با بنفش پررنگ ترکیب می‌شود، بسیار روشن‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

چرخهٔ رنگ برای اولین بار توسط نیوتون در قرن ۱۸ میلادی ابداع شد؛ زمانی که او سعی می‌کرد طیف گستردهٔ رنگ‌ها را در یک چرخه بگنجاند و رابطهٔ بین آن‌ها را از نظر بصری نشان دهد. این چرخه به دسته‌های زیر تفکیک شده است. ما در این مقاله فقط می‌خواهیم به استفاده از چرخهٔ رنگ در ست کردن لباس بپردازیم، اما باید بدانید که این چرخه در هر موضوع دیگری می‌تواند کاربرد داشته باشد و از اهمیت آن در سایر بخش‌های زندگی نباید غافل شد.

چرخه رنگ

چرخهٔ رنگ

رنگ‌های اصلی (اولیه)

رنگ‌های اولیه یا اصلی شامل قرمز، زرد و آبی می‌شود. ترکیب هیچ دو رنگی نمی‌تواند منجر به تولید یکی از رنگ‌های اصلی شود. اما با ترکیب این سه رنگ می‌توان رنگ‌های دیگری ایجاد کرد.

رنگ‌های ثانویه

رنگ‌های ثانویه ترکیبی از رنگ‌های اصلی است؛ یعنی از ترکیب قرمز و زرد رنگ نارنجی به دست می‌آید، از ترکیب قرمز و آبی رنگ بنفش و از مخلوط کردن آبی و زرد رنگ سبز ایجاد می‌شود.

رنگ‌های درجه سوم

رنگ‌های درجه سوم ترکیبی از رنگ‌های اصلی و ثانویه است. با ترکیب این رنگ‌ها می‌توان سایه‌هایی مثل سبز نعنایی، رنگ‌های آبی، مرجانی و ... ایجاد کرد.

رنگ‌های گرم و سرد

رنگ های سرد و گرم

فام‌های رنگ‌هایی مثل قرمز، نارنجی، زرد، قهوه‌ای و ... جزو رنگ‌های گرم محسوب می‌شود؛ چیزهایی که به رنگ‌های گرم هستند، باعث می‌شود سایزشان کوچک‌تر از آنچه که هست دیده شود. به همین دلیل است که اکثرا وقتی می‌خواهیم لاغرتر به نظر برسیم، از لباس‌هایی به رنگ گرم استفاده می‌کنیم.

فام‌های رنگ آبی، بنفش، سبز و... نیز رنگ سرد محسوب میشود که بسیار آرامش‌بخش هستند.

رنگ‌های خنثی

از اسم این رنگ‌ها می‌توان به ماهیت‌شان پی برد. رنگ‌های خنثی آٰرام، ساده و خفیف هستند. مشکی، خاکستری، سفید، رنگ‌های مایل به سفید مثل کرم، خاکستری مایل به قهوه‌ای و ... جزو رنگ‌های خنثی به حساب می‌آیند. در تصویر زیر رنگ‌های خنثی را مشاهده می‌کنید.

رنگ های خنثی

اصول ست کردن و تطبیق دادن رنگ‌ها چیست؟

یک اصل اساسی برای ست کردن رنگ لباس یا هر چیز دیگری، ترکیب رنگ‌هایی است که با هم هارمونی دارند. و این همان چیزی است که ما باید هنگام طراحی یا ست کردن لباس به خاطر بسپاریم.

در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان هارمونی و هماهنگی بین رنگ‌ها را تشخیص داد:

رنگ‌های مکمل

رنگ های مکمل

قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی؛ همان‌طور که از اسم آن پیدا است، رنگ‌های مکمل، تکمیل‌کنندهٔ هم هستند و در کنار یکدیگر بهترین ترکیب را ایجاد می‌کنند. این رنگ‌ها در چرخهٔ رنگ دقیقا مقابل هم قرار دارند. شاید در ابتدا به نظرتان برسد که در کنار هم ممکن است بیش از حد چشمگیر باشند، اما به شما اطمینان می‌دهیم که خروجی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. اگر با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که لباس‌های بهاره و تابستانهٔ شما بیشتر با استفاده از رنگ‌های مکمل طراحی شده‌اند. شاید برخی چنین ترکیبی را دوست نداشته نباشند؛ باید بگوییم که این یک مسالهٔ شخصی است و شما می‌توانید هر لباسی به هر رنگی که دوست دارید بپوشید. ما فقط اصول علمی و نکات مهم دنیای رنگ‌ها را به شما گوشزد می‌کنیم.

رنگ‌های آنالوگ یا متشابه

رنگ های آنالوگ یا متشابه

به استفاده از دو یا سه رنگی که در چرخهٔ رنگ در کنار یکدیگر قرار دارد، آنالوگ (Analogous) گفته می‌شود. چنین رنگ‌هایی به خوبی با هم ترکیب می‌شوند و در کنار هم ظاهر فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. وقتی سر تا پای لباس خود را بر این اساس ست می‌کنید، هم شیک و هم برجسته و متمایز از سایر افراد به نظر می‌رسید. مثلا اگر نمی‌دانید که بارانی نارنجی یا پوست شتری خود را با چه رنگی می‌توانید ست کنید، بهتر است یکی از سایه‌های رنگی را انتخاب کنید که در چرخهٔ رنگ در کنار نارنجی قرار دارد.

رنگ‌های مکمل سه‌گانه (Triadic)

رنگ های مکمل سه گانه

به ترکیب رنگ‌هایی که در چرخهٔ رنگ به فاصله یکسانی از هم قرار دارند و اگر آن‌ها را با خطوط راست به هم متصل کنیم، مثلث متساوی‌الاضلاع به وجود می‌آید، رنگ‌های مکمل سه‌گانه گفته می‌شود. این رنگ‌ها در کنار یکدیگر بسیار جذاب دیده می‌شوند، اما ممکن است به نظر برخی افراد بیش از حد رنگارنگ باشد. با این حال شما می‌توانید سایه‌های کم‌رنگ‌تری از این رنگ‌ها را برای ست کردن لباس‌تان انتخاب کنید. مثلا می‌توانید رنگ‌های سبز، صورتی پاستیلی و آبی روشن یا مات را در یک ست استفاده کنید.

بهترین ترکیب رنگ برای لباس:

ترکیب سایه‌های مختلف یک رنگ

ست کردن لباس بر اساس رنگ

یکی از امن‌ترین و بهترین راه‌ها ست کردن لباس با سایه‌های مختلف یک رنگ است. با این حال شاید پس از مدتی برایتان یکنواخت و کسل‌کننده شود. ست کردن لباس با رنگ‌های مکمل را به یاد دارید؟ پس با ترکیبی از این رنگ‌ها بازی کنید. رنرگ‌های مکمل در کنار یکدیگر عالی به نظر می‌رسند.

رنگ‌بندی آمبره

رنگ بندی آمبره

رنگ‌بندی آمبره در هر چیزی زیبا دیده می‌شود، از مدل مو و کیک گرفته تا هنر ناخن و دکوراسیون منزل؛ و فراموش نکنید، از همه مهم‌تر در لباس! لباس‌‌های مخصوص مهمانی و لباس شب، لباس ساقدوش و حتی شلوار جین با بلیزی به رنگ‌بندی آمبره استایل بسیار زیبایی می شود. کم‌رنگ‌تر شدن سایه‌های یک رنگ به ترتیب صعود سا نزولی در لباس بسیار زیبا به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید رنگ‌بندی آمبره مختص یک لباس نباشد، می‌توانید از سر تا پا، لباس‌هایی را انتخاب کنید که در کنار یکدیگر ترکیب آمبره ایجاد کنند.

استایل تک‌رنگ

استایل تک رنگ

به نظر می‌رسد که یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ست کردن لباس، انتخاب استایل تک‌رنگ است، چون اصلا نیازی به فکر کردن و انتخاب رنگ‌هایی با هارمونی ندارد؛ شما فقط کل لباس‌تان را به یک رنگ انتخاب می‌کنید! با این حال این کار سختی‌های خاص خودش را نیز دارد. اما خبر خوب اینکه این روزها استایل تک‌رنگ ترند است و پوشیدن چنین ستی برای کسی عجیب و غریب نخواهد بود. با ر      نگ‌های راحت و خنثی مثل خاکستری، آبی، سفید یا سیاه شروع کنید و سپس به سمت رنگ‌های پاستیلی بروید. بسته به موقعیت‌های مختلف، می‌توانید رنگ لباس استایل تک‌رنگ را تغییر دهید. برای محیط‌های رسمی بهتر است از رنگ‌های خنثی، آبی یا سفید استفاده کنید. اما اگر رنگ‌های شاد دوست دارید، می‌توانید از رنگ‌های پاستیلی، زرد یا حتی سایه‌های روشن‌تر کمک بگیرید.

استفاده از لباس طرح‌دار

لباس طرح دار

اگر لباس‌تان طرح‌دار است، دیگر نیازی ندارید به ست کردن آن با رنگ‌های دیگر فکر کنید. معمولا طرح‌های لباس ترکیبی از یک یا ند رنگ است، بنابراین بگذارید همان‌طور که هستند باقی بمانند. از اکسسواری‌هایی که نزدیک به رنگ طرح لباس است، استفاده کنید. اگر از رنگ‌های بیشتری در استایل‌تان استفاده کنید، نتیجه عکس می‌شود و چشم بیننده را اذیت می‌کند.

عمل متعادل‌سازی

ست کردن لباس

یک ترفند دیگر برای داشتن استایل شیک این است که برای انتخاب و ترکیب رنگ، اصل تعادل را رعایت کنید. انجام هر کاری به تناسب و به اندازه، باعث بی‌نقص شدن نتیجه می‌شود. همان‌طور که از گذشته هم می‌گویند، افراط در هر امری مضر است.

ست کردن لباس با رنگ پوست

ست کردن لباس با رنگ پوست

اگر تناژ پوست‌تان زرد است، لباس‌هایی به رنگ سرد انتخاب کنید مثل خاکستری، آبی تیره، سایه‌های مختلف رنگ سبز، فیروزه‌ای، زمردی، شرابی و ... . اگر رنگ پوست‌تان تیره‌تر است، بهتر است لباس‌هایی با سایه‌های روشن‌تر و گرم‌تر مثل قهوه‌ای، مرجانی، عسلی، طلایی، کهربایی، خاکستری مایل به قهوه‌ای و ... به تن کنید؛ این رنگ‌ها به پوست‌های تیره‌تر بیشتر می‌آید. هدف این است که بین رنگ‌های سرد و گرم تعادل برقرار شود. این امر در مورد آرایش چشم نیز صدق می‌کند.

شما می‌توانید تمام نکات مربوط به انتخاب رنگ لباس متناسب با رنگ پوست را در مقالهٔ قبلی ما با عنوان «چگونه رنگ لباس خود را با رنگ پوست ست کنیم؟» مطالعه کنید.

استفاده از رنگ‌های خنثی

ست کردن رنگ های خنثی

بعضی افراد ترجیح می‌دهند رنگ‌های خنثی و ملایم به تن کنند و انتخاب‌هایشان به سایه‌های مختلف رنگ‌های خنثی خلاصه می‌شود. اگر نمی‌خواهید نظر خود را در مورد رنگ لباس‌تان تغییر دهید، حداقل فقط یک رنگ سرد یا گرم انتخاب کنید و اجازه دهید بقیهٔ لباس‌هایتان به رنگ خنثی باشد. این بهترین راه برای ادامه دادن استایل خنثی است!

امیدواریم بهترین روش مورد نظر خود برای انتخاب و ست کردن لباس بر اساس رنگ را پیدا کرده باشید. استفاده صحیح از این روش‌ها به مهارت نیاز دارد. این اصول اولیه به شما کمک می‌کند که در این راه قدم بردارید و با تست کردن متداوم، بهترین رنگ‌ها را برای ست کردن لباس‌تان انتخاب کنید.

شما کدام یک از این روش‌ها را برای ست کردن لباس بر اساس چرخه رنگ می‌پسندید؟

 

منابع: stylecraze ـ masterclass