انواع آستین های پرطرفدار و تاثیر آنها بر مد

آستین لباس قسمت مهمی از لباس ها محسوب می شود که بسته به کارکردشان انواع مختلفی دارند. آستین ها علاوه بر کارایی نقش مهمی در زیبایی لباس ایجاد کرده اند.جنس، مدل و نقش و نگار پارچه ها نیز همیشه عوامل مهمی در انتخاب مدل آستین ها دارد. ما در این مقاله به معرفی انواع آستین و محبوبترین مدل های آن می پردازیم.

انواع آستین های پرطرفدار

آستین مهمترین بخش لباس

در لباس های پر استفاده ای مانند ژاکت، شومیز، مانتو و پیراهن مردانه آستین" یک بخش مهم و کاربردی به حساب می آید که مدل آن می تواند سبک لباس، استایل و شیک پوشی را در افراد به نمایش بگذارد. انواع آستین ها می توانند در سایزهای مختلف میانی، بلند و کوتاه و با توجه به سبک لباس شما می توانند گشاد یا تنگ، پف دار، ساختار، روان یا شل باشند.

از طرفی وجودانواع آستین در لباس های مجلسی برای خانم ها ی میانسال مهم است زیرا در این سنین افراد دچار افتادگی عضلات زیر بغل می شوند و آستین آن را می پوشاند و باعث می شود که لباس در تن خانم های میانسال زیباتر جلوه کند. دختران جوان نیز دوست دارند در مهمانی ها لباس های آستین دار بپوشند تا شیک و موقر به نظر بیایند.

از دیگر کاربردهای دیگر آستین پوشیده شدن بازو و شانه ها است که از پوست شما در مقابل نور آفتاب و آلودگی محافظت می کنند.

انواع آستین

انواع آستین :

  • جدا
  • سرخود

آستین های سرخود " به بالاتنه لباس وصل هستند و برش جداگانه در قسمت شانه ندارند. مانند آستین کیمونویی"

لباس ها با آستین جدا"، در واقع دارای حلقه آستین جدا از قسمت بالاتنه خود هستند به طوری که جدا از بالاتنه برش داده شده و سپس به قسمت حلقه یا شانه لباس دوخته می شوند. انواع مدل آستین در لباس های زنانه یکی از مهم ترین طراحان آستین متعلق به برند اردم از کشور انگلستان است که مدل زیبا و جذاب زیادی در آستین لباس های زنانه طراحی کرده است از طراحان خلاق دیگر آستین می توان به کلویی، روکساندا، استلا مک کارتنی و سیمون روشا اشاره کرد.

آستین مجلسی

ناگفته نماند که وجود آستین های پف دار، حجیم و پر روی لباس زمانی زیبا و متعادل به نظر می آید که با دوخت کمر و مدل لباس همخوانی داشته باشد. در اینجا مدل های متعدد و متنوع آستین ها را به شما معرفی می کنیم:

آستین کلاسیک

این مدل آستین ساده ترین نوع آستین است که با الگوی پایه ساخته می شود .آستین کلاسیک در انواع لباس های ساده مانند کت و شلوار، بلوز و دامن و مانتو استفاده می شود و دو نوع دوخت بر روی آن انجام می شود: 

یک دوخت آن به طور یک تکه و ساده است که برای مانتو و پیراهن های  ساده استفاده می شود.

 برش دو تکه یا دو دوخت نیز نوع دوم آن است که از طرف آستین روی آن شکل می گیرد و برای کت و لباس های مجلسی کاربرد دارد.

آستین کلاسیک

آستین معمولی

این نوع آستین در قسمت بالاتنه و با توجه به مدل لباس هم راستا با قسمت تنه و در قسمت حلقه آستین به لباس دوخته و وصل می شود. مدل این آستین بستگی بهسلیقه افراد داد و برای انواع لباسرها کاربرد دارد. 

آستین رگلان

این آستین از قسمت کنار گردن شروع می شود و مانند آستین معمولی جدا از بالاته دوخته می شود و اصولا در قسمت مچ کمی گشادتر است و حالت کلوش دارد. این مدل آستین برای افرادی شانه ای پهن دارند مناسب تر است.

آستین رگلان

آستین افتاده

این آستین در دو سایز بلند و کوتاه و بسته به مدل لباس دوخته می شود. در مدل  آستین افتاده کوتاه"، لبه های آستین بر روی بازوها می افتد و بالای بازوها را می پوشاند به این مدل آستین سرخود نیز گفته می شود . آستین افتاده بلند" از مدل قبلی خود کمی بلندتر می باشد.

آستین افتاده

آستین سرخود با کیمونو

کیمونو لباس سنتی مردم ژاپن است آستین کیمونو از قسمت زیر بغل یا کنار سینه امتداد پیدا می کند. برش جداگانه از قسمت حلقه ندارد و بنابر مدل و سلیقه طراح می تواند بلند یا کوتاه باشد. برای دوخت لباس های کیمونویی عموما از عرض پارچه استفاده می شود که در صورت کمبود پارچه می توان از اضافه آن استفاده نمود.

آستین چین دار در این مدل آستین از قسمت سرشانه به آستین، براساس مدل لباس و پارچه آن، چین پر، کم یا زیاد می خورد. مدل و نقش پارچه در دوخت آستین با مدل چین دار نباید شلوغ باشد زیرا چین آستین خود باعث می شود که حالت کلی لباس از سادگی خارج شود.

آستین کیمونویی

آستین مچ دار

لباس های آستین مچ دار بر حسب مدل آن می تواند بلند یا کوتاه باشد. در برخی مواقع در شومیز یا پیراهن مردانه در قسمت مچ، آستین چاک می خورد و با دکمه تزئین می شود که زیبایی آن را دو برابر می کند. ین مدل برای مل لباس های مردانه و زنانه کاربرد دارد.

آستین مچ دار

آستین پفی

آستین پفی مدل محبوب ترین مدل آستین  و یک مدل کلاسیک به شمار می رود که برای افرادی مناسب است که شانه های افتاده دارند تا آنها را کمی چاق تر نشان دهد. اگرچه این آستین ترند سال 2021 به شمار می رود اما اگر این آستین ها طوری دوخته شوند که در قسمت شانه و مچ هر دو چین بخورند شانه ها را افتاده تر نشان می دهند.  بنابراین؛ مراقب باشید که مدل آستین لباس خود را با توجه به استایل و سایز خودتان انتخاب کنید.

آستین پفی

آستین کلوش یا زنگوله ای

آستین کلوش یک مدل پرطرفدار در آستین است که انواع آن در بسیاری از طراحی لباس ها امروزه به چشم می خورد. در این مدل آستین ایرادهای دست و بازوها مانند لاغری یا گوشتی بودن آن را می پوشانند. آستین کلوش می تواند از قسمت بالای آستین تا قد با توجه به مدل لباس طراحی شود. آستین کلوش" برای افراد چاق و یا کوتاه قد مناسب است و آنها را کشیده تر نشان می دهد. این مدل دوخت در پاچه شلوارها نیز می تواند کاربرد داشته باشد که آن بستگی به سلیقه هر فرد دارد.

آستین فانوسی این مدل آستین از لباس های اصیل دوران روم و یونان باستان الهام گرفته شده است . مدل فانوسی نیز بیشتر در لباس های مجلسی، شومیز و مانتو برای خانم ها کاربرد دارد و به تازگی علاقه مندان بسیاری پیدا کرده است. این مدل آستین از قسمت شانه ساده است و در قسمت پایین چین دار، برش داده می شود و پیلی می خورد و در قسمت مچ دوباره جمع می شود.

استفاده از تور یا گیپور برای تزئین این آستین ها بسیار کاربرد دارد. سعی کنید در هنگام دوخت مدل فانوسی برای آستین لباس از پارچه های پوپلین یا نخ بافت دار، لنین و بدون طرح استفاده کنید. همچنین رنگ سفید، آبی روشن، لیمویی و خاکستری در این مدل آستین زیبایی آن را دوچندان خواهد کرد.

آستین کلوش یا زنگوله ای

آستین های شکاف دار

عموما جنبه تزیینی دارند. این آستین ها از قسمت شانه چاک دارند به طوری که بازوی شما در آن دیده می شود این مدل آستین در استایل کژوال برای شومیز، سارافون و پیراهن های مجلسی نیز کاربرد دارد.

آستین شکاف دار

کلام آخر

به طور کلی الگوهای متنوع و بی شماری از آستین وجود دارد در این مقاله به معرفی بعضی از آنها پرداختیم و امیدوار هستیم که اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما خواننده گرامی فروشگاه اینترنتی مدمن قرار داده باشیم. شما خواننده گرامی نیز می تونید با خرید از فروشگاه مدمن یک خرید امن،  آسان و با کیفیت را تجربه کنید.