انتخاب کمربند مردانه مناسب

کمربند مردانه هم یک وسیله مهم و کاربردی است هم می توان آن را یک اکسسوری در استایل دانست و می تواند بر زیبایی ظاهر شما تاثیر بگذارد.

یک کمربند خوب می تواند تکمیل کننده استایل شما باشد و یا به عنوان عنصری کاملا نامناسب و برهم زننده ترکیب استایل شما ظاهر شود. متاسفانه اغلب آقایان در انتخاب کمربند مردانه مناسب چندان دقیق عمل نمی کنند و اهمیت آن را در ظاهر خود جدی نمی گیرند به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی نکاتی بپردازیم که مطالعه آن می تواند به شما در انتخاب کمربند مردانه مناسب کمک کند.

کمربند چیست؟

انتخاب کمربند مردانه مناسب

اجازه دهید راهنمای انتخاب کمربند مردانه مناسب را با این سوال که کمربند چیست شروع کنیم. کمربند معمولا یک نوار باریک است که از قدرت انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و جنس آن از چرم یا پلاستیک است که به دور کمر بسته می شود و وظیفه نگهداری شلوار را بر دور کمر به عهده دارد.

کمربند ها صرفا جنبه تزئینی ندارند، به طور مثال سربازان و افراد نظامی از کمربند برای آویختن و حمل سلاح و همچنین حمل دست بندهای نظامی استفاده می کنند. البته کارگران ساختمانی نیز برای همراه داشتن ابزارآلات از کمربندهای مخصوص استفاده می کنند.

با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که اولین کمربندها به عصر برنز برمی گردند. در اوایل کمربندهای مردانه از پوست درختان، پارچه و سپس چرم ساخته شدند. در پوشش سربازان رومی و یونانی کمربندهای چرمی وسیله ای بودند برای حمل سلاح و همچنین برای محکم کردن  لباس در ناحیه کمر تا گشادی لباس مانع آزادی عمل آنها نشود.

کمربندها معمولا طراحی و کاربردهای مختلفی در گذشته و امروز دارند و جنس آنها در تعیین کاربرد آنها بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال در گذشته کمربندهای مردانه ابریشمی مخصوص درباریان بوده است و کمربندهای چرمی بیشتر مورد استفاده طبقه پایین جامعه، البته پس از مدتی کمربند چرم بیشتر مورد توجه آقایان قرار گرفت زیرا علاوه بر رنگ بندی متنوع، دوام بالایی داشت.

 

اجزا مختلف کمربند مردانه

اجزا مختلف کمربند مردانه

برای انتخاب کمربند مردانه مناسب بد نیست با اجزای مختلف آن نیز به دقت آشنا شوید. اکثریت قریب به اتفاق کمربندها دارای دو قسمت هستند: سگک و بند.

بسیاری از کمربندها دارای یک حلقه نگهدارنده هستند که کمربند را از آسیب دیدگی و پارگی محافظت می کند و می تواند فشار را از روی سگک بردارد. علاوه بر این از کمان شدن انتهای آزاد کمربند نیز جلوگیری می کند.

در بعضی از کمربندها، بند و سگک به طور دائمی به هم متصل شده اند و در بعضی دیگر می توان آنها را از هم جدا کرد و سگک را کنار گذاشت. به بخشی از سگک که آن را به بند متصل می کنند چپا گفته می شود.

 

چه موقع باید کمربند ببندید؟

انتخاب کمربند مردانه مناسب

برای اینکه بتوانید در انتخاب کمربند مردانه مناسب درست عمل کنید باید بدانید قرار است آن را با چه شلواری بپوشید. به طور کلی باید کمربند را با تمام شلوارهای مردانه، حتی شلوار جین که دارای حلقه کمربند هستند، بپوشید. در واقع این حلقه ها به همین دلیل در شلوار جین طراحی شده اند.

کنار گذاشتن کمربند می تواند باعث شود شما شلخته به نظر برسید. مطمئنا می دانید که استفاده از کمربند با لباس های رسمی ضروری است زیرا در لباس های رسمی با برخاستن های گاه به گاه ممکن است پیراهن شما جا به جا شود و به همین دلیل باید به یاد داشته باشید که کمربندها فقط تزئینی نیستند بلکه به بالا نگه داشتن شلوار و مرتب نگه داشتن پیراهن درون آن کمک می کنند.

 

انواع مختلف کمربند مردانه

انواع مختلف کمربند مردانه

برای انتخاب کمربند مردانه مناسب باید با انواع آن نیز آشنا شوید. کمربندها را تقریبا می توان به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم کرد. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که این کمربندها چه تفاوتی دارند و نحوه پوشیدن مناسب هر کدام چیست.

کمربندهای رسمی

کمربندهای رسمی

کمربندهای رسمی تفاوت زیادی با کمربندهای غیر رسمی و اسپرت ندارند اما بد نیست هنگام انتخاب کمربند مردانه مناسب با جزئیات هر یک آشنا باشید.

سگک کمربندهای رسمی

تقریباً همه کمربندهای رسمی شامل یک سگک به شکل قاب هستند که بند از درون آن قاب عبور می کند. قلاب سگک از سوراخ های بند عبور می کند تا کمربند بسته شود. سگک کمربندهای رسمی معمولا براق، طلایی یا نقره ای رنگ، کوچکتر و صاف تر از کمربندهای غیررسمی و اسپرت است.

عرض بند در کمربندهای رسمی

کمربندهای رسمی باید 2-3 سانت عرض داشته باشند در غیر این صورت جز کمربندهای رسمی دسته بندی نمی شوند. کمربند رسمی معمولا مناسب آقایان با سایز بالای 34 است.

جنس بند در کمربندهای رسمی

چرم تنها ماده مناسب برای کمربندهای رسمی است. البته اگر طرفدار حقوق حیوانات هستید می توانید از کمربندهای چرم مصنوعی نیز استفاده کنید.

پوست گاو معمول ترین چرم مورد استفاده برای ساخت کمربند است و در چند نوع مختلف وجود دارد. چرم کامل بهترین نوع چرم برای کمربند است زیرا ظاهری شیک و سخت دارد در حالی که پوست گوساله نرم تر و لطیف تر است.

کمربندهای رسمی با بالاترین کیفیت از پوست گوساله کامل ساخته می شوند. چرم مصنوعی با پشتیبانی پارچه با پلی اورتان ساخته می شود. دوام این نوع کمربندها کم است و نگهداری از آنها سخت است اما بیشترین شباهت را به چرم گاوی دارند.

رنگ کمربندهای رسمی

کمربند رسمی باید ظریف و کم رنگ باشد به گونه ای که در میان لباس های رسمی به صورت نامناسبی خودنمایی نکند. سطح آن باید نرم، صاف، براق و حداکثر فقط دارای یک طرح زمینه ظریف باشد. سیاه و قهوه ای قدیمی ترین رنگ برای کمربندهای رسمی محسوب می شوند.

رنگ های دیگری که می توانید در میان کمربندهای رسمی ببینید عبارتند از: زرشکی، برنزه، سرمه ای، خاکستری و سفید برای فصل تابستان.

ست کردن کمربند رسمی

هنگامی که کمربند رسمی استفاده می کنید باید مراقب باشید که با سایر اکسسوری ها از نظر رنگ و بافت چرم و فلز مطابقت داشته باشند. بند کمربند شما نباید با رنگ کفش، کیف و بند ساعت شما متفاوت باشد.

اگر از اکسسوری های فلزی استفاده می کنید باید دقت کنید رنگ سگک کمربند شما نیز باید با آنها هم رنگ باشد. البته به استثنا حلقه ازدواج که می تواند با سایر اکسسوری های فلزی که می پوشید در تضاد باشد.

کمربندهای غیررسمی

کمربندهای غیررسمی و اسپرت در نسبت با انواع کمربندهای رسمی، سبک ها و رنگ های بیشتری دارند و بیشتر می توانند نشان دهنده شخصیت و سبک فردی شما باشند.

سگک کمربندهای غیررسمی

در کمربندهای غیررسمی سگک ها مدل های مختلفی دارند و به طور کلی بزرگتر از سگک های کمربندهای رسمی هستند. این مدل کمربندها معمولا تزئیناتی روی خود دارند و البته صفحه سگک آنها قابل جدا شدن است. علاوه بر این سگک در خلاف جهت کمربندهای رسمی قرار دارد، یعنی کمربند حلقه D (چپ) و حلقه O (راست) است.

عرض بند در کمربندهای غیررسمی

عرض کمربندهای غیررسمی معمولا با عرض کمربندهای رسمی برابر است و اگر بیشتر یا کمتر باشد نیز کاملا عادی است. کمربند با عرض بالاتر را می توانید با شلوارهای دوخته شده با پارچه های سنگین تر استفاده کنید.

 

جنس بند کمربندهای غیررسمی

همانطور که قبلا اشاره کردیم کمربندهای غیررسمی با مواد و طراحی های مختلفی ساخته می شوند.

 

چرم

کمربندهای غیررسمی و اسپرت چرمی معمولا سخت تر و پهن تر از کمربندهای رسمی چرمی هستند و بیشتر از لایه های خارجی پوست گاو ساخته می شوند. حتی بعضی از آنها علائم ناشی از زخم یا ویژگی های پوست گاو را شامل می شوند.

برخی از کمربندهای چرمی با یک حلقه شکاف ساخته شده اند که می تواند سگک کمربندهای مختلفی را به خود اختصاص دهد و آن را به یک قطعه قابل تنظیم تبدیل کند و برای آقایانی که دوست دارند سگک کمربندهای مختلف را جمع و استفاده کنند بسیار ایده آل است.

چرم بافته شده به سگک به سبک قاب برای کمربندهای قابل تنظیم استفاده می شود. در واقع با استفاده از این بندها شما می توانید ابعاد بند را به راحتی تغییر دهید. کمربندهای بافته شده گزینه خوبی برای استفاده روزمره هستند مخصوصا وقتی یک روز پر کار را پیش رو دارید.

یافتن آنها نیز بسیار آسان است و اغلب ارزان هستند. البته کمربندهای بافته شده غیر معمولی از نوار چرمی صاف نباید با کت و شلوار پوشیده شوند اما می توانید آنها را با لباس های ورزشی خود بپوشید.

کمربندهای بافته شده از چند رنگ حتی راحت تر هستند و با لباس های تابستانی و ساحلی به راحتی ست می شوند. به عنوان مثال شما می توانید یک شلوارک خاکی، یک پیراهن آستین کوتاه سبک با یک کفش قایقی چرم روشن و یک کمربند بافته شده چند رنگ ست کنید.

 

جیر

دوام کمربندهای غیررسمی جیر معمولا از کمربندهای غیررسمی چرمی کمتر است اما برای استحکام بیشتر معمولا دارای پشتی چرمی کاملی است.

 

کنف

کمربندهای غیررسمی کنفی نیز یکی از محبوب ترین مدل های کمربندهای اسپرت هستند که شما می توانید آن را با انواع لباس های ورزشی و شلوارک های ساحلی مورد استفاده قرار دهید.

 

رنگ کمربندهای غیررسمی

محبوب ترین رنگ در کمربندهای غیررسمی رنگ قهوه ای است اما همانطور که می دانید تنوع رنگ این مدل کمربندها بی شمار است و به همین دلیل شما می توانید در استایل های غیررسمی به راحتی از این کمربندها استفاده کنید. رنگ های رایج معمولا آبی، خاکستری، سفید و چند رنگ هستند.

 

ست کردن کمربندهای غیررسمی

نکته مهم در استفاده از کمربندهای غیررسمی این است که آیا شما می خواهید این کمربندها یک تکه خاص و چشمگیر در میان لباس های شما باشد یا مایلید چندان دیده نشود؟ به دلیل تنوع بالای این مدل کمربندها شما می توانید یک کمربند غیررسمی با رنگ یا مدل عجیب و خاص انتخاب کنید سپس سعی کنید سایر اجزای استایل خود را به گونه ای انتخاب کنید که کمربند در مرکز توجه قرار بگیرد.

اگر نه ترجیح می دهید کمربند شما کمتر توجه مخاطب را جلب کند بهتر است به سراغ خرید مدل و رنگ های خنثی بروید. اما به طور کلی اگر قصد انتخاب کمربند مردانه مناسب را دارید باید بدانید کمربند مردانه یک اکسسوری است و در هر حال بهتر است برای داشتن یک استایل شیک و خوب رنگ و مدل آن را با سایر لباس ها و اکسسوری های خود ست کنید.

اگر همچنان در انتخاب کمربند مردانه مناسب بین دو گزینه رسمی و غیررسمی مردد هستید اجازه دهید به طور خلاصه به ویژگی های هر یک اشاره کنیم.

ست کردن کمربندهای غیررسمی

کمربند رسمی:

  • سگک کوچکتر و براق تر
  • عرض بند نازک تر
  • معمولا چرم

 

کمربند غیررسمی:

  • سگک بزرگتر
  • عرض بند بیشتر
  • مواد بند سخت تر، ضخیم تر، ناهموارتر و اغلب مات
  • تهیه شده از چرم یا مواد مختلف

دقیقاً مانند کفش بین کمربندهای رسمی و کمربندهای غیررسمی نیز همپوشانی وجود دارد. کمربندهای رسمی عمدتا برای پوشیدن با کت و شلوار و لباس های رسمی محیط کار است اما گاهی اوقات می توان آنها را با کت های اسپرت، ژاکت و شلوارهای رسمی تر ست کرد. اما کمربندهای غیررسمی بیشتر با شلوار جین، کتان های خاکی رنگ و شلوارک کوتاه استفاده می شوند اما می توانید گاهی آنها را با ژاکت های زیبا و کت های اسپرت نیز ست کنید.

اما وقتی یک لباس به وضوح در دسته رسمی یا غیررسمی قرار می گیرد باید کمربندی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با لباس شما ست شود. تصور کنید یک کمربند بزرگ با سگک خاص را با یک کت و شلوار رسمی بپوشید و یا یک شلوار جین پر طرح و نقش را با یک کمربند ساده و رسمی بپوشید؟ هر دوی این موارد استایل شما را آشفته خواهد کرد.

انتخاب کمربند مردانه مناسب

به طور کلی اگر مایلید یک کمربند بخرید و تا سالها از آن استفاده کنید پیشنهاد ما به شما خرید یک کمربند چرم مشکی ساده است. دوخت و جنس یک کمربند فاکتورهایی هستند که میزان دوام آن را مشخص می کنند. البته اینکه بتوانید برای هر استایل خود یک کمربند خاص داشته باشید باعث می شود به عنوان یک مرد شیک پوش و خوش استایل شناخته شوید.