برندگان اسکار طراحی لباس

اگر اهل دیدن فیلم‌های سینمایی مطرح دنیا هستید، حتما می‌دانید که هر ساله جایزه اسکار، مهم‌ترین و بزرگترین جایزه در صنعت سینما، در بخش‌های مختلف به برترین آثار سینمایی جهان تعلق می‌گیرد. یکی از این بخش‌ها، «طراحی لباس» است که یک اثر می‌تواند دریافت کند. اگر دوست دارید بدانید کدام یک از فیلم‌ها موفق به دریافت این جایزه شده‌اند، در این مقاله از مدمن همراه ما باشید.

هر ساله در مراسم اسکار یک فیلم مهم‌ترین جایزه در زمینهٔ فیلم‌سازی، یعنی اسکار بهترین طراحی لباس را از آن خود می‌کند. در اکثر موارد، فیلم‌های تاریخی که به درست‌ترین شکل ممکن لباس آن دوران را طراحی کرده‌اند، برنده این جایزه شده‌اند. اما علاوه بر لباس، مدل مو و گریم بازیگران نیز مد نظر گرفته شده است. به همین دلیل است که چنین فیلم‌هایی اغلب در چند بخش مختلف نامزد دریافت اسکار می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم ۱۹ فیلم سینمایی که جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را کسب کرده‌اند، به شما معرفی کنیم.

۱. پلنگ سیاه (Black Panther)، محصول سال ۲۰۱۸

فیلم پلنگ سیاه

طراح لباس: Ruth E. Carter

به منظور ایجاد ظاهر خاص ابرقهرمانانه، طراح مجبور بود المان‌های آینده ‌گرایانه، لباس‌های سنتی آفریقایی و اکسسوری‌هایی که در طراحی مد لباس در سطوح بالا به کار گرفته می‌شود را با هم ترکیب کند. بنا به گفتهٔ خود Ruth E. Carter، در این مدت او عکس‌هایی از لباس‌های اصیل آفریقایی را مقابل چشمان خود قرار داده بود و به اکسسوری‌های نادری که از صدف ساخته شده بودند و همچنین سوراخ‌کاری و تتوی بدن مردم آفریقایی نگاه می‌کرد.

۲. رشته خیال (Phantom Thread)، محصول سال ۲۰۱۷

فیلم رشته خیال

طراح لباس: Mark Bridges

داستان این فیلم به بعد از جنگ جهانی دوم اشاره دارد و در این بازهٔ زمانی، ۲ صنعت مد در جهان بهترین بود: لندن و پاریس. Bridges کار خود را بر اساس صنعت مد لندن بنا نهاد. او در مورد زندگی‌نامهٔ طراحان نه‌چندان مشهور انگلیسی مثل Peter Russell، Hardy Amies و Michael Donnellan مطالعه و استعدادها و ویژگی‌های همهٔ آن‌ها را در طراحی لباس این فیلم با هم ترکیب کرد و به کار گرفت.

۳. جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها، محصول سال ۲۰۱۷

فیلم جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها

طراح لباس: Colleen Atwood

المان اصلی همهٔ لباس‌های این فیلم (Fantastic Beasts and Where to Find Them)، کت نیوت اسکمَندِر (Newt Scamander) است. ۱۲ کت به شکل یکسان برای فیلم تهیه شد. رنگ این لباس به رنگ بنزین یا بنا به گفتهٔ  Colleen Atwood آبی طاووسی تیره است. به‌طور کلی این کت شباهت زیادی به لباس‌های دههٔ ۱۹۲۰ میلادی دارد.

۴. مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road)، محصول سال ۲۰۱۵

فیلم مکس دیوانه: جاده خشم

طراح لباس: Jenny Beavan

جالب است بدانید که این فیلم علاوه بر دریافت اسکار بهترین طراحی لباس، در ۵ بخش دیگر از جمله اسکار بهترین گریم جایزه گرفت. همهٔ شخصیت‌های داستان لباس‌هایی با تم آخرالزمانی یا پسارستاخیزی به تن دارند که عمدتا با چرم کهنه، کثیف و اکسسوری‌های دیگر طراحی شده‌اند.

۵. هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel)، محصول سال ۲۰۱۴

فیلم هتل بزرگ بوداپست

طراح لباس: Milena Canonero

چون داستان این فیلم به شکل کنایه‌آمیزی در یک آرمان‌شهر یا مدینه فاضله اتفاق می‌افتد، رنگ لباس‌ها طوری انتخاب شده است که شبیه داستان‌های افسانه‌ای باشد. ۵ رنگ اصلی به کار رفته در لباس‌های فیلم عبارتنداز: قرمز، صورتی، زرد، طلایی و بنفش. نمد پرکاربردترین پارچه در این لباس‌ها بود. Canonero در مصاحبه‌ای گفته است که نمد بیشتر برای دوخت لباس‌های نظامی استفاده می‌شود، بنابراین از این پارچه برای دوخت لباس شخصیت‌های داستان استفاده کردیم تا این حس در بینندگان ایجاد شود که قرار است اتفاق بدی بیفتد.

۶. گتسبی بزرگ  (The Great Gatsby)، محصول سال ۲۰۱۳

فیلم گتسبی بزرگ

طراح لباس: Catherine Martin

جالب است بدانید که فیلم اصلی که در سال ۱۹۷۴ فیلمبرداری شده بود نیز جایزهٔ اسکار بهترین طراحی لباس را دریافت کررد. کمپانی‌های بزرگ تولید لباس مثل Prada، Tiffany & Cо و Brooks Brothers در تولید لباس‌های فیلم ۲۰۱۳ نیز شرکت داشتند. به همین دلیل است که قبل از اینکه فیلم در سینماها اکران شود، حرف و حدیث‌هایی در مورد لباس‌های آن همه جا زده می‌شود. پس از به نمایش درآمدن این فیلم در سینماها، کلکسیون‌های متعددی از لباس به سبک کتسبی بزرگ در دنیای مد و فشن رواج یافت.

۷. آناکارنینا (Anna Karenina)، محصول سال ۲۰۱۲

فیلم آناکارنینا

طراح لباس: Jacqueline Durran

Durran برای الهام گرفتن، به تصاویر دههٔ ۱۸۵۰ میلادی نگاهی انداخته بود؛ در این دوران توازن و تعادل کاملی بین استایل تنگ و رمانتیک وجود داشت. به عبارت دیگر در طراحی لباس این اثر، دقیق و درست بودن استایل از لحاظ تاریخی نبود؛ حتی اگر هدف هم همین بود، باز هم لباس‌ها عالی و بی‌نقص به نظر می‌رسند!

۸. آرتیست (The Artist)، محصول سال ۲۰۱۱

فیلم آرتیست

طراح لباس: Mark Bridges

اگر این فیلم را تاکنون ندیده‌اید، باید بگوییم که آرتیست یک فیلم صامت سیاه و سفید است. تمامی جزئیات از جمله فضای داخلی و لباس‌ها برای احترام گذاشتن به دوران فیلم‌های صامت واقعی به کار گرفته شده است. ایجاد سبک و مدسازی در این فیلم عالی بود؛ تماشاگران حتی به مدت ۱۰ دقیقه در جشنوارهٔ فیلم کن، تحسین و تشویق کردند.

۹. آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)، محصول سال ۲۰۱۰

فیلم آلیس در سرزمین عجایب

طراح لباس: Colleen Atwood

در این فیلم جزئیات لباس‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار بود. اگر با دقت به پیراهن آبی آلیس نگاه کرده باشید، می‌توانید تزئین سیاه سنگینی را ببینید که هیچ ارتباطی با پارچه سبک اطراف آن ندارد. این را می‌توان «سلامی به سبک گوتیک» از طرف Tim Burton تلقی کرد که به طرز ماهرانه‌ای به بینندگان می‌گوید که شخصیت اصلی داستان به اندازه‌ای که در ابتدا لباسش نشان می‌دهد، کودکانه نیست.

۱۰. ویکتوریای جوان (The Young Victoria)، محصول سال ۲۰۰۹

فیلم ویکتوریای جوان

طراح لباس: Sandy Powell

منتقدان از اینکه این همه پول برای ساخت این فیلم هزینه شده است و جلوه‌های ویژهٔ خاصی هم ندارد، بسیار ناراضی بودند. اما بیشتر هزینه‌های این فیلم صرف تولید لباس‌های آن شد. ۳ لباس دقیقا کپی لباس‌های واقعی ملکه ویکتوریای انگلیس بود: یکی برای مراسم عزاداری، یکی برای مراسم عروسی و دیگر برای مراسم تاج‌گذاری. اما جالب است بدانید که هر یک از این لباس‌ها فقط برای چند ثانیه در فیلم استفاده شد!

۱۱. دوشس (The Duchess)، محصول سال ۲۰۰۸

فیلم دوشس

طراح لباس: Michael O’Connor

برای این فیلم به قدری لباس مختلف طراحی و تولید شد که یک اتاق جداگانه برای نگه‌داری آن‌ها نیاز بود. ۳۰ لباس این فیلم دقیقا از روی نمونه‌های اولیهٔ تاریخی طراحی و دوخته شده است.

۱۲. الیزابت: دوران طلایی (Elizabeth: The Golden Age)، محصول سال ۲۰۰۷

فیلم الیزابت: دوران طلایی

طراح لباس: Alexandra Byrne

تمامی تصاویر ملکه انگلستان نماد لحظه‌ای خاص از زندگی او است. لباس‌های قرمز و نارنجی نمودی از تاج‌گذاری و سلطنت او است؛ علاوه بر این تفاوت او با سایر زنان را نشان می‌دهد. و در چندین صحنه که ملکه غمگین یا نگران است، لباس‌هایی از سایه‌های مختلف رنگ سبز بر تن دارد.

۱۳. ماری آنتوانت (Marie Antoinette)، محصول سال ۲۰۰۶

فیلم ماری آنتوانت

طراح لباس: Milena Canonero

این فیلم به وضوح دارای مشخصه‌های سبک هنری روکوکو است، حتی اگر لباس‌ها از نظر تاریخی دقیق نباشد. Canonero ظاهر کلی لباس‌ها را حفظ کرد، اما تزئینات اضافی آن را در طراحی خود به کار نگرفت. جالب است بدانید که طراح لباس این فیلم بعد از دیدن رنگ‌های پاستیلی ماکارون‌ها و بیسکوئیت‌های بادامی، تصمیم گرفت که از رنگ پاستیلی برای لباس‌ها استفاده کند.

۱۴. خاطرات یک گیشا (Memoirs of a Geisha)، محصول سال ۲۰۰۵

فیلم خاطرات یک گیشا

طراح لباس: Colleen Atwood

لباس‌های این فیلم از نظر تاریخی دقیق نیست، به همین دلیل است که اکثر مردم ژاپن آن را دوست ندارند! لباس‌ها و مدل‌های موی خاطرات یک گیشا هیچ ارتباطی با ظاهر واقعی گیشا ندارد. علاوه بر این، رقص‌هایی که شخصیت‌های اصلی داستان اجرا کردند نیز واقعی نبود.

۱۵. هوانورد (The Aviator)، محصول سال ۲۰۰۴

فیلم هوانورد

طراح لباس: Sandy Powell

کل این فیلم بازآفرینی فیلمبرداری سبک نیمهٔ اول قرن بیستم بود که به اصطلاح به آن «عصر تکنی‌کالر» می‌گویند. در این دوران قرمز، سبز و آبی رنگ‌های اصلی صفحه نمایش بودند. به همین دلیل لباس شخصیت‌ها حاوی این رنگ‌ها بود. جالب است بدانید که Sandy Powell هنگام طراحی لباس فقط به عکس‌های سیاه و سفید قدیمی دسترسی داشت؛ بنابراین خودش رنگ لباس‌ها را انتخاب کرد.

۱۶. ارباب حلقه‌ها:  بازگشت پادشاه، محصول سال ۲۰۰۳

فیلم ارباب حلقه‌ها:  بازگشت پادشاه

طراحان لباس: Richard Taylor و Ngila Dickson

تعداد لباس‌هایی که برای ساخت این فیلم طراحی و تولید شد، واقعا شگفت‌انگیز است: ۱۹ هزار لباس! فرودو به ۶۴ دست و آراگورن به ۳۲ دست لباس نیاز داشت. بخشی از لباس‌ها را می‌توان شاهکاری در این زمینه خواند، به‌خصوص زره! تمامی قطعات زره‌ها با دست تولید شد و حتی ساخت ساده‌ترین زره با ۱۳ هزار حلقه ۳ روز به طول انجامید.

۱۷. شیکاگو (Chicago)، محصول سال ۲۰۰۲

فیلم شیکاگو

طراح لباس: Colleen Atwood

کل نمایش موزیکال این فیلم نمایشی از عصر جاز بود و لباس‌ها فقط به منظور برجسته‌تر کردن این موضوع به کار گرفته شده بود. ویژگی اصلی لباس‌ها کنار گذاشتن فرم‌های معمول زنانه و استفاده از المان‌های مردانه بود. در طراحی لباس‌های این فیلم از گل‌ها و انواع گلدوزی به عنوان اکسسوری استفاده شده بود.

۱۸. مولن روژ (Moulin Rouge)، محصول سال ۲۰۰۱

فیلم مولن روژ

طراحان لباس: Catherine Martin و Angus Strathie

در این فیلم حدود ۸۰ طراح لباس و در مجموع ۳۰۰ دست لباس وجود داشت. برای طراحی لباس از لباس‌های کوتاه، پر، جوراب شلواری و البته شلوار توری استفاده شده بود.

۱۹. گلادیاتور (Gladiator)، محصول سال ۲۰۰۰

فیلم گلادیاتور

طراح لباس: Janty Yates

طراح لباس این فیلم تمام اطلاعات لازم را از ستون تراژان (Trajan’s Column) در رم پیدا کرده است. روی این ستون تصاویر تعداد زیادی از جنگجویان که زره به تن دارند، حک شده است. و نقاشی‌های تاریخی اثر Alma Tadema  منبع الهام دیگری برای Yates بود.

شما این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اید؟  طراحی لباس کدام یک از این فیلم‌ها را بیشتر دوست دارید و به چه علت؟

 

منبع:: brightside