پوپلین و لنین؛ بهترین پارچه ها برای لباس تابستانی

در بازار امروز به دلیل تنوع و تعدد سلیقه های مختلفی که در بازار وجود دارد. فروشندگان مطابق با سلیقه افراد اقدام به به تولید، عرضه و دوخت مدل های متنوع لباس ها می کنند. از طرف دیگر خریداران نیز هنگام خرید لباس مورد دلخواهشان با یک بازار شلوغ، گوناگون و متنوع روبرو می شوند و ممکن است گاهی نیز در میان انبوه تنوع و تعدد مدل ها دچار سردرگمی شوند. کارگاه های نساجی نیز که وظیفه تولید انواع پارچه ها برای لباس ها را بر عهده دارند در این بازار سودهای فراوان می کنند. اما به راستی بین این شمار بی نهایت سلیقه و تنوع در پارچه چطور می توان لباس مناسب با فصل تابستان انتخاب کرد و چطور بتوانیم جنس لباس محبوب و مناسب خود را پیدا کنیم.

خبر خوب آنکه می توان گفت پوپلین و لنین بهترین پارچه ها برای لباس تابستانی به شمار می روند و ما در این مقاله به دلایل این انتخاب، ویژگی این پارچه ها و مدل لباس های پرفروش با این پارچه را برای شما بررسی و معرفی خواهیم کرد.

بهترین پارچه ها برای لباس تابستانی

خنک بپوشید!!!

به دلیل گرمای زیادی که در فصل تابستان با آن روبرو هستیم و از طرفی نباید در معرض نور شدید آفتاب باشیم در هنگام خرید لباس تابستانی باید دقت کنیم که چه نوع لباس و با جه جنسی را انتخاب می کنیم. در اینجا به معرفی 8 نوع جنس پارچه های خنک تابستانی می پردازیم:

  • نخ پنبه لنین: که به آن کتان نیز گفته می شود.
  • شیر شکری
  • شمبری
  • گاباردین
  • پوپلین
  • ابریشم اصل
  • پارچه های حریر

پارچه های نخ پنبه

یکی از مشهورترین و در عین حال پرکاربردترین پارچه ها، پارچه های نخ پنبه هستند که جنس آنها از الیاف طبیعی است. این پارچه وزن بسیار کمی دارند و بسیار راحت در دوخت قرار می گیرند و ازجمله پارچه هایی هستند که برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند. تنها معایب لباس هایی که با این پارچه ها دوخته می شود این است که خیلی زود چروک می شوند و در هنگام شستن کمی آبرفت دارند اما این نکات باعث نشده که طرفداران خود را از دست بدهند.

ست لباس تابستانی

پارچه های لنین (کتان)

یکی از بهترین پارچه ها برای فصل تابستان و در عین حال محبوب، جنس کتان و یا لنین است که حدود چند دهه بار پرطرفدار شده اند. این پارچه ها هرچند محکم تر از پارچه های نخ پنبه هستند اما وزن کمی دارند و پوشیدن لباس تابستانی با جنس کتان بسیار آسان است و احساس خوبی در تن ایجاد می کند. لباس های جنس لنین بسیار شیک هستند و دیر خراب می شوند. یکی از پرطرفدارترین مدل های که با این جنس پارچه دوخته شده و در برند طراحان ایرانی دیده می شود، مدل هنری" است که شامل سارافون، دامن شلواری، بلوزهای آستین پاکتی، مانتو یکسره و جلوبسته در انواع و اقسام طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارد این مدل لباس ها را در اکثر اوقات در استایل دانشجویان دانشگاه هنر ، برخی هنرمندان جوان و حتی سلبریتی های که در سبک آوانگارد و پیشرو فعالیت می کنند به وفور دیده ایم.

بهترین پارچه ها برای لباس تابستانی

پارچه های شیرشکری

 پارچه های شیر شکری مانند اسمی که دارند بسیار راحت و مناسب برای فصل تابستان هستند در این نوع پارچه ها از دو نخ پنبه و ابریشم استفاده می شود. جنس این پارچه ها بسیار لطیف و سبک ست و ظاهر چروک مانندی دارد و این لحاظ کار شما را از این لحاظ که به اتو نیاز ندارد راحت می کند. لباس تابستانی با جنس پارچه شیر شکری در گرم ترین مناطق هم به شما حس خنکی، سبکی، لطافت و آرامی هدیه می دهد.

پارچه شیر شکری

پارچه شمبری (جین کاغذی)

در بافت این پارچه از نخ، کتان و یا پنبه و پلی استر استفاده می شود. این پارچه شباهت بسیاری با جین دارند اما از جین بسیار سبک تر هستند و برای مانتو و پیراهن مردانه در فصل تابستان بسیار کارآمد به شمار می رود. لباس هایی که با این پارچه ها دوخته می شوند بسیار خنک و با کیفیت هستند. بناتبارین بهتر است برای تابسان لباس های جین خود را کنار گذااشته  لباس هایی با جنس چین کاغذی را به عنوان لباس تابستانی انتخاب کنید. 

پارچه گاباردین

فرم بدن در لباس هایی از پارچه گاباردین در دوخت آنها استفاده شده است بسیار زیبا و شیک می شود زیرا این پارچه ها حالت لخت دارند و بسیار لطیف هستند و مناسب برای لباس های مهمانی در فصل تابستان می باشند. مزیت دیگر این پارچه ها این است که چروک نمی شوند . پارچه های گاباردین نیاز به اتو ندارند از دوام زیادی برخوردار هستند. کت و شلوار، لباس شب، لباس های اداری را با پارچه گاباردین می دوزند.

پارچه گاباردین

پارچه پوپلین

پارچه های پوپلین نیز مانند پارچه های نخی از الیاف طبیعی مانند نخ و پنبه تولید می شوند وبه عنوان بهترین پارچه برای لباس تابستانی کاربرد دارد.  زیرا جنس این پارچه ها بسیار شبیه به پارچه های نخی می باشد و چون از پنبه خالص تولید می شود ممکن است برخی فروشگاه ها آن را با عنوان کتان ترک و یا پارچه نخی به شما بفروشند. در ادامه به خصوصیت بیشتر این پارچه با کیفیت خواهیم پرداخت.

پارپه پوپلین

پارچه ابریشم اصل

چند ویژگی منحصر به فرد پارچه های ابریشم عبارتد از:

  • قابلیت جذب آب
  • دوام بالا ظاهری شیک و منحصر به فرد
  • ضد آلرژی و حساسیت پوستی
  • خنک و مناسب برای لباس های فصل تابستان
  • برازنده و مناسب برای مهمانی و مجال

پارچه ابریشم را نیز به عنوان یکی از گرانقیمت ترین و در عین حال با کیفیت ترین و با شکوهترین نوع لباس  تابستانی می توتن نام برد. 

پارچه ابریشمی

پارچه حریر

مانتو، شومیز و لباس های با آستین حریر یا تمام حریر نیز برای تابستان انتخاب مناسبی به شمار می روند. زیرا این نوع پارچه ها بیشتر از انواع دیگر که تا اینجا به آن اشاره کردیم خنک، سبک و کم وزن هستند به طوری که هوا به آسانی از لابلای آنها جریان می یابد. همچنین لباس های مهمانی را می توان با این پارچه و یا تلفیق آن با ابریشم و پارچه های دیگر دوخت. به طور کلی لباس هایی با جنس پارچه حریر تمام خصوصیاتی که یک لباس تابستانی شیک و خنک باید داشته باشد را دارا هستند. 

پارچه حریر

پارچه های نامناسب فصل تابستان

حال که به بیشتر پارچه های مناسب فصل تابستان اشاره کردیم شاید بهتر است که به برخی پارچه های نامناسب برای لباس در این فص نیز اشاره کنیم:

  • پارچه های پلی استر
  • پارچه های جین
  • پارچه های نایلونی
  • پارچه های مخملی
  • پارچه های ریون
  • پارچه های ساتن

بیشتر این نوع پارچه ها حساسیت زا هستند و به دلیل پلاستیک  موجود در آنها یا ضخامت و نوع الیاف به کار برده شده در آنها موجب تعریق بیشتر در فصل تابستان خواهند شد.

استایل تابستانی

 

درباره پارچه لنین بیشتر بدانیم

کلمه لنین که ریشه آن به آلمانی غربی بر می گردد به معنی گیاه کتان و به یونانی به آن Lion نیز می گویند. پارچه لنین به دلیل کیفیت و الیاف طبیعی به کار رفته در آن قابلیت به کارگیری در محصولات دیگر مانند کمربند، کیف، حوله های شنا یا حوله های دستشویی، ملافه، روتختی، رومیزی و پوشاک مردانه را نیز دارد.. بافت این پارچه دارای منفذ هایی است که اجازه می دهد هوا به راحتی از آن عبور کرده و سطح پوست را خنک نگه دارد.

در طراحی مد و لباس از این پارچه به وفور استفاده می شود. به دلیل آنکه این پارچه ها قابلیت جذب رطوبت را دارند لباس هایی که با این پارچه دوخته می شود برای آب و هوای شرجی نیز قابل استفاده هستند. گیاه کتان در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند اما کتان درجه یک و اصل آن در کشورهای اروپای غربی و اوکراین پرورش می یابد.و از این مناطق به کل دنیا صادر می شود.

پارچه لنین

پوپلین پارچه تافته

به دیل ظرافت و نازکی و در عین حال کیفیت بالایی که این پارچه دارد به آن پارچه تافته نیز گفته می شود. بافت این پارچه به گونه ای است که به صورت تار و پودی و در کنار هم به صوت طول و عرض قرار گرفته و به دلیل آنکه در جنس آن از نخ و پنبه استفاده شده است قابل مصرف در برخی صنایع دیگر نیز می باشد. امروزه در کارگاه های نساجی و برخی کارخانه ها این پارچه ها را با الیاف دیگری مانند ابریشم، پنبه، کتان، پلی استر و نخ تلفیق می کنند که به آن پوپلین پنبه ای، پوپلین ابریشمی، پوپلین پلی استر نیز می گویند که هر یک از آنها دارای ویژگی های متفاوتی مانند میزان جذب رطوبت، میزان چروکی، رنگ پذیری و میزان مقاومت و ضخامت پارچه، پوشانندگی، وزن و همچنین میزان ایستادگی و آهار پارچه نیز با یکدیگر متفاوت هستند. مصارف این پارچه برای دوخت لباس هایی مانند شال، کت، اورکت، پیراهن مردانه، لباس های ورزشی و حتی برای شروع خیاطی به عنوان یک پارچه راحت خوش فرم قابل استفاده است.

پارچه پوپلین و تافته

کلام آخر

خرید لباس در فصل تابستان کمی با دیگر فصل ها متفاوت است. به دلیل گرمای هوا میل به پوشین لباس های سفید و رنگی بیشتر می شود و مدل افراد به پوشیدن انواع لباس های نخی با طرح و مدل و رنگ های متفاوت و گوناگون بیشتر خواهد بود. بهترین پارچه ها برای لباس تابستانی پولین و لنین هستند و ما به شما پیشنهاد می کنیم برای تهیه لباس های مناسب فصل تابستان آنها را از فروشگاه اینترنتی مدمن خریداری کنید.