در این مقاله سعی داریم در مورد انواع چرم طبیعی و چرم مصنوعی و راههای شناخت آن از یکدیگر را برای شما بیان نماییم.

چرم یک فراورده‌ی حیوانی است که از دیرباز مورد توجه و استفاده‌ی بشر قرار گرفته. این محصول ارزشمند از فرایند دباغی پوست حیواناتی از قبیل گوسفند، بز، بوفالو، گاو و…به دست می‌آید. شناخت انواع چرم ، کمک می کند تا خریدی بهتر انجام دهیم و نوع آن را برای کاربردی که مد نظر داریم انتخاب کنیم.

علاوه بر منشاء جانوری یا صنعتی، چرم‌ها را بر اساس نوع پرداخت نهایی هم طبقه بندی می‌کنند. تنوع پرداخت چرم سبب می‌شود که انواع گوناگون و زیبایی از این فراورده در اختیار همگان قرار گیرد. هر یک از این چرم‌ها شخصیت و ویژگی منحصر به فردی دارند. اغلب اشخاص هم بسته به نوع دیدگاه و کاراکتر خودشان یکی از انواع چرم را انتخاب می‌کنند. البته بی‌شک همگی در این زمینه با هم اتفاق نظر داریم که تمام شکل‌های چرم زیبا و شیک هستند. حال، بهتر است با هم به مرور چند گونه از انواع چرم بپردازیم.


leather bag

  • جیر:

جیر لایه‌ی چرمی نازکی است که به روش آلدئیدی دباغی شده و خاصیت جذب رطوبت آن بسیار بالا است. برای تولید این نوع چرم، سطح گوشتی آن را پرداخت می‌کنند. این محصول سطحی نرم و مخمل گونه دارد. لازم است بدانید که جیر را می‌توان با استفاده از تمام انواع چرم‌ها درست کرد.

  • اشبالت:

این نوع چرم از لایه لایه کردن چرم ضخیم گاو به دست می‌آید. در این روش، بخش براق پوست گاو به صورت ورقه‌ای برداشته شده و یک سطح پرزدار به دست می‌آید که در واقع لایه دوم پوست به حساب می آید. این نوع چرم به نسبت چرم نبوک از مقاومت کمتری برخوردار است.

  • نبوک:

نبوک به عنوان مرغوب‌ترین چرم پرزدار شناخته می‌شود، از پوست گاو مشتق شده و درست مانند جیر در مرحله‌ی پرداخت به صورت مخملی ارائه می‌گردد. نبوک از جیر محکم‌تر و مقاوم‌تر است و دیرتر کثیف می‌شود. چرم نبوک بهترین نوع چرم برای تولید کیف چرم به شمار می رود.

  • ورنی:

گونه‌ای چرم است که با نوعی لاک یا لعاب پوشیده می‌گردد. این نوع چرم، براق و بسیار زیبا است.

leather shoes men

  • چرم سبک:

این نوع چرم بسیار نازک است و از پوست حیواناتی از قبیل گوسفند، بز، و بره ساخته می‌شود. این چرم در دوخت لباس‌های چرمی و دستکش و کلاه به کار می‌رود.

  • چرم کرومی:

سطح این نوع چرم توسط چاپ و به صورت صنعتی منقوش می‌شود. معمولاً برای این کار از چرم نامرغوب استفاده می‌کنند.

  • چرم سنگین:

این نوع چرم، ضخیم و زمخت است و از پوست حیواناتی همچون اسب، شتر، گاومیش، گاو، و سوسمار حاصل می‌گردد. این چرم دارای دوام و استحکام بالایی است و برای تولید کفش و برخی پوتین‌ها مناسب است.

موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از دنیای خوش رنگ و بوی چرم را به شما معرفی می‌کنند. تولید چرم داستان طولانی و پر ماجرایی دارد. همه‌ی ما با خرید قطعات چرمی بخشی از این داستان را با خودمان همراه می‌کنیم. چرم زیبا و بادوام است و شخصیت منحصر به فرد شما را دو چندان جلوه می‌بخشد.

منبع: نوزده