طراحان ترک، اوج ظرافت و اصالت

 بیش از نیم قرن است که کشور ترکیه سرمایه گذاری های کلانی را بر روی صنعت مد و پوشاک خود انجام داده است و امروزه طراحان ترک در سراسر دنیا از محبوبیت و شهرت جهانی برخوردار هستند. تلفیق اصالت با زیبایی و ظرافت در طراحی های این طراحان با ذکاوت و با سلیقه به چشم می خورد وبه همین دلیل موجب خلق برندهای مهم و بزرگی همچون کوتون cotton، فیورfever، ال سی وایکیکی LC vaikiki، Az Factori و ...شدند.

مشهورترین طراحان ترک در جهان

طراحان ترک در خلق انواع لباس مانند لباس شب، لباس هاسی مجلسی پر زرق و برق و فاخر، لباس های مخصوص هنرمندان و افراد مشهور، همچنین برگزاری فشن شو و رویدادهای هفته های برگزاری مد و هقته طراحی استانبول و همچنین وجود تعداد بی شماری بوتیک وفروشگاه های لباس سالانه توریست های بسیاری را به خود جذب می کند و مقصدی باورنکردنی برای عاشقان مد است.

ما قصد داریم تا در این مقاله به معرفی برخی طراحان سرشناس ترک و ویژگی های طراحی های آنان بپردازیم. در اینجا لیستی از مهمترین طراحان ترکیه را مشاهده می کنید:

• سزگین آکسو

• اردم مورالی اوغلو

• بورا آکسو

• حسین چالایان

• دلارا فیندیک اوغلو

• ای گوزن

• گونسلی تورکای

• اومیت بنان

• کیمل ایپک

از سزگین آکسو تا کمیل ایپک که از طراحان مد و استایل امروز اروپا و جهان به شمار می‌روند. همگی در رده طراحان صاحب سبک و صاحب بازاری پر رونق و پرمخاطب در کشور ترکیه هستند. در ادامه به معرفی چند طراح مطرح ترک می‌پردازیم.

اردم مورالی اوغلو

این طراح مشهور ترک از پدر اصالت ترک و مادر او انگلیسی تبار بود. هرچند او مونترال کانادا زاده شده اما وی را به عنوان یک طراح ترک موفق می شناسند. او تحصیلاتش را در زمینه طراحی لباس و مدلینگ در سال 2000 در تورنتو شروع کرد و مدتی در خانه مد وست وین وود به عنوان کار آموز ماند و پس ازآن به لندن مهاجرت کرد و در کالج روبال لندن به ادامه تحصیللاتش پرداخت. پس از اتمام تحصیلاتش به سرعت وارد بازار کار شد و طراحی هایش به سرعت موردعلاقه طراحان مد و فشن اروپایی و ترک قرار گرفت.از جمله افراد مشهوری که با وی همکاری کرده اند می توان به امیلی کوتیار، کیت بلانشت و اما واتسون اشاره کرد.

اردم مورالی اوغلو

اردم مورالی اوغلو، طراح ترک توانست در سال 2005 در لندن برند رسمی خود را به نام اردم تاسیس کند و در مدت خیلی کمی توانست با طراحان مشهور دنیا وارد رقابت شود. طراحی های برند اردم به صورت تخصصی برای زنان خلق شده است همچنین  لباس های برند اردم را بسیاری از افراد مشهور هالیوودی در جشن شب نامزدی اسکار بر تن کرده اند. شکوه، تجمل و خاص بودن و همچنین استفاده از رنگ های شارپ از ویژگی‌های لباس های برند اردم است.

بورا آکسو

بورا آکسو نیز یکی از برجسته ‌ترین طراحان ترکیه به شکار می رود. او مدرک دانشگاهی خود را در رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاه سنت مارتینز لندن دریافت کرده است. اولین ورود او به طور حرفه ای به صنعت فشن، شرکت در جشنواره هفته مد لندن بود که به مدت 8 سال متوالی طراحی هایش در این جشنواره به اجرا گذاشته می‌شدند. برند بورا آکسو غالباً برای طراحی لباس زنان به طور خاص است. وی فروشگاه های متعددی در کشورهای ترکیه، هنگ‌کنگ، آمریکا و انگلستان دارد، همچنین سالانه طراحی های شگفت انگیزی وی در بزرگ‌ترین فشن شوهای دنیا مانند vogue به نمایش گذاشته می‌شود.

بورا آکسو

حسین چالایان

این هنرمند ترک در یکی از جزایر زیبای قبرس متولد شده است. در دانشگاه سنت مارتینز لندن در رشته طراحی مد و لباس تحصیل‌کرده است. او در جوانی نشان بهترین طراح لباس بریتانیا و انگلیس را از آن خود کرده است و امروزه به عنوان یکی از قدیمی ترین چهره های شناخته شده و برتر دنیای مد ترکیه در جهان می باشد. سبک طراحی های او به شکل و استایل مینیمال و مفهومی شهرت دارد و شرکت او با برند تجاری chalayan یکی از معتبرترین برندهای لباس در ترکیه به شمار می‌رود.

حسین چالایان

او تبحر خاصی در به کار گیری فناوری و علم با خلاقیت درا هنرطراحی در صنعت مد داشت. همچنین علاوه بر فعالیت در دنیای مد چند فیلم کوتاه با نام absent"  و presence" را کارگردانی کرد. او با ترکیب دو عنصر مهم یعنی تکنولوژی و معماری به روایت فرهنگ و انسان شناسی در لباس در اوج شکوه و جلال داستانی را به تصویر می کشد. حسین چالایان به عنوان هنرمندی پیشگام و آوانگارد به شمار می رود که می توان خلاقیت، نبوغ و آینده را به وضوح را در آثارش مشاهده کرد.  

دلارا فینیدیک اوغلو

دلارا فیندیک اوغلو این طراح ترک خوش‌ ذوق متولد شهر استانبول است و تحصیلات ابتدایی خود را در دانشگاه هنر ترکیه و در رشته مدلینگ و فشن گذرانده است و تحصیلات عالیه خود را نیز در دانشگاه مشهور سنت مارتینز لندن ادامه داده است.پس از اتمام تحصیلاتش با برگزاری یک نمایشگاه از آثارش که در دوره دانشجویی به آن پرداخته بود توانست توجه  بسیاری از هنرمندان هم دوره خود را جلب کند و در زمان کمی نیز به شهرت برسد.

همچنین او را به عنوان جوان‌ترین طراح لباس ترک می‌شناسند.طراحی های خاص و زیبای او مورد توجه بسیاری از هنرمندان معروفی چون bella hadid مدل معروف قرار گرفت و بسیاری معتقدند که این موضوع باعث شهرت وی در سطح بین‌المللی شده است.

طراحان ترک

ای گوزن Ece Gozen

او کار خود را در هاکان پلدیریم آغاز کرد و در آنجا با شرکت در هفته های مد پاریس، لندن و میلان توانست طراحی های خاص و منحصربه‌فرد خود را در معرض نمایش قرار دهد. او پس از شرکت در فستیوال IHKIB برای پروموت پروژه Reflection در سال 2012 موفق به دریافت جایزه بهترین طراح شده و موجب شهرت خود شد. از ویژگی‌های طراحی او نمایش زیبایی‌شناسی لباس زنان در ترکیب با ورزش و مد است. جایی که برای خلق یک تأثیر قدرتمند در آن جستجو می کند.

گونسلی تورکای Gonzale Turkay

این هنرمند در Academy Italiana تحصیل کرد و قبل از ایجاد برندش در حوزه مد برای برند زارا طراحی می کرد. مجموعه های قابل ‌تأمل او شامل چاپ‌ها و نگاره های آندروژین است. او با هنرمندان بسیاری در سراسر جهان همکاری می کند. آخرین مجموعه او با همکاری روین وو عکاس منظره بریتانیایی ایجاد شده تا قطعات الهام گرفته شده از چشم‌انداز سورئال را ایجاد کند.

بسیاری معتقدند طراحی های او برای پرکردن شکاف بین مد و طبیعت ایجاد شده اند. همچنین وی قبلاً برنده جایزه کارآفرین مد جوان در سال 2009 شده بود و در سال 210 در هفته مد لندن به نمایندگی از طراحان جوان ترک موفق به دریافت جایزه شد.

اومیت بنان Omit Benan

اومیت بنان ابتدا کار خود را به عنوان یک جوان فیلمساز مشتاق شروع کرد اما به سرعت علاقه خود را به حرفه طراحی مد انتقال داد که بخشی از آن را از پدرش که یک طراح لباس بود الهام می گرفت. مجموعه های طراحی او عموماً یک داستان را روایت می‌کنند. یک مجموعه مشهور او طراحی از یک دختر است که علاقه به پوشیدن لباس های پسرانه دارد. یک مجموعه دیگر او کلوپ لباس کارتاگنا را به تصویر می کشد که روند لباس ورزشی را به سمت پسربچه‌ای هیچان انگیز هدایت کرده است.

طراحان ترک

او از سال 2006 در لندن اقامت گزید است. امروز طراحی های بنان را در شروع هر فصل در گالری ها و بوتیک های لندن می توان مشاهده نمود. آثار طراحی های اومیت بنان بخاطر اخلاق تهاجمی و برجسته اش به عنوان یک جنبه الهام گیری بازیگران به شمار می رود چرا که تمام جنبه های نمایش وی را القا می‌کنند.

کمیل ایپک Keml Ipeki

اگر از علاقه مندان به دنیای مد و فشن باشید این هنرمند موفق و سرشناس را حتما می شناسید و می دانید که نمی توان نقش شهرت و ثروت خانوادگی این طراح ترک را در شهرت و موفقیت او نادیده گرفت. بیش از نیمی از هنرمندان مشهور ترک در عرصه سینما و لباس از خویشاوندان و آشنایان او هستند. خانواده وی یعنی پدرش ازآشپزهای درجه یک دربار عثمانی به شمار می رفتت و مادرش نیز معلم شاهزاده های درباری بود که هردویشان بسیار اهل هنر و فرهنگ بودند. افراد خانواده او بعد ها به صنعت فیلمسازی وارد شدند و با شرکت های بزرگ فیلمسازی در هالیوود مراوده داشته اند.

او به سه زبان اصلی انگلیسی، فرانسه و ترکیه است و یکی از طراحان مشهور ترک زبان در دنیاست. این طراح مد اولین خانه مد خود را در سن 20 سالگی تاسیس کرد و در سسن 24 سالگی نیز در NICE فرانسه افتتاح نمود. طراحی های کمیل ایپک از نقش و نگاره های سنتی و قدیمی ترکی و سلاطین عثمانی الهام گرفته است که بسیاری معتقدند طراحی هایش جزئیات تاریخ ترکیه را روایت می کند.

طراحان ترک

به گفته خود این طراح ترک یکی از مهم ترین منابع الهام او برای طراحی هایش کولی ها هستد. نقوش سنتی به وفور بر روی پارچه لباس هایش دیده می شوند. اغلب استایل لباس های کمیل ایپک برگرفته از لباس سبک بوهمی و لباس های کولی است. در واقع او سبک مدرن و امروزی را با سبک بوهمی تلفیق نموده و همیشه کالکشن طراحی های او بدون نام و امضا قابل تشخیص است.

کلام آخر

امیدواریم تا اینجا توانسته باشیم قدرت و اصالت طراحان ترک را به درستی به شما خواننده گرمی سایت فروشگاه اینترنتی مدمن معرفی کرده باشیم. چرا که طراحان ترک نقش بسیار حائز اهمیتی در صنعت مد و لباس دنیا ایفا کرده اند و دوستداران مد باید اطلاعات کافی از ویژگی آثار آنان کسب کنند.