مراقبت از لباس های سفید

تا حالا شده که تی‌شرت یا شلوار سفید یک نفر را در خیابان ببینید و دل‌تان بخواهد شما هم بتوانید بی‌دغدغه لباس سفید بپوشید؟ یا حتی ملحفه  یا حوله سفید استفاده کنید؟ چند قانون ساده وجود دارد که باید رعایت کنید تا لباس‌های سفید روشن و تمیز بماند. و اگر لباس‌های سفیدتان رنگ‌شان کمی کدر، خاکستری یا زرد شده باشد، می‌توانید با شستشوی صحیح دوباره درخشندگی را به آن‌ها بازگردانید. با مدمن همراه شوید تا روش‌های صحیح نگهداری و مراقبت از لباس های سفید را با شما در میان بگذاریم.

از آنجایی که لباس‌های سفید مستعد تغییر رنگ هستند، با هر بار پوشیدن‌شان باید آن‌ها را بشویید و با لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی نیندازید. مایع سفیدکننده ممکن است گاهی به دردتان بخورد، اما این تنها پاسخ برای تمیز کردن لباس‌های سفید نیست؛ روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. در ابتدا روش‌های شستشوی لباس سفید را باهم مرور می‌کنیم:

شستشو و پاک کردن لباس سفید به روش صحیح

۱. لباس سفید را از لباس‌های رنگی جدا کنید

جدا کردن لباس سفید از لباسهای رنگی

لیندا کاب، نویسنده ۹ کتاب  در مورد نحوه تمیز کردن لباس‌ها می‌گوید:

بزرگترین اشتباهی که مردم مرتکب می‌شوند این است که آن‌ها واقعا لباس‌های سفید را از سایر لباس‌ها جدا نمی‌کنند. حتی لباس‌هایی با رنگ روشن نیز می‌توانند به لباس سفید رنگ دهند، بنابراین سبدی را برای لباس‌های کاملا سفید اختصاص دهید و آن‌ها را حتی با لباس‌هایی با رنگ بسیار روشن هم نشویید.

۲. بیش از حد از مواد شوینده استفاده نکنید

مایع لباسشویی

همه ما فکر می‌کنیم که هرچه مواد شوینده بیشتری استفاده کنیم، لباس‌ها تمیزتر می‌شود؛ اما اصلا اینطور نیست. کاب در این مورد می‌گوید:

استفاده از مواد شوینده و نرم‌کننده بیش از حد نیاز باعث آسیب به بافت لباس می‌شود. زمانی که باقی‌مانده مواد شوینده روی لباس رسوب می‌کند، مثل آهنربا عمل می‌کند و باعث می‌شود ذرات آلوده و کثیف به لباس بچسبد.

درست متوجه شدید: استفاده‌ی بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند لباس‌ها را کثیف‌تر کند. هرچقدر از مواد شوینده استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که لباس‌هایتان به خوبی شسته شده‌اند و مواد شوینده در لباس‌ها باقی نمانده است.

۳. از سفیدکننده‌های نوری استفاده کنید

این محصولات با نام «پودر آبی رختشویی» هم شناخته می‌شود و رد آبی به لباس‌های سفیدی که زرد یا کثیف شده‌اند، اضافه می‌کند. از آنجایی که زرد و آبی رنگ‌های مکمل هستند، این محصول به ایجاد ظاهر سفید کمک می‌کند.

بنا بر گفته خانم کاب، می‌توانید برای سفیدتر شدن لباس‌هایی که رنگ زردی یا کثیفی گرفته‌اند، از پودر آبی رختشویی استفاده کنید. اما باید طبق دستورالعمل‌ها باشد؛ نباید پودر را مستقیما روی لباس‌ها یا داخل ماشین لباسشویی بریزید، در غیر اینصورت لباس‌ها لکه‌دار می‌شود. باید در ظرفی پودر آبی را در آب حل کنید، سپس آن را داخل ماشین لباسشویی بریزید.

۴. لباس‌ها را روی حرارت کم خشک کنید

خشک کردن لباس سفید

خانم کاب معتقد است حرارت باعث سوختن بافت لباس می‌شود و در نتیجه رنگ آن را به زرد تغییر می‌دهد. او توصیه می‌کند که به دستورالعمل‌هایی که روی برچسب‌های لباس وجود دارد، عمل کنیم. باید لباس‌ها را با حرارت کم خشک کرد و زمانی که هنوز لباس‌ها کمی رطوبت دارند، آن‌ها را از خشک‌کن خارج کنیم.

۵. از سفیدکننده فقط برای لباس‌های نخی و کتان استفاده کنید

استفاده از سفیدکننده برای لباس سفید نخی

خانم کاب می‌گوید سفیدکننده‌های حاوی کلر ممکن است به برخی از پارچه‌ها آسیب بزند؛ شاید فکر کنید این ماده لباس‌هایتان را سفید خواهد کرد، اما ممکن است رنگ آن‌ها به زرد یا خاکستری تغییر دهد! سفیدکننده برای جوراب و لباس زیر نخی و حوله مناسب است؛ برای سایر پارچه‌ها از این ماده استفاده نکنید.

۶. از آب لیموترش استفاده کنید

آب لیموترش یک ماده سفیدکننده طبیعی است و روی لباس‌های سفید تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. خانم کاب توصیه می‌کند که از داغ‌ترین آبی استفاده کنید که برای پارچه مناسب است و نصف فنجان آب لیموترش را به آن اضافه کنید. سپس به مدت یک ساعت یا یک شب لباس‌ها را در آن خیس کرده و روز بعد طبق معمول بشویید.

۷. پودر بوراکس (Borax) اضافه کنید

سرکه سفید برای لکه زدایی لباس سفید

خانم کاب می‌گوید:

پودر بوراکس آب سخت را نرم می‌کند، پسماندها را از بین می‌برد و کیفیت مواد شوینده را افزایش می‌دهد. استفاده از آن کاملا طبیعی و بی‌خطر است و برای سفید کردن لباس سفید تاثیر بسیار زیادی دارد. برای استفاده از این پودر، باید از دستورالعمل‌های روی پاکت آن پیروی کرد.

یکی از مواردی که می‌توانید به جای این مواد استفاده کنید: سرکه سفید. سرکه سفید مثل آب لیموترش عمل می‌کند. حدود ۱٫۴ یا ۱٫۲ پیمانه سرکه سفید را هنگام شستشو با ماشین لباسشویی، اضافه کنید و سپس طبق معمول بشویید.

یکی از موادی که نباید در شستشو از آن استفاده کرد، آمونیاک است. این ماده بسیار قلیایی است و آسیب شدیدی به پارچه می‌زند و اگر آن را با سفیدکننده مخلوط کنید، برای سلامتی‌تان به شدت خطرناک است.

۸. از مواد شوینده ماشین ظرفشویی استفاده کنید

مواد شوینده ماشین ظرفشویی

بله، درست متوجه شدید: شوینده ماشین ظرفشویی. این شوینده‌ها مواد براق‌کننده و پاک‌کننده بسیار خوبی دارد که باعث می‌شود لباس‌هایی مثل جوراب و لباس زیر بچه‌گانه کامل تمیز شود. در مورد برند نگران نباشید؛ هر برندی را می‌توانید استفاده کنید. چند قاشق شوینده ماشین ظرفشویی را به چند گالن آب اضافه کنید و لباس‌ها را با آن بشویید.

۹. آب اکسیژنه استفاده کنید

استفاده از آب اکسیژنه برای شستشوی لباس سفید

آب اکسیژنه ۱۰۰٪ طبیعی است و می‌توانید از آن به‌عنوان لکه‌گیر استفاده کنید. طبق گفته خانم کاب، یک پیمانه از شوینده ظرفشویی Dawn Original یا Dawn Ultra (حتما باید یکی از این دو باشد و محصول دیگری از این برند را نباید جایگزین کرد) را با یک پیمانه آب اکسیژنه مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به یقه، زیربغل یا هرجایی که لکه ایجاد شده است، بریزید. حتی می‌توانید برای استفاده راحت‌تر، این محلول را در یک بطری نگه‌داری کنید.

یک ترفند دیگر: ۱٫۲ پیمانه آب اکسیژنه را با ۱٫۲ پیمانه جوش شیرین و ۱ پیمانه آب مخلوط کرده و آن را روی لکه‌ها و جاهای رنگ‌گرفته لباس بریزید.

۱۰. از پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی بپرهیزید

پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی

پر کردن ماشین لباسشویی بسیار وسوسه‌انگیز است، اما باعث نمی‌شود همه لباس‌هایتان کاملا تمیز شوند. وقتی که ماشین لباسشویی را بیش از ظرفیت آن پر می‌کنید، فضای کافی برای شستشو و دفع آب و مواد شوینده وجود ندارد و این مواد روی پارچه لباس‌ها رسوب می‌کند و باعث کدر شدن رنگ آن می‌شود.

در ادامه نکاتی را در مورد مراقبت از لباس سفید با جنس‌های مختلف برمی‌شماریم:

۱. نخی

اگر مطمئن هستید که جنس لباس‌تان ۱۰۰٪ نخی است، می‌توان به کمک سفیدکننده لکه آن را از بین برد؛ البته باید رقیق باشد. هیچ پارچه دیگری مثل پارچه نخی نمی‌تواند مقابل سفیدکننده دوام بیاورد؛ البته این بدان معنا نیست که قرار نیست لکه یا لباس رنگی‌تان سفید شود!

۲. لینن (کتانی)

برای پارچه کتانی بهتر است آب لیموترش و نمک را روی لکه بریزید، سپس آن را زیر نور آفتاب بگذارید تا سفید شود. سپس آن را چندین بار آبکشی کنید.

۳. پارچه کشمیری

پارچه کشمیری سفید را نیز می‌توان در خانه لکه‌زدایی کرد. لکه را با آب سرد بشویید و ماده پاک‌کننده (که سفیدکننده نباشد) لکه‌زدا را اضافه کنید و با حرکت دورانی بمالید.

۴. ابریشمی و پشمی

اگر لباس شما ابریشمی و پشمی باشد، می‌توانید روش‌های مشابه برای لکه‌زدایی پارچه کشمیری را دنبال کنید؛ اما اگر حقیقتش را بخواهید، بهترین راه برای از بین بردن لکه پارچه‌های ابریشمی و پشمی این است که آن را به خشکشویی بسپارید؛ در غیر این صورت شاید مجبور شوید به فکر لباس تازه باشید! شاید کمی هزینه‌اش زیاد باشد، ولی ارزشش را دارد.

 

برای دیدن لباس‌های سفید اینجا کلیک کنید.

چگونه لباس‌های سفیدی را که رنگ‌شان به زرد تغییر کرده است، روشن‌تر و درخشنده‌تر کنیم؟

آب خنک و اکسیژن سفیدکننده را طبق دستورالعمل بسته‌بندی مخلوط کنید؛ به قدری باید از این محلول روی لباس بریزید که قسمت زردشده را کاملا بپوشاند. می‌توانید این محلول را داخل ماشین لباسشویی بریزید یا اینکه در وان پلاستیکی بزرگ آن را انجام دهید. اجازه دهید لباس‌های سفیدی که رنگ زرد و چرک به خودش گرفته، چهار ساعت یا یک شب در این محلول خیس بخورند. سپس لباس‌ها را آبکش کرده و طبق معمول بشویید. اگر لازم شد، همین روند را دوباره تکرار کنید.

اتو کردن لباس سفید

اتو کردن لباس سفید

معمولا روی لباس‌ها برچسبی وجود دارد که در مورد نحوه شستشو و میزان حرارت مناسب برای اتو کردن روی آن نوشته شده است؛ به این برچسب‌ها توجه کنید و از حرارت بسیار زیاد برای اتو کردن لباس سفید بپرهیزید. استفاده از اتوی خیلی گرم می‌تواند لباس شما را بسوزاند و نقاطی روی لباس به جا بگذارد که پاک کردن آن بسیار سخت است (البته اگر غیرممکن نباشد). برای اتو کردن لباس سفید تنظیمات اتو را روی دمای پایین نگه دارید و در صورت لزوم به منظور شل شدن چروک‌های آن از بخار یا آب استفاده کنید.

نحوه نگهداری لباس سفید

لباس‌هایی که تازه شسته شده‌اند، معمولا کمتر رنگ می‌دهند، بنابراین قبل از تا کردن لباس‌های سفید و مرتب کردن آن‌ها، حتما آن‌ها را به خوبی شسته و کاملا خشک کنید. هوا در کاور یا کیسه پلاستیکی به خوبی جریان نمی‌یابد، بنابراین لباس سفید را داخل چنین چیزهایی قرار ندهید؛ چون ممکن است رنگ آن زرد شود و در کل به کدر شدن و تغییر رنگ لباس سفید منجر می‌شود. برای محافظت از لباس سفید در مقابل گرد و غبار و آلودگی (مخصوصا فصل‌هایی که از آن لباس اصلا استفاده نمی‌کنید و همیشه در کمد قرار دارد) از کاور نخی (کتان) استفاده کنید.

منابع: considerable و thespruce و bustle