چگونه رنگ‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنیم؟

هیچ شکی در رابطه با جایگاه رنگ در ظاهر لباس‌ها وجود ندارد و این رنگ‌ها هستند که می‌توانند شما را خوش‌پوش‌تر و شیک‌تر نشان دهند. هر چقدر هم که لباس‌هایی با مدل و طرح‌های زیبا بپوشید اما اگر به رنگ‌ها و تناسب آن‌ها بایکدیگر دقت نکنید، ظاهر و تیپ خوبی نخواهید داشت. وقتی بحث رنگ‌ها مطرح باشد، مهم‌ترین موضوع این است که نحوه‌ی ترکیب آن‌ها با هم را بلد باشید. در ادامه به معرفی سه قانون اصلی برای ست و ترکیب کردن رنگ‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه با مدمن همراه باشید.


قانون اول: روی رنگ‌های اصلی و خنثی تمرکز کنید

بهتر است با یک مثال شروع کنیم. لباس پوشیدن و ترکیب رنگ‌ها را همانند یک پیتزا تصور کنید. بخش اصلی پیتزا از نان و پنیر درست شده و سپس روی آن مواد مختلف دیگری قرار دارند. به نظر شما کدام قسمت مهم‌تر و اصلی‌تر است و بیشتر بخش‌های یک پیتزا را شکل می‌دهد؟

لباس پوشیدن هم به همین صورت است و بخش عمده‌ای از رنگ‌های به کار رفته، باید همانند نان پیتزا باشد و سپس رنگ‌های دیگر به صورت جزئی در کنار آن قرار بگیرند. رنگ‌های اصلی و خنثی، که باید درصد بیشتری از تیپ شما را شامل شوند، رنگ‌هایی هستند از جمله:

• مشکی
• سفید
• خاکستری
• آبی روشن، نیلی و آسمانی
• خاکی و قهوه‌ای
• سبز زیتونی

این‌ها رنگ‌هایی هستند که تقریبا با همه‌ی رنگ‌ها تناسب دارند و پایه‌ی اصلی ست کردن با دیگر رنگ‌ها را شکل می‌دهند؛ همچنین پیدا کردن رنگ مناسب با آن‌ها هم بسیار آسان است. برای همین باید از این رنگ‌ها با درصد بیشتری در ظاهر خود استفاده کنید. پس از استفاده درست از رنگ‌های خنثی و غیرخنثی، سپس می‌توانید به سراغ قانون بعدی بروید و شیک‌پوش بودن را به یک کار لذت‌بخش تبدیل کنید.


قانون دوم: از جزئیات کوچک با رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید


در این مرحله باید تقریبا انواع رنگ‌ها را مورد آزمایش قرار بدهید و بهترین را انتخاب کنید. فقط دقت کنید که استفاده‌ی بیش از حد از جزئیات و رنگ‌های مختلف، ظاهر شما را بد جلوه خواهد داد. برای مثال فکر کنید چه بلایی سر آن پیتزا خواهد آمد اگر مخلفات زیادی که بایکدیگر هم‌خوانی ندارند، در آن وجود داشته باشند؟ همین موضوع در مورد لباس پوشیدن هم صدق می‌کند. شما باید از 1 الی 2 بخش با رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید تا دیگر رنگ‌های اصلی را تحت شعاع قرار ندهند و در میان آن‌ها گم نشوند، و یا حتی کاری نکنند که دیگر این رنگ‌های اصلی به چشم نیایند.
برای مثال یک دستمال جیبی سفید، زرد و یا صورتی با یک ژاکت ورزشی مشکی و یا دیگر رنگ‌های خنثی (برای مثال پیراهن آبی روشن، شلوار جین آبی تیره، کمربند مشکی و...) ظاهر خوبی به شما می‌دهد و جلوه‌ی چشم‌گیری در تیپ شما خواهد داشت. همچنین یک کراوات قرمز یا دکمه‌های طلایی با ژاکت‌های مشکی یا قهوه‌ای هم می‌توانند نمونه‌ی خوبی از این ترکیب رنگ‌ها باشند.
مورد دیگر کفش‌های‌تان است. معمولا کفش‌های مشکی بهترین انتخاب هستند و با انواع لباس‌ها تناسب دارند؛ اما کفش‌های قهوه‌ای هم می‌توانند ترکیب خوبی با رنگ‌های اصلی تیپ شما داشته باشند. پس برای کفش‌ها باید ببینید که چه رنگی با رنگ‌ خنثی‌ای که از آن بیشتر در ظاهرتان بکار برده‌اید مناسب‌تر است. همچنین ست کردن رنگ کفش با پیراهن یا ژاکت‌تان هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد و شما را شیک‌پوش نشان دهد. برای مثال ترکیب یک کاپشن جین روشن، تی‌شرت سفید، شلوار جین مشکی و کتانی‌های سفید؛ ست خوبی خواهد بود که با اضافه کردن دستبند یا ساعت سفید به همراه یک عینک دودی مشکی می‌تواند کامل‌تر شود.


قانون سوم: رنگ پوست‌تان را در نظر بگیرید ولی نگذارید تاثیر زیادی روی تصمیم‌تان داشته باشد


هربار که لباسی بر تن می‌کنید، معمولا از خودتان می‌پرسید «آیا این رنگ به پوست من می‌آید یا نه؟» درست است؟
شما خیلی نباید نگران این مورد باشید چون اهمیت آنچنانی ندارد و اولویت‌تان باید همان قوانینی باشد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. البته منظورمان این نیست که رنگ پوست هیچ نقشی در لباس پوشیدن و ظاهر شما ندارد، اما نباید دغدغه‌ی فکری شما شود و تنها اختصاص دادن 10 درصد از تصمیم‌تان‌ به این موضوع برای انتخاب رنگ لباس‌ کافی است. همچنین فراموش نکنید که در ابتدا باید دو قانون اول را اجرا کنید و سپس به سراغ رنگ پوست خود بروید.
دقت به تناسب رنگ پوست و مو و همچنین لباس‌های شما خوب است و به استایل شما کمک می‌کند؛ اما همان‌طور که گفتیم تنها باید بخش کوچکی از تیپ شما را شکل بدهد. نباید بگذارید که رنگ پوست‌تان تمام تصمیم‌هایی که برای ترکیب رنگ‌ها، با توجه به دو قانون اول، گرفته‌اید را به‌هم بزند و تنها باید به استفاده‌ی درست از رنگ‌های خنثی و جزئیات دیگر فکر کنید و مطمئن باشید که ظاهر و جلوه‌ی خوبی به شما می‌دهند و دیگر تیرگی یا روشن بودن پوست شما آنقدر اهمیتی نخواهد داشت.


ترکیب و ست کردن رنگ‌ها یک مهارت ذهنی و غریزی است و درست و غلطی درباره‌ی آن وجود ندارد. به طور حتم تاکید زیادی روی قوانینی که در این مقاله، یا هرجای دیگر دیده‌اید، نیست و این تنها یک راهنما محسوب می‌شود. زمانی که شما در این زمینه اطلاعات زیادی به دست آوردید و انواع رنگ‌ها و لباس‌ها را امتحان کردید، می‌توانید هر تصمیمی که دوست داشتید بگیرید و خودتان انواع رنگ‌هایی را که به نظرتان بهتر هستند در کنار یکدیگر بکار بگیرید.
با کمی تمرین و تجربه، در نهایت تنها با یک نگاه به آینه قادر خواهید بود که بفهمید آیا تیپ‌تان خوب است یا نه و دیگر نیازی نیست که به چیز دیگری اهمیت بدهید و تنها لازم است اعتمادبه‌نفس داشته باشید و این اعتمادبه‌نفس است که مهم‌ترین بخش ظاهر و استایل شما را شکل می‌دهد.
امیدواریم این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد.