استایلیست کیست و چه وظیفه ای دارد؟

استایلیست کیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در جهان امروز تمام رشته ها به شکل شاخه های گوناگون وجود دارند و به طور تخصصی در دانشگاه ها تدریس می شوند. دنیای مد و پوشاک نیز از این مساله مستثنا نبوده و خود دارای رشته های تخصصی ومتنوع است. ما در این مقاله به یکی از رشته های پر طرف‌دار دنیای مد پرداخته و سعی داریم تا شما را با خصوصیات یک استایلیست" آشنا کنیم.

استایلیست کیست؟

جریان از این قرار است که اگر به دنبال سوال هایی همچون اینکه چطور می توانم سبک مخصوص به خود را در پوشیدن لباس داشته باشیم؟ چطور لباس بپوشم تا خاص به نظر بیایم و یا استایلیست های مشهوردنیا چطورموفق شده اند، یا آیا می خواهید یک استایلیست در عرصه مد و پوشاک باشید؟ آیا به دنبال روش های طراحی لباس برای مکان های متفاوت هستید؟ می خواهید بدانید که وظیفه یک استایلیست ماهر چیست؟

پس با ما همره باشید...

استایلیست "STYLIST" به چه کسی می گویند؟

اگربخواهیم مفهوم استایلیست را با یک مثال توضیح دهیم، بهتراست ابتدا به این سوال پاسخ دهید؛ تصور کنید که لیدی "گاگا" خواننده و هنرمند مشهور برای شرکت در مراسم جوایز اسکار دعوت شده و باید پوشش خاصی را برای شرکت در این مراسم انتخاب کند. چگونه و چه برند لباسی را باید انتخاب کند چه نوع آرایش وچه نوع لوازم آرایشی، چگونه برند کفش و کیفش را با لباسش ست کند و اصلا دیزاین موهایش به چه گونه ای باشد، آرایش موها باید ساده باشد یا پر زرق و برق به نظر بیاید.؟ مثلا بهتر است لخت و باز دور شانه ها باشد یا بهتر است مدل جمع یا دم اسبی را انتخاب کند. تمام این موارد به انتخاب یک استایلیست بستگی دارد.

استایلیست کیست؟

در واقع وظیفه یک استایلیست این است که به شما کمک کند تا بنابر استایال، ژست و سبک لباس پوشیدن خودتان، لباس، سبک آرایشتان و نوع برند آن را برایتان انتخاب کند. همچنین او باید روش ست کردن آنها با یکدیگررا نیزبداند.

مهارت های مورد نیاز یک استایلیست

طراحی استایل" یک کار سازماندهی شده است که نیاز دارد تا یک نقطه شروع و یک نقطه پایان داشته باشد. فرآیندی که کلیت آن باید با یک برنامه ریزی مشخص در دستور کار قرار بگیرد. نظارت بر چگونگی پوشش مشتریان و مهارت در طراحی مد و حتی روانشناسی رنگ از جمله مهارت هایی است که یک استایلیست باید داشته باشد. 

همینطور که می بیند کار یک استایلیست کار سختی است چرا که به علاوه مدیریت و مهارت در سازماندهی پروژه باید از خلاقیت و ذوق و شور هنری برخوردار باشد. همچنین لازم است تا به انواع تکنیک های طراحی مد، شناخت انواع پارچه، طراحان لباس مشهورو برندهای شاخص در این صنعت اشراف کافی داشته باشد.

استایلیست های مشهور دنیا

امروزه در دنیای هنر بخصوص صنعت فیلمسازی و هالیوود به نوع استایل و لباس افراد مشهور توجه بسیاری داده می شود. در واقع رونق کار استایلیست ها به سلبریتی ها، بازیگران و افراد مشهور وابستگی زیادی دارد.

در اینجا برخی استایلیست های مشهوردنیا را به شما معرفی می کنیم:

استایلیست کیست؟

کارل لاگفرلد آلمانی، کیت یانگ، راشل زو، آنابل تولمن، "تام فورد"، ارین والش، کریستینا الریچ، الیزابت استوارت، پترا فلانری، براندون ماکسول که استایلیست مشهور لیدی گاگا است همه از استایلیست های مشهور، خلاق و جسور و خلاق ستارگان هالیوودی به شمار می روند. حتی بیژن پاکزاد که ایرانی الاصل است و در سطح بین المللی می درخشد و مایکل ارلنگر Micaeala Erlanger نیزکه استایلیست مشهور مریل استریپ بازیگر هالییود است از صدر نشینان شمار استایلیست های مطرح جهان هستند.

کار متخصص مد چیست؟

یک "متخصص مد" یا یک طراح استایل نقش بسیار مهمی را در جریان مد ایفا می کند. ممکن است این کار از لحاظ برخی افراد شغل بی‌دردسر و راحتی به نظر بیاید اما اگر شما قصد دارید تا وارد این حرفه شوید بهتر است آگاهانه و با اطلاعات و مهارت کافی آن را انتخاب کنید. به زبانی ساده می توان گفت کار یک استایلیست طراحی تیپ و ظاهر افراد است او با طراحی هایش به خلق سبک و مد در شیوه لباس پوشیدن افراد دست دارد.

نقش های سه گانه استایلیست‌ها

وظیفه اصلی و شرح کار یک استایلیست به سه دسته تقسیم می شود:

• ساخت استایل و سبک مورد نیاز برای فوتوشوت از سلبریتی‌ها که به آن EDITOR STYLING گفته می‌شود.

• مشاوره به برندها و توسعه برند که در واقع به آن STYLE ADVISOR می گویند.

•سبک سازی برای سلبریتی‌ها نیز از دیگر وظایف یک استایلیست می باشد.

استایلیست کیست؟

زمانی که می خواهند عکس سلبریتی‌ها برای فوتوشوت های مجلات که غالباً برای روی جلد آن استفاده می شود، به استایلیست‌ها توصیه هایی داده می‌شود تا بدانند مدل خود را بر چه اساسی آماده کنند تا تمام شرایط و قوانین کاری فوتوشوت‌ها را در نظر بگیرند.

آیا فوتوشوت ها تأثیری بر کار استایلست دارند؟

گاهی ممکن است یک استایلیست خوش ذوق باشد و بر تمام جنبه‌های کاری خود اعم از روان‌شناسی رنگ، شناخت سلیقه مدل خود، از روند جریان مد و یا غیره آگاهی کافی داشته باشد اما به محض بستن قرارداد همکاری با یک نشریه انتخاب استایلیست در تمام مراحل تحت تأثیر قرار می گیرد. برای مثال در نظر بگیرید که عکس یک سلبریتی بر روی اولین جلد ماهنامه فصل زمستان چاپ شود فوتوشوت مورد نظر باید به‌گونه‌ای باشد که ارتباط معنا داری با موقعیت زمانی و آب و هوا و درعین‌حال استایل زمستانی مدل مورد نظر داشته باشد. به طور کلی طراحی مدل باید به گونه ای باشد که بتواند منعکس‌کننده منظور برند و محصول درخواست‌کننده باشد. این طراحان استایل هستند که تعداد و نوع لباس را برای سلبریتی‌ها انتخاب می کنند تا در صورتی که اوضاع وفق مراد پیش نرفت گزینه جایگزین نیز وجود داشته باشد. یا حتی این استایلیست‌ها هستند که تعیین می کنند مراسم کت و الک بهتر است در چه مکانی برگزار شود.

استایلیست کیست؟

جزئیات و سختی‌های کار استایلیست‌ها

یک متخصص مد باید بتواند قابلیت مدیریت پروژه را داشته باشد. اصلی ترین بخش کار استایلیست در روز عکس‌برداری است. در این روز همه چیز از سنجاق سر یعنی جزئی ترین وسیله تا کیف و کفش مدل، بزرگ‌ترین وسیله باید آماده باشد و استایلیست باید به گونه ای همه چیز را مدیریت کند تا هیچ‌چیز از قلم نیفتد. جزئیاتی مانند چین‌وچروک روی لباس، گرد و خاک روی کفش، ست بودن گل سر با لباس، دوخت و چفت لباس مجلسی و بقیه اجزا همگی باید بی‌نقص و آماده باشد. متخصص لباس باید سبک لباس را نیز در نظر بگیرد، مواردی چون مدل لباس که اگر مثلاً تک شانه باشد تمهید این که آیا بهتر است شال بر روی آن استفاده شود یا خیر. اینکه شال توری باشد، ساتن یا حریر باشد، از دانتل استفاده شود یا نه و یا مدل بو بهتر است یک طرف سر باشد یا به صورت دم اسبی یا شینیون جمع بالای سر باشد. همه مواردی که نام برده شد جزئیات بسیار مهی است که در روز مراسم فشن شو، افتتاحیه خانه مد" و یا فرش قرمز فستیوال اسکارمهم هستند و ظاهر مدل ها را ازسایرین متمایز می کند

 جریان مدسازی استایلیست‌ها

سبک‌سازی" یک مقوله مهیج و در عین حال مهم درروند و جریان کار یک استایلیست به شمار می رود. چرا که به افزایش شهرت مشتریانش منتج می شود. برای ایجاد یک سبک و استایل جدید، استایلیست باید قادر باشد تمام وقت جزئیات پوشش مدل خود را تا نوع لباس پوشیدن او در مراسم ها و محافل هنری اش زیر نظر بگیرد. البته رعایت این نکته مهم است که اگر در طراحی استایل یک سلبریتی قرار باشد که از یک برند به طور کامل حمایت شود یا مدل سفیر تبلیغاتی یک برند محسوب می شود نوع طراحی و انتخاب و دیزاینی که استایلیست انتخاب می کند باید بتواند خواسته ها و منافع آن مجصول یا برند را تأمین کند. عموماً طراحان لباس و متخصصین مد در جشن‌هایی که یک سلبریتی از آن‌ها برای طراحی لباس دعوت به عمل می آورد برای همکاری و استخدام انتخاب می شوند.

استایلیست کیست؟

نتیجه‌گیری

به هر ترتیب روند کار یک استایلیست از طراحی لباس تا مدسازی فرایندی است که نیاز دارد که در آن مدیریت پروژه تا مطالعه، تحلیل و بررسی روش ها و روند کار و فعالیت رقبا در آن در نظر گرفته شود. همچنین خوب دیدن و بررسی مد در دهه های پشت سر گذاشته شده و استفاده از نوع ترکیب بندی در رنگ و مدل لباس های به کار رفته شده در فرش قرمزها و مراسم های هنرمندان وسلبریتی ها مواردی است که باید به آنها توجه داشت. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات کافی در اختیارشما خواننده گرامی  سایت فروشگاه اینترنتی مدمن قرار داده باشیم.