11 مدل کلاه که باید بشناسید

11 مدل کلاه که باید بشناسید

کلاه جزو لوازم جانبی‌های جذاب محسوب میشود. اما اگر بدنبال اولین دلیل برای استفاده از آن باشیم میتوان گفت اولین دلیل استفاده از کلاه برای جلوگیری از نور آفتاب و یا محافظت در برابر سرما بود اما خیلی زود این لوازم جانبی وابسته به فرهنگ، طبقه اجتماعی، آداب و رسوم و همچنین سن و سال شد. برخی از نمونه کلاه ‌ها قدمت و تاریخچه‌ی طولانی دارند. برخی برگرفته از مناطق سردسیر و برخی از کشورهای خشک با آفتاب سوزان آمده‌اند. برخی معرف و نماد طبقات اجتماعی بوده و نمونه‌های معرف حرفه و پیشه فرد بوده است. اما با گذر زمان این لوازم جانبی پر کاربرد به صنعت و مد و فشن راه پیدا کرده است و حالا به یک اکسسوری جذاب تبدیل شده است. اگر اهل استفاده از کلاه هستید و یا علاقمند به استقاده از آن شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید و با تاریخچه و مدل‌های مختلف کلاه آشنا شوید. بعد از آن دیگر مهم نیست حال و هوای شما چطور باشد من قول میدهم راهی برای استفاده از کلاه پیدا خواهید کرد. البته در ایران امروز استفاده از کلاه خیلی مرسوم نیست. مگر در فصل‌های سرد سال که از کلاه برای حفاظت در برابر سرما استفاده می‌شود. اما برخی از مدل‌ها مانند کلاه پشمی بی‌نی و یا کلاه کپ و بیس‌بال طرفداران زیادی دارند.

اما اگر تا حالا از کلاه استفاده نکردید احتمالا اگر از تنوع کلاه‌ها اطلاع بیشتری داشته باشید حتما در پوشش خود از مدل های مختلف آن استفاده خواهید کرد.

                                                                                                 مدل کلاه که باید بشناسید 11

1- کلاه بیس بال

کلاه بیس بال یک نیاز ضروری برای کمد لباس هر مردی است. همینطور که از اسم این کلاه بر می‌آید این کلاه در ابتدا کلاه بازیکنان بیس بال بوده است تا از چشمان آنان در مقابل آفتاب محافظت کند ولی خیلی زود این کلاه به کلاه محبوب در میان عموم مردم تبدیل شد. کلاه بیس بال در ایران هم یک کلاه کلاسیک و پرطرفدار است. یک انتخاب همه کاره و مطمئن برای زمانی است که میخواهید ساده و راحت لباس بپوشید. کلاه بیس بال همراه مناسبی برای چهار فصل است و محدودیتی فصلی در پوشیدن آن نخواهید داشت.

                                                                                                  یازده مدل کلاه که باید بشناسید

2 - کلاه پاناما Panama

فقط به دلیل اینکه تعطیلات به شکل تعلیق در آمده نباید برنامه ریزی برای آینده را فراموش کنید. کلاه پانامایی کلاهی تابستانی و سبک است و برای حفاظت از پوست در مقابل آفتاب انتخاب می‌شود. البته این کلاه اولین بار توسط صنعتگران اکوادوری ساخته شد و نه پاناما! اگر اهل سفر به مناطق گرمسیری هستید این کلاه بهترین انتخاب است. کلاه پانامایی به حدی با تعطیلات عجین شده که وقتی آن را به سر کنید خودتان این احساس را خواهید داشت که در تعطیلات هستید. کلاه پاناما معمولا به رنگ سفید و مشبک است و در مرز بین تاج و لبه نواری به رنگ مشکی یا سورمه‌ای و گاهی با خط قرمز وجود دارد.

                                                                                                  یازده مدل کلاه که باید بشناسید

3 - کلاه بی‌نی Beanie hat

کلاه پشمی بینی فقط برای زمستان ضروری نیست. این کلاه پشمی به یک جزء فرا فصلی تبدیل شده است. اگر چه تمایل به پوشیدن آن در نیمه تابستان وجود ندارد ولی همراه خیلی خوبی از پاییز تا بهار است. کلاه بی‌نی مدل‌های زیادی دارد و می‌تواند همراه شما با لباس‌های راحت تا لباس های خاص باشد. این اکسسوری ظریف می‌تواند سر شما را گرم و ظاهر شما را متفاوت و جذاب کند. ما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ یکی از مدل‌های نازک با رنگ خنثی مانند سرمه‌ای یا خاکستری بروید. بنابراین کمترین برخورد را با لباس‌های اصلی شما خواهد داشت.

                                                                                                   یازده مدل کلاه که باید بشناسید

4 - کلاه فدورا Fedora hat

کلاه فدورا به اندازه کافی مشهور است. این کلاه کلاسیک و زیبا لبه کوتاه‌ای دارد و در انتهای تاج و چسبیده به لبه یک روبان ابریشمی دور تا دور کلاه را گرفته و یک چین در قسمت جلو آن را از بقیه کلاه‌ها متمایز کرده است. امروزه کلاه‌ فدورا با لبه‌ی سفت دوباره به دنیای مد برگشته است. اگرچه کلاه فدورا در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد اما پیشنهاد ما به شما این است به رنگ‌های طبیعی و اندازه متوسط از این مدل بچسبید.

                                                                                      یازده مدل کلاه که باید بشناسید

5- کلاه تریلبی Trilby

با وجود اینکه اغلب این کلاه با کلاه فدورا اشتباه گرفته می شود اما تریلبی نوع دیگری از کلاه است. کلاه تریلبی از الیاف طبیعی مانند پارچه پشمی با بافت زخیم و یا از جنس حصیر ساخته شده است. کلاه تریلبی دارای لبه کوچکتر و تاج بلندتری نسبت به فدورا است ، به این معنی که می توانید آن را از بهار تا پاییز بپوشید.در هنگام استفاده از این کلاه به جای کشیدن آن به سمت جلوی سر برای محافظت از صورت، آن را بیشتر در عقب سر خود نگهدارید. به این شکل شما بیشتر از یک کلاه صرفا کاربردی یک پوشش همراه مد خواهید داشت. کلاه‌های تریلبی کلاه منتخب بسیاری از هنرمندان از جمله جاستین تیمبرلیک و افراد متمول است و محبوبیتی جهانی دارد.

                                                                                                         یازده مدل کلاه که باید بشناسید

6 - کلاه نیوزبوی یا پسر روزنامه‌فروش

این کلاه قدیمیِ مخصوص مدرسه در قرن نوزدهم ظهور کرد و دهه 2000 بازگشتی بزرگ به دنیای مد و فشن داشت. کلاه روزنامه فروشی شبیه به کلاه فلت است. این کلاه ها ، کلاهگ‌های گرد و با تقسیم‌بندی دارند و در قسمت بالای کلاه یک دکمه وجود دارد و دارای لبه کوتاهی است. این کلاه طبقات اجتماعی را بهم ریخته چون امروزه یکی از کلاه‌های پر طرفدار میان زنان و مردان ثروتمند و هم خرده فروشان در خیابان است.

                                                                                                     یازده مدل کلاه که باید بشناسید

7- کلاه تخت Flat Cap

کلاه های تخت با محبوبیت فراوانی که دارند را می‌توان یکی از به روزترین مدل کلاه ها در بین جوانان دانست. کلاه تخت یک کلاه گرد است که لبه آن کمی سفت است و از انگلستان و ایرلند سرچشمه می گیرد. این کلاه در میان افراد مشهور و شخصیت های تلویزیونی بسیار محبوب است. کلاه تخت از ریشه‌های خاضعانه‌ و طبقات پایین اجتماع آمده است. این کلاه در گذشته مورد استفاده رفتگران، کشاورزان و برخی مشاغل دیگر بوده. در ایرلند به کلاه شالیزار ، در اسکاتلند به کلاه بونت ، در نیوزیلند به کلاه پنیر تراش و در ایالات متحده به کلاه رانندگان شناخته می‌شد. این قطعه زیبا از پشم ، پنبه، تویید یا همان پارچه فاستونی (رایج‌ترین) ساخته می‌شود. برای داشتن گرمای بیشتر در این کلاه ها از آستری در آن استفاده می‌کنند.

                                                                                                                     یازده مدل کلاه که باید بشناسید

8 - کلاه باکت Bucket Hat

کلاه‌های باکت در دهه 90 دوباره احیا شده‌اند. کلاه باکت محبوبیت خودشو وقتی بدست آورد که بین گروه‌های مختلف موسیقی و اسکیت بازها مورد استفاده قرار گرفت. کلاه باکت از همراهی برای ماهیگیران به کلاهی خنک و سبک برای استفاده عموم به خصوص در فصل‌های گرم تبدیل شد. کلاه‌های باکت معمولا از پارچه‌‌های ضخیمی از جنس کتان، جین یا مخلوط پشمی مانند تویید ساخته می‌شود. کلاه های باکت دارای لبه‌های پهن و شیب‌دار هستند که به شکل سطل معکوس هستند و نام این کلاه هم از کلمه سطل گرفته شده است.

                                                                                                       یازده مدل کلاه که باید بشناسید

9 - کلاه برت Beret hat

خیلی فرانسوی! خیلی شیک! من این کلاه را به تمام خانم‌ها پیشنهاد می‌کنم. کلاه برت همراه با احساسی از افتخار و برازندگی برای یک خانم است. اما چه عواملی کلاه برت را متمایز می‌کند؟ این کلاه لبه ندارد و به طور معمول ساختار پیچیده‌ای ندارد. در عوض تا حدی شل و ول است. این کلاه از پشم یا بافت درست می‍شود و برخی سبک‌های کلاسیک آن دارای یک دکمه یا چیزی شبیه به آن در مرکز و بالای کلاه است که کمک می‌کند به راحتی آن را از سر بیرون بیاورید. کلاه برت خیلی سرگرم‌کننده است. چون شما می‌توانید با استایل‌ها و سبک‌های مختلف آن را استفاده کنید در حالیکه هر کدام استایل‌های شما متفاوت از دیگری باشد. شما می‌توانید کلاه برت را در یک جمع پر جنب و جوش دخترانه بپوشید و یا برای اجتماعات خاص آن را بپوشید و لبه آن را به پهلو بکشید. برای شبیه شدن به یک خانم ثروتمند هم در زیر آن روسری سر کنید.

                                                                                                       یازده مدل کلاه که باید بشناسید

10 - کلاه بوئتر یا قایقران Boater

کلاه محبوب بوئتر! بیاید در مورد این کلاه محبوب که خود را از بقیه کلاه‌ها جدا می‎‌کند صحبت کنیم. این کلاه دارای تاجی صاف و تخت است و لبه‌ی آن هم بدون کمترین انحنا تخت است. بسیاری از مدل‌های کلاه بوئتر دارای روبانی در اطراف تاج هستند. بدلیل این که در دهه 1800 به عنوان کلاهی تابستانی به رسمیت شناخته شده بود در قدیم این کلاه‌ها از حصیر و کاه ساخته می‌شده است اما امروزه نمونه‌های آن را با جنسی از نمدی و پشمی هم پیدا کنید. شما حتما این نوع کلاه را در فیلم‌ و تئاترهای کلاسیک دیده‌اید. اما امروزه کلاه بوئتر یکی از موارد جذاب همراه لباس زنانه است.

                                                          یازده مدل کلاه که باید بشناسید

11 - کلاه کپ

و اما کلاه کپ، در اصل هر کلاهی که دارای لبه جلویی باشد نه اینکه از همه طرف لبه داشته باشد یا بی لبه باشد را کلاه کپ می‌خوانند. کلاه بیس بال هم در این جمع قرار میگیرد. اما برخی مدل های کلاه کپ مثل کلاه بیس بال ورزشی نیست و ویژگی ورزشی به خود نمیگیرد. برخی از مدل کلاه کپ با ضخامت بیشتر را با یک ژاکت کبریتی ست کنید و در زمستان بپوشید تا هم شما را گرم کند و هم محافظ چشمان شما در مقابل نور تیز خورشید در زمستان باشد.