استایل مینیمال

مینیمال یکی از استایل‌های شیک و ساده در دنیای مد است که بر این اصل استوار است: کمش هم زیاد است! اگر شما هم زیبایی را در سادگی می‌بینید و می‌خواهید استایل خود را تغییر دهید، با مدمن همراه شوید تا شما را با دنیای جذاب مینیمال آشنا کنیم.

وقتی به مینیمالیسم فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ ممکن است بلافاصله جنبش‌های هنری مینیمالیسم دهه ۱۹۶۰ به فکرتان برسد که البته اشکالی هم ندارد. با این حال موضوع مورد بحث ما استایل و مد مینیمال است. هم هنر و هم استایل مینیمالیسم دارای یک اصل مشترک هستند: سادگی!

در هنر مینیمالیست، یک طرح به اساسی‌ترین المان‌های خود تقلیل می‌یابد و از محیط و متریال برای دستیابی به یک اثر هنری زیبا، شیک و ساده استفاده می‌کند؛ تمامی این موارد برای استایل مینیمال هم صدق می‌کند.

استایل مینیمال

برای داشتن استایل مینیمالیسم، باید اساسی‌ترین المان‌های مورد نیاز برای داشتن یک استایل شیک و زیبا را در نظر بگیریم و لباس‌های مناسب این استایل را با هم ست کنیم. رنگ لباس مینیمالیست‌ها معمولا به رنگ‌های ملایمی مثل آبی، مشکی، خاکستری و سفید است. با این حال می‌توان با رعایت اصل ساده‌گرایی مینیمالیستی، رنگ‌های دیگری را نیز انتخاب کرد؛ این کاملا شبیه به سبک دیگری به نام «کمد کپسولی» است. کمد کپسولی استایلی است که با پیروی از اصول آن می‌توانید با استفاده از تعداد کمی لباس، چندین ست زیبا داشته باشید که هم زیبا است و هم مینیمال. این دو برخی اصول اساسی مشترک دارند، با چند تفاوت جزئی.

با فهمیدن این اطلاعات در مورد استایل مینیمالیسم، ممکن است به این فکر کنید که چگونه می‌توان این اصول را در زندگی روزمرهٔ خود به کار برد. هر روز بیشتر از قبل افراد زیادی به این سبک روی می‌آورند تا ساده‌تر از قبل لباس بپوشند. در دنیای مد انتخاب‌های بی‌نهایتی برای شما وجود دارد و اینکه بخواهید هر روز به این فکر باشید که چه چیزی بپوشید و متفاوت‌تر از دیروز باشید، ممکن است دلهره‌آور باشد؛ بنابراین سادگی کلید اصلی حل این مشکل است.

اگر دوست دارید استایل خود را تغییر دهید و مینیمالیست شوید، عاقلانه‌ترین راه این است که کمد لباس‌تان را بازبینی کنید و ببینید کدام لباس‌ها را می‌توانید نگه دارید. به عنوان مثال ممکن است قبلا به استایل گرانج علاقه داشتید؛ گرانج با استایل مینیمال فاصلهٔ زیادی دارد، اما شاید بتوانید پیراهنی که قبلا می‌پوشیدید را با استایل جدیدتان هم استفاده کنید.

استایل مینیمال

بعد باید شکاف‌ها را پر کنید. بعد از ارزیابی داشته‌ها، باید لباس‌های جدید بخرید که مطابق اصول استایل مینیمالیسم باشد. لباس‌های مناسب این استایل در عین سادگی، کیفیت خوبی دارند. طبق سبک مینیمال، باید کمتر داشته باشید و بیشتر به دست آورید؛ این در مورد لباس هم صادق است و می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های زندگی نیز به کار گرفته شود.

مورد دیگری که برای داشتن استایل مینیمال باید به آن توجه کنید، اصل تعادل است. لباس‌هایتان از سر تا پا باید تعادل داشته باشند و قسمت خاصی زیاد به چشم نزد.

نکات کلی در مورد این استایل را مرور کردیم؛ اکنون می‌خواهیم وارد جزئیات شویم. استایل مینیمال چه اصولی دارد؟ با رعایت چه نکاتی می‌توان لباس‌هایی متناسب با اصول با این استایل ست کرد؟

۱. لایه لایه لباس بپوشید

رعایت این نکته به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار به‌دردبخور است. وقتی هوای بیرون سرد است و نمی‌دانید چه چیزی یا اصلا چقدر لباس بپوشید، بهتر است به جای لباس کلفت، چند لایه لباس نسبتا نازک به تن کنید. چند لایه لباس نازک به کمک‌تان خواهد آمد؛ هم شیک و ظریف دیده می‌شوید و هم از سرما در امان می‌مانید.

به عنوان مثال می‌توان یک شلوار تیره را با پلیور سبک و راحت ست کرد. سپس شال شیکی را دور گردن و روی پلیور انداخت و در نهایت استایل خود را با یک بارانی بلند کمردار کامل کرد. نیازی نیست زیاد لباس بپوشید؛ با همین لباس‌ها هم گرم می‌مانید.

۲. تک‌رنگ بپوشید

استایل مینیمال

انتخاب یک رنگ اصلی برای کمد لباس‌تان، راهی عالی برای ورود به سبک مینیمالیسم است.

می‌توانید رنگ‌های دیگری هم به استایل خود اضافه کنید، مثلا ژاکت یا کفش خود را به رنگ دیگری انتخاب کنید تا تیپ‌تان برجسته‌تر شود؛ اما پوشیدن لباس سراسر تک‌رنگ روشی عالی برای بیان حقایق زیادی در مورد سلیقهٔ خود با استفاده از کمترین المان‌ها است.

۳. به استایل خود بافت خاصی ببخشید

وقتی اکثر لباس‌هایتان تک‌رنگ است، باید از پارچه‌هایی با بافت‌های متنوع استفاده کنید تا به‌صورت ناخودآگاه، یکنواختی را به استایل خود تبدیل نکنید.

اصل مهم و اساسی مینیمالیسم سادگی است، نه یکنواختی و خستگی برای چشم‌ها. به لباس‌های خود تنوع ببخشید و پارچه‌های نرم با بافت‌های مختلف را ترکیب کنید.

۴. چیزها را بیش از حد پیچیده نکنید

استایل مینیمال

وقتی لباس مینیمالیستی خود را انتخاب کردید، بگذارید همان‌طور که هست باشد. سعی نکنید آن را با زیورآلات پرزرق و برق یا لباس‌های دیگر بپوشید، چون باعث می‌شود استایل و ظاهر مینیمالیستی شما از بین برود.

با آنچه که دارید، سلیقه و شخصیت خود را نشان دهید.

۵. استایل مینیمال برای هر موقعیتی مناسب است

نکتهٔ جالب در مورد استایل مینیمال این است که می‌توانید آن را بسته به سبک زندگی خود تغییر دهید! همان لباسی که برای گشت و گذار در شهر می‌پوشید را می‌توانید در یک دورهمی خانوادگی هم به تن کنید.

انتخاب با شما است و همین امر باعث محبوبیت استایل مینیمال شده است. لباس‌هایی انتخاب کنید که واقعا دوستش دارید و متناسب با استایل شخصی‌تان است. اگر درست انتخاب کنید، متوجه می‌شوید که نسبت به قبل لباس کمتری در کمد دارید، اما در موقعیت‌های بسیار زیادی می‌توانید از همین لباس‌ها استفاده کنید.

۶. لباسی بخرید که مناسب تن شما باشد

برش و تناسب لباس به اندازهٔ رنگ و پارچهٔ آن اهمیت دارد.

متریال و استایل‌هایی را پیدا کنید که متناسب با فرم بدن شما باشد و ویژگی‌های زیبای بدن را برجسته‌تر کند.

۷. در لباس‌های کمد خود بازنگری کنید

استایل مینیمال

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، باید کمد خود را مرتب کنید و از شر لباس‌های اضافی خلاص شوید. هرچه کمد لباس‌تان شلوغ‌تر باشد، تبدیل آن به کمدی از لباس‌های ساده دشوارتر خواهد شد. کمد خود را سبک کنید و از شر هر چیزی که در دستهٔ استایل مینیمال قرار نمی‌گیرد، خلاص شوید.

لباس‌های پرمصرف و همچنین لباس‌های مورد علاقه‌تان را نگه دارید و بقیه را بیرون بریزید. حتی می‌توانید لباس‌هایی که نمی‌خواهید را به کس دیگری ببخشید. این کار باعث می‌شود راحت‌تر از لباس‌های اضافی دل بکنید؛ چون می‌دانید که آن‌ها را دور نریخته‌اید و کس دیگری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

۸. استایل مینیمال خود را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید!

هنگامی که انتخاب کردید که چه چیزی می‌خواهید بپوشید، به آن پایبند باشید. استایل مینیمالسیتی شما منحصر به فرد و مختص خود شما است  و هرگز اجازه ندهید حرف‌ها و نقدهای دیگران یا نوع لباس پوشیدن آن‌ها در نوع پوشش‌تان اثر بگذارد.

اگر هر بار با دیدن استایل‌های مختلف، سبک لباس پوشیدن خود را عوض می‌کنید، استایل مینیمال به دردتان نمی‌خورد. قوی بمانید و خودتان باشید!

۹. ساده شروع کنید، سپس خلاقیت به خرج دهید

استایل مینیمال

هنگامی که برای اولین بار قدم در راه مینیمالیست می‌گذارید، سعی کنید در ابتدا چیزهایی انتخاب کنید که ست کردن آن‌ها آسان است؛ بعد از چند مدت خلاقیت به خرج دهید و سبک خاص خود را انتخاب کنید. این به شما کمک می‌کند که شناخت کلی نسبت به استایل مینیمال پیدا کرده و در این سبک رشد کنید.

از پیراهن مشکی و یک جفت صندل، یک پیراهن ساده که زیر شلوار لی قرار داده‌اید یا بلیز بافت و شلوار چرمی شروع کنید. سپس می‌توانید با استفاده از کت، ژاکت، شال و ... استایل منحصر به فرد خود را خلق کنید.

۱۰. در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید

اینترنت مکانی فوق‌العاده برای تحقیق در مورد ترندهای مد مینیمالیستی است. در شبکه‌های اجتماعی جستجو کرده و افراد مشهور مینیمالیست را دنبال کنید؛ استایل‌هایی را پیدا کنید که دوست دارید و با شما صحبت می‌کنند!

این افراد را الگوی خود قرار دهید و استایل‌هایی شبیه به استایل آن‌ها داشته باشید. قرار نیست حتما از آن‌ها کپی‌برداری کنید، اما ایده گرفتن از افراد صاحب‌نام در این زمینه فکر خوبی است.

۱۱. کنتراست استایل‌تان را شیک‌تر می‌کند

استایل مینیمال

اگر نمی‌خواهید با انتخاب استایل مینیمال لباس‌های تک‌رنگ بپوشید، باید به هنر کنتراست تسلط داشته باشید! رنگ‌های سفید و سیاه کنتراست شدیدی در استایل مینیمال ایجاد می‌کند.

توجه مردم را به خود جلب کنید و کاری کنید نتوانند چشم از شما بردارند! یک پیراهن سفید و تمیز را با کت مشکی زیبا و شلواری متناسب ست کنید. این ست را می‌توانید با یک جفت صندل تیره‌رنگ و کیف دستی مناسب تکمیل کنید. البته باید چیزی بپوشید که دوست دارید و اجازه دهید خلاقیت به کمک‌تان بیاید.

۱۲. لباس‌های اصلی و مهم استایل خود را پیدا کنید

عناصر سازندهٔ استایل و مد مینیمالیست لباس‌های پرمصرف است. حتما باید چند عدد از انواع لباس را در کمدتان داشته باشید تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

به‌عنوان مثال حتما یک یا دو تیشرت خوب، چند کت زیبا، چند شلوار، یک پیراهن زیبا و ... باید در کمد لباس‌تان باشد.

با داشتن این لباس‌ها می‌توانید چیزهای دیگری مثل ژاکت، کمربند، کفش و ... را به استایل خود اضافه کنید.

۱۳. لباس‌های گشاد بپوشید

استایل مینیمال

پوشیدن پیراهن گشاد می‌تواند این حس را در شما ایجاد کند که لباس بیشتری تن‌تان است، در حالی که اینطور نیست! علاوه بر این، بسیار راحت است.

برای داشتن ظاهر مینیمال راحت و کلاسیک، شلوار جین را با یک پیراهن گشاد ست کنید.

۱۴. از آستین‌ها غافل نشوید!

حتی اگر یک پیراهن یا ژاکت را چندین بار به تن می‌کنید، می‌توانید آن را به شکل متفاوتی هم بپوشید. راز این کار در آستین‌ها است.

با تغییر استایل آستین‌های خود می‌توانید ظاهری جدید به تیپ خود ببخشید! آستین‌ها را می‌توان تا آرنج تا زد، دکمه‌ای که در قسمت آرنج قرار دارد را بست یا اینکه کاری نکرد و همان‌طور ساده پوشید.

۱۵. کمد خود را بر اساس الگوی خاصی مرتب کنید

استایل مینیمال

مرتب کردن و سازماندهی کمد روشی عالی برای دیدن و دسترسی به همه لباس‌ها است؛ با این کار به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی می‌خواهید بپوشید.

شما می‌توانید کمد را بر اساس رنگ، نوع لباس، پارچه، طرح و ... سازماندهی کنید. هر کاری که به شما کمک می‌کند که استرس‌تان را به حداقل برسانید و از آن سو بهترین استایل را داشته باشید، باید انجام دهید.

۱۶. تجربه کنید! بیرون بروید و چیزهای جدید را امتحان کنید

رنگ، بافت و طول لباس‌هایتان را تغییر دهید تا مناسب‌ترین استایل مینیمال خود را پیدا کنید. این یک فرآیند آزمون و خطا است، اما ارزشش را دارد.

به‌عنوان مثال می‌توانید یک پیراهن و ژاکت را چندین بار بپوشید، اما یک بار با آستین‌های باز و یک بار با تا زدن آستین؛ به استایل خود ویژگی‌های خاص دهید.

همین کار را می‌توانید با شلوار هم انجام دهید. یک روز شلوار را به‌طور معمول بپوشید و روز دیگر پاهای شلوار تا مچ پا تا بزنید؛ این یک استایل تابستانی شیک است.

۱۷. قبل از خرید، قوانین اساسی تعیین کنید

استایل مینیمال

قبل از اینکه لباس‌های بیشتری بخرید، از لباس‌هایی که دارید بیشترین استفاده را بکنید؛ سپس فهرستی از لباس‌های مورد نیاز تهیه کنید و بخرید.

زمانی به فروشگاه بروید که از قبل می‌دانید دقیقا چه چیزی باید بخرید. اگر این کار را انجام دهید، نه با دست‌های خالی از فروشگاه بیرون می‌آیید نه با کیف‌ دستی‌هایی پر از لباس‌هایی که به آن‌ها احتیاج ندارید.

۱۸. لباس‌ها را متناسب با نیازتان در کمد قرار دهید

استایل مینیمال

منظورمان از این حرف این است که لباس‌های قدیمی که دیگر استفاده نمی‌کنید را از کمد خارج کنید و لباس‌های نو را قرار دهید. با تغییر هر فصل هم باید همین کار را انجام دهید.

لباس‌ها را عوض کنید، اما کمد را بیش از حد شلوغ نکنید!

۱۹. روی کیفیت تمرکز کنید

با توجه به اینکه نسبت به قبل لباس کمتری در کمد خواهید داشت، قرار است این لباس‌ها را دفعات بیشتری به تن کنید.

بنابراین لباس‌ها باید از پارچه‌های باکیفیت دوخته شده باشند تا در مقابل سایش و شستشوی مکرر مقاوم باشند. ممکن است چنین لباس‌هایی گران باشند، اما به این فکر کنید که قرار است در طولانی‌مدت این لباس‌ها را بپوشید و قرار نیست هر روز برای لباس هزینه کنید.

۲۰. اعتماد به نفس داشته باشید

استایل مینیمال

اکنون که تمام توصیه‌های لازم برای ورود به دنیای مینیمال را دریافت کردید، این استایل را با افتخار به تن کنید و به خود و انتخاب‌تان ببالید!

 

منابع: minimalismmadesimple ـ llrecollexion