رخدادهای طلایی در  عرصه آرایش و گریم فشن شو

در صنعت مد و فشن یکی از عناصری که هم تراز با استایل و طراحی لباس پیش می رود و از اهمیت بسزایی برخوردار است، نوع گریم و آرایشی است در آن به کار می رود. ما در این مقاله می خواهیم از بازآفرینی های متد های جدید، خلاقانه و هرمندانه الکساندر مک کوئین تا طراحی های مشهور جان گالیانو برای برند دیور DIOR و روند پیش روی طرحواره ها در گریم و ارتباط آن با طراحی لباس بپردازیم. دوره ای که به رخدادهای طلایی در عرصه آرایش و گریم فشن شو مشهور است و اهمیت آن از چشم برخی طراحان دنیا پنهان مانده واز لحاظ دید زیبایی شناسانه برخی طراحان دیگر و مشهور کاملا قابل استفاده است.

آرایش و گریم فشن شو

اهمیت موضوع گریم در مراسم فشن شو

قبل تر درباره تعریف هفته مد و فشن شوهای معروف، همچنین درباره مفهوم لباس در رویدادهای فشن شو صحبت کردیم. همانطور که می دانید بسیاری از طراحان لباس برای رونمایی از دستاوردها و کالکشن های فصلی از طراحی های لباس خود هفته های مد را طراحی کرده ونمایش آثار خود می پردازند. این روزها بسیاری از برندهای بزرگ لوازم گریم و آرایش فشن شو در اجرای هفته های مد در نیویورک و پاریس به معرض نمایش گذاشته می شوند و مشغول به معرفی و فروش محصولات خود در فشن شوهای بهاری هستند. جالب است بدانیم که برخی برندهای مشهور مانند NICKOLAS K، THAKOON، TOME، DESIGUA ، ADAM ،SELMAN،GILL STUART و GYPSI SPORT گریم های خاص و طراحی شده متناسب با نوع لباس و موضوع برگزارسی مراسم و البته برندشان دارند و ویژگی منحصر به فرد و خاص خود را دارا هستند.

آرایش و گریم فشن شو

استایل گرانژ به عنوان نقطه عطفی برای آغاز رویدادهای نوین

سبک پوششی و استایل GRUNGE FASHION به نوع لباس پوشیدن گروهی از مردم اطلاق می شد که طرفدار موسیقیس بک راک بودند. سبک لباس پوشیدن با استایل گرانژ" به یک شاخصه پررنگ در سیاتل آمریکا نیز تبدیل شده بود. از شاخصه های مهم این سبک شکل آزادانه و رهایی آن بود که با تغییر مد در زمان خود دستخوش فراموشی و یا تغییر نشود. از مشخصه های دیگر آن نیز استفاده از رنگ های تیره بود حتی در استفاده از لباس های جین و چرم رنگ ان ها سیاه یا خسلی تیره انتخاب می شد. استایل مو نیز با رنگ های جیغ و روشن همراه بود و بوت های مشکی ننیز هیچ گاه از قلم نمی افتاد. اکسسوری معروف آن نیز استفاده از گردنیندهای چوکر" بوده است.

تولد مفهوم UNISEX و ارتباط آن با استایل گرانژ

فلسفه ایجاد استایل یونیسکس تکیه بر استفاده از لباسی بود که محوریت آن جنسیت نباشد که آغاز چنین رویدادی را در سال 1990 می دانند که از آن زمان تا این موقع مفهوم متعددی از آن به دست آمده است. مفهوم مد به طور کلی دستخوش طوفان تغییرات شگرف با اشکال و جنبش های متفاوتی در طول زمان بوده است که یکی از این موارد، استفاده از آرایش و گریم فشن شو بود که انقلاب جدیدی در عرصه مد به پا کرد.

آرایش و گریم فشن شو

فشن شوی بهار و تابستان 1993 با هنرمندی مارک جیکوب

اگر بتوانیم یک فلش بک به گذشته بزنیم و به سال 1992 بازگردیم خواهیم دید که امروزه منبع قوی الهامات طراحان بزرگ وترندهای طراحی مد و آرایش و گریم فشن شوهای امروزی طراحی های لباس و گریم اجرا شده توسط مارک جیکوب هستند. الگوی غالب لباس ها چهار خانه ای بودند و مدل ها نیز گریم بسیار ساده برروی صورتشان داشتند. این نگرش دلالت بر روحیه اصالت طلبانه" و ضد فرهنگ" همراه با پرستش فردیت" در ذهن جیکوب و طرفداران او محسوب می شد که در طراحی های لباس و گریم مدل های او خود را نمایش می گذاشت.

فشن شوی پاییز وزمستان 1395 اجرا شده توسط مارتین مانژلا

توجه به یک بعد مرموز و ناشناخته و در عین حال معمایی نشانه زاویه دیدی هنرمندانه در آثار مارتین مانژلا به شمار می رفت. رنگ های به کار رفته در طراحی های او آبی، صورتی، مشکی و سفید بودند. در مراسم های فشن شو خبری از گریم و آرایش نبود و مدل ها با پارچه ها صورتشان را می پوشیدند. این اتفاق در سال 2021 با شیوع اپیدمی کرونا با ورود ماسک ها پدیده ای شبیهه به ایدئولوژی مانژلا را به وجود آورد.

آرایش و گریم فشن شو

فشن شوی پاییز و زمستان 1997 توسط تیری موگلر برگزار شد چه ویژگیهایی داشت؟

ورود آرایش و گریم فشن شو به معنای کاربردی و مفهومی در اثار تیری موگلر ظاهر شد. او به خوبی می دانست که چطور از طریق گریم و آرایش طرح داستانی خود را روایت کند و تاثیر طراحی های لباس خود را از این طریق در چشم مخاطب دوچندان می نمود. با استفاده از ایده تناسخ کافکا" مدل خود را شبیه به موجودی که نیمه انسان و نیمه پری بود طراحی و گریم کرد و در آرایش او از لنز زرد رنگ برای چشم، پرهای سیاه برای موی سر و از رنگ آبی و سبز برای سایه چشم استفاده کرد.

در واقع او اولین هنرمندی بود که مفهوم آرایش و گریم فشن شو را دستخوش تحول کرده و به آن معنا و مفهومی متفاوت و خلاقانه بخشید.

فشن شوی پاییز 2004 توسط جان گالیانوکه موجب ظهور پدیده ای نو آورانه و خلاق در مد و لباس شد

جان گالیانو"  با همکاری هنرمد دیگری به نام پت مک گراث" به خلق یک طراحی خلاقانه و متفاوت در برگزاری فشن شوی پاییزی خود دست یافتند. آرایش و گریم مدل ها حال وهوای دوره مصر باستان را باز آفرینی می نمود. در گریم مدل ها از آرایش اغراق آمیز که سایه طلایی و مژه های مصتوعی بسیار بزرگ استفاده کردند. ابروهای پر رنگ و لب های بسیار باریک برایشان ایجاد کردند. استفاده از اکسسوری اغراق آمیز به گونه ای بود که نظ ها به سمت فک و چانه سوق داده می شد. به راستی آرایش و گریم فشن شو توسط این دو هنرکمند کلاس درسی برای بسیاری از علاقه مندان به طراحی گریم و لباس بدل شده بود

آرایش و گریم فشن شو

 الکساندر مک کوئین هنرمند آوانگارد و صاحب سبک

این هنرمند پر آوازه در برگزاری فشن شو و رونمایی ازکالکشن پاییز و زمستان در سال 2009 یک طراحی شاهکار از گریم و آرایش و روایت متفاوت برای داستان خود برگزید. او به کمک دو هنرمند دیگر که از دوستانش بوند به نام پیتر فیلیپس و گیدو پالو"، اتفاقی را رقم زند که تا همیشه ذهن مخاطب از تصور آن غافل نمانده و آن را فراموش نکند. صورت های گچی و رنگ پریده، ابروهای بی خالت و سفید، رژ لب هایی که گویی از سر بی حوصلگی و بدخلقی بر لبان مدل هایش کشیه شد بودند حاوی پیامی جادویی بودن: حتی زمانی که احساس می کنید زیبا نیستید باید خود را ارزشمند بشمارید. مدل های او به هنگام کت والک از خود آه و ناله های عجیب سر می دادند و منتقدان نوشنه اند که چه میزانی تجت تاثیر شوی فوق العاده و منحصر به فرد مک کوئین قرار گرفته بود اند.

 بالخره کالکشن بهار و تابستان 2021 خانه مد ولنتینو رفته رفته با شروع سبک ها و ایده های جدید در طراحی لباس، شیوه طراحی آرایش و گریم فشن شو ها به گونه ایبه سبک  مینیمالیستی و مفهومی بدل شدند. در برگزاری مراسم رونمایی از کالکشن خانه مد ولنتینو پوشش کل صورت با استفاده از رنگ طلایی جلوه و معنای متفاوتی برای مخاطبانش ایجاد کرد.

آرایش و گریم فشن شو

سخن آخر

به راستی بدون وجود هنرمندان بزرگ دنیای مد امروزه نمی توانستیم شاهد ظهور هنرمندان و رخدادهای طلایی در عرصه آرایش و گریم فشن شو باشیم. فروشکاه اینترنتی مدمن سعی در معرفی و برشماری هنرمندان و ویژگی آثار برتر آنان دارد و امیدوار است تا در انجام وظیفه خود برای ایجاد یک رضایتی متفاوت و همچنین خرید آنلاین امن برای شما مخاطب گرامی به درستی گام بردارد.