پارچه های مناسب فصل پاییز

زمانی که پاییز فرا می‌رسد، وقتی که هوا صبح‌ها سرد است و ظهرها گرم، فورا متوجه می‌شوید که نه می‌توانید لباس‌های تابستانه‌تان را بپوشید و نه لباس‌های زمستانه را. پارچه‌ها با اهداف مختلفی تولید می‌شوند و قرار است در فصول مختلف از آن‌ها استفاده شود. اگر می‌خواهید به جنگ آب و هوا بروید، باید لباس‌هایی با پارچه‌های مناسب فصل داشته باشید. اما آیا پارچه های مناسب فصل پاییز را می‌شناسید؟ برای شناخت بهتر و بیشتر پارچه‌های مناسب فصل سرد، با مدمن همراه باشید.

برای زندگی در آب و هوای متغیر، به لباس‌هایی با جنس‌های متفاوت نیاز دارید. در اکثر شهرهای ایران هم چنین شرایطی حاکم است و در طول سال هم هوای سرد را تجربه می‌کنیم و هم هوای گرم را. پارچه ضخیم معمولا به شکل عایق عمل می‌کند و مانع از ورود سوز و سرما به بدن می‌شود، اما این بدان معنا نیست که پارچه نازک نمی‌تواند بدن را گرم نگه دارد. باید کمد لباس‌تان را مرتب کنید و لباس‌هایی با پارچه های پاییزی را جایگزین کنید. در ادامه پارچه هایی که جنس آن‌ها مناسب هوای پاییز است را به شما معرفی می‌کنیم تا با آگاهی بیشتر، لباس‌های پاییزی را بخرید.

پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی نوعی پارچه کتان ضخیم است که خطوط موازی عمودی دارد که به آن‌ها نوار می‌گویند. این پارچه کمی از پارچه مخملی سفت‌تر است و هر فردی از طبقات مختلف جامعه از این پارچه استفاده می‌کند؛ از خانواده سلطنتی گرفته تا کارگران کارخانه.

پارچه مخمل کبریتی برای پوشش لایه‌ای مناسب است. می‌توانید اورشرت یا همان بالاپوش از این جنس بخرید و از آن به عنوان ژاکت سبک استفاده کنید. شلوارهای مخمل کبریتی هم دوباره به بازار آمده است، اما باید حواس‌تان باشد که آن را با لباس روشن و براق ست نکنید. لباس ملوانی نیز بسیار زیباست و پوشیدن آن هم آسان است، پارچه مخمل کبریتی هم به جذابیتش می‌افزاید.

پارچه پشمی مرینو

پارچه پشمی مرینو

مرینو نوع پارچه پشمی سبک و منفذدار است. گوسفندهای مرینو به زندگی در دمای بین ۳۰ و منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد عادت دارند، بنابراین پشم آن‌ها برای برای آب و هوای دارای نوسان ایدئال است.

بافت این پارچه سبک است، به همین دلیل برای دوخت لباس‌های یقه‌دار گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود. مرینو علی‌رغم سبکی و نازکی‌اش، شما را در هوای سرد بسیار گرم نگه می‌دارد؛ وقتی هم که هوا نسبتا گرم است، منفذ دارد و باعث ورود هوا به بدن می‌شود.

پارچه کشمیری

پارچه کشمیری

پارچه کشمیری یکی از پرطرفدارترین پارچه های پاییزی محسوب می‌شود؛ این پارچه بسیار سبک و نرم است و داشتن لباسی از این جنس می‌تواند در فصل پاییز به دادتان برسد. ژاکت کشمیری برای پاییز فوق‌العاده است، وقتی که بعدازظهرها برای پیاده‌روی بیرون می‌روید یا با دوستان‌تان در کافه قرار دارید. لباس‌های کشمیری به حدی سبک است که اگر گرم‌تان هم شد، می‌توانید به راحتی در دست‌تان نگه دارید؛ علی‌رغم نازکی، لباسی از این جنس از شما در برابر سرمای پاییزی محافظت می‌کند.

پارچه پلاستیکی ریپ استاپ

پارچه پلاستیکی ریپ استاپ

ریپ استاپ نوعی پارچه مصنوعی است که با استفاده از تکنیک‌های بافندگی تولید می‌شود؛ مقاومت این پارچه در مقابل پاره شدن بسیار بالا است. ریپ استاپ در بخش نظامی نیز کاربرد دارد و علاوه بر لباس‌، برای تولید بادبان و چتر نجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پارچه واقعا پاره نمی‌شود و بسیار بادوام است، بنابراین برای تولید شلوار عالی است. این پارچه ضخیم بافت منحصر به فردی دارد که تضاد خوبی با کتان و پارچه فلانل ایجاد می‌کند.

پارچه فلانل

پارچه فلانل

فلانل پارچه‌ای نرم است که معمولا از نخ یا پشم ساخته می‌شود. این پارچه هم می‌تواند پرزدار باشد و هم نباشد (پارچه پرزدار نرمی بیشتری دارد) و به‌طور سنتی برای تولید روتختی و همچنین لباس کاربرد دارد.

پارچه فلانل برای تولید پیراهن بسیار مناسب است. اگر نمی‌خواهید ژاکت یا لباس یقه‌دار بپوشید، می‌توانید روی تیشرت، یک پیراهن از جنس فلانل بپوشید؛ حتی می‌توانید آن را تنها هم بپوشید. پیراهن فلانل شطرنجی استایلی کلاسیک است، اما اگر نمی‌خواهید طرح چهارخانه بر استایل شما غالب شود، می‌توانید از زیر کت آن را به تن کنید تا طرحش زیاد به چشم نزند.

پارچه نخی پرزدار

پارچه نخی پرزدار

پارچه‌های نخی پرزدار باعث می‌شود هوا داخل پرزها محبوس شود و سرما به بدن نرسد. پیراهنی از جنس این پارچه پاییزی می‌تواند شما را گرم نگه دارد، ولی چون اجازه گردش هوا را هم می‌دهد، مناسب روزهایی است که صبح‌ها هوا سرد است و بعدازظهرها گرم می‌شود.

پیراهن‌ها و تیشرت‌های نخی پرزدار بسیار زیبا هستند و بافت شیکی دارند. با به تن کردن چنین لباسی، هم احساس راحتی دارید و هم گرم می‌شوید؛ البته نه آنقدری که از گرما بپزید!

پارچه پشمی

پارچه پشمی

اگر می‌خواهید کت، سویشرت یا لباس پاییزه بخرید، می‌توانید لباسی از جنس پشمی را انتخاب کنید. این پارچه گرما را در خود نگه می‌دارد، باعث ایجاد عایق می‌شود و شما را از باد و سرما حفظ می‌کند. پارچه پشمی خاصیت عایق بودنش را در حالت خیس هم حفظ می‌کند و برای پوشیدن در روزهای بارانی در فضای باز ایده آل است. هرچند برخی پارچه‌های پشمی کلفت و سنگین است، اما انواع نازک آن هم وجود دارد که سبک، راحت، نرم و مناسب برای هوای پاییزی است.

پارچه چرمی

پارچه چرمی

پارچه چرمی در فشن‌شوهای پاییز و زمستان ۲۰۲۰ حضور پررنگی داشت و هنوز هم که هنوز است، این پارچه در دنیای مد جایگاه ویژه‌ای دارد. لباس‌هایی که از این پارچه تولید می‌شود، بسیار بادوام، انعطاف‌پذیر و مهم‌تر از همه گرم است، از دامن گرفته تا ژاکت.

پارچه جیر

پارچه جیر

پارچه جیر هم نرم است و هم شیک و لباسی با این جنس می‌تواند شما را خوش‌استایل کند. لباس‌های جیر در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی ترند بود، اما این روزها نیز به دنیای مد و فشن بازگشته است. این پارچه سبک در عین حال انعطاف‌پذیر است و برای هوای معتدل پاییز گزیه مناسبی محسوب می‌شود. فقط حواس‌تان باشد که زیر باران نمانید!

پارچه توییت

پارچه توییت

توییت نوعی پارچه پشمی است که برای ماه‌های خنک سال مناسب است که به هر استایل پاییزی جذابیت و جلا می‌بخشد. شما می‌توانید ژاکت، کت یا دامنی از این جنس بخرید که مناسب فصل پاییز است.

جنس این پارچه نه خیلی کلفت است و نه خیلی نازک و برای این موقع از سال که هوا نه سرد است و نه گرم، گزینه خوبی محسوب می‌شود. ژاکتی از جنس توییت به قدری گرم است که شما را از سرما حفظ کند، اما آن قدرها هم کلفت نیست که در روزهای آفتابی نتوانید از آن استفاده کنید. شما می‌توانید در فصل پاییز لباس‌های به جنس توییت را با انواع استایل و رنگ ست کنید.

پارچه گاباردین

پارچه گاباردین

جنس پالتو بارانی کمردار مشهور برند Burberry از گاباردین است. گاباردین نوعی پارچه جناغی است که ممکن است از پشمی، ابریشمی یا نخی باشد. این پارچه بادوام است و پوشش ضدآب دارد و برای دوخت بارانی بسیار مناسب است.

پارچه جین

پارچه جین

همه ما می‌دانیم که پارچه جین در هر فصلی از سال ترند است، اما هیچ شکی نیست که افراد خوش‌استایل در فصل پاییز از جدیدترین استایل‌های جین استفاده می‌کنند. شما می‌توانید کت، شلوار، پیراهن یا دامن جین بخرید و در پاییز به تن کنید.

برای خرید لباس از جنس انواع پارچه های پاییزی می‌توانید وارد فروشگاه اینترنتی مدمن شوید و به راحتی محصول مورد نظرتان را بخرید و دم در منزل‌تان تحویل بگیرید. با خرید اینترنتی لباس هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود و هم در این روزهای کرونایی سلامت خود و عزیزان‌تان را تضمین می‌کنید.

منابع: thread، whowhatwear و houseofbruar