دیجیتال فشن، ورود تکنیک های خلاقانه به دنیای مد

امروزه در دنیای مد مانند بسیاری از شاخه های هنری دیگر شاهد ورود تکنیک های خلاقانه از طریق تکنولوژی را شاهد هستیم. و این امر سبب شده تا مختصات میان رشته ای صنعت مد و فشن مرزها را در هم شکند و طیف وسیعی از علاقه مندان به این حوزه را به خود جذب کند. در این مقاله مخصوصا درباره جدیدترین رشته درصنعت مد یعنی دیجیتال فشن و مد دیجیتال صحبت خواهیم کرد و خلاقیتی را که هنرمندان در این حوزه به دنیای مد و فشن وارد کرده اند را از نقطه نظرهای مختلف بررسی می کنیم.

دیجیتال فشن

دیجیتال فشن چیست؟

Digital Fashion نمایش بصری از یک لباس است که با استفده از فناوری های رایانه ای و نرم افزار به صورت سه بعدی ساخته می شود. مد دیجیتال همجنین تعامل بین فناوری دیجیتال و مد را برقرار می کند. امروزه فناوری های ارتباطات و اطلاعات هم در صنعت مد و فشن هم درتجربه مشتری ها با چشم انداز های عمیق ادغام شده است.

این تعاملات در سه سطح اصلی اتفاق افتاده است که عبارتند از:

  1. در جایی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای طراحی و تولید محصولات مد مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف سازمان های صرفا صنعتی که از فناوری های دیجیتال به صورت مستقیم استفاده می کنند. 2.
  2. ICT نوع فناوری که برای بازاریابی توزیع و فروش و خرید آنلاین به کار می رود. 
  3. . فناوری اطلاعات به وسیله فعالیت های تمام ذینفعان مربوط که به ایجاد دنیای مد نیز کمک می کنند.

دیجیتال فشن

طراحی، تولید و سازماندهی

در میان بسیاری ازتکنیک های موجود برای طراحان مد و مدل سازی می توان به چاپ دیجیتال پارچه اشاره کرد. چاپ دیحیتال فرآیندی است که چاپ ها به طور مستقیم بر روی پارچه های چاپگر اعمال می شود و این امر باعث کاهش 95 درصدی استفاده از آب، 75 درصدی استفاده از انرژی و به حداقل رساندن ضایعات نساجی می شود.

مزیت اصلی چاپ دیجیتال توانایی انجام اجرای بسیار کوچک هر طرح است. چاپ دیجیتال منسوجات احتمالا بزرگترین نوآوری مد قرم بیست و یکم است که توسط کریستینا بینکلی در وال استریت ژورنال اعلام شد. فناوری چاپ دیجیتال به طراحان این امکان را می دهد تا ضمن تقویت برند خود نوآوری های لازم را نیز داشه باشند.

صاحبین برندهایی مانند: Pucci، Prada وJil Sander از این فناوری برای ابداع ایده های خود استفاده می کنند.

دیجیتال فشن

دیجیتالی شدن صنعت مد

صنعت مد در حال تغییر در مقیاس بزرگ است که در نتیجه مستقیم رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر رفتار مصرف کنندگانش می باشد. تحول دیجیتالی در عرصه مد وسیله ای است که از طریق آن می توان به برگزاری فشن شو ها محافظت از نام تجاری و محیط و شهرت طراحانش در یک محیط نا امن و پیچیده محافظت کرد. همچنین در دسترس بودن داده های بزرگ تجزیه و تحلیل می تواند توسط شرکت های مد، به طور استراتژیک مورد استفاده قرار بگیرد تا تجربه مشتری را متناسب با سلیقه طراح هماهنگ سازد.

در واقع آخرین چالش برای شرکت های مد این است که بتوانند تحولات دیجیتال، مانند دیجیتال فشن را در هر جنبه از فرهنگ سازمانی خود جا دهند. در صنعت مد از خرده فروشی های تخفیف جهانی گرفته تا مارک های لوکس انحصاری بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی را هدایت می کند. صنعت مد یکی از زمینه های چالش بر انگیز است که تحت تاثیر عدم اطمینان اقتصاد جهانی و روندهای متمایز و تغییرات صنعتی مسیری رو به جلو را طی می کند. رشد و توانمندی در استفاده از فناوری های دیجیتالی باعث شده است که شرکت ها بتوانند تعامل کرده و بر یکدیگر تاثیر بگذارند. چرا که آنان با آگاهی گزینش و مسوولیت با نحوه نگاهشان به جامعه و شرکت در شبکه های اجتماعی و درک مصرف کالاهایی که می خرند بسیار اهمیت می دهند.

دیجیتال فشن

خطرات دیجیتالی شدن

در دنیای افزایش پیجیدگی و نوسان، صاحبین برندها باید اهداف و عملیات برنامه رشد خود را با خطرات استراتژیکی که با آن روبرو هستند متعادل کنند.

عوامل مختلفی در ایجاد این محیط موثر هستند، مانند:

• تنظیم قوانین و مقررات ثابت سازمانی

• ارتباط رسانه ای اجتماعی

• افزایش عرضه و تقاضا

• جغرافیای گسترده تر

• خطر الزام بالا رفتن سرعت ارسال کالا

بنابراین؛ این امری ضروری است که شرکت ها سطح هوشیاری خود را افزایش دهند و این خود یکی از علل مهم پیدایش دیجیتال فشن است. مشتری مداری دیجیتال شامل فرایندهای پیشرفته دیجیتال، از قبیل تجزیه و تحلیل، پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم ها عامل بازازیابی دیجیتال، تجارت، فروش و خدمات رسانی، تجربه تعامل مشتری را از چند کانال فراهم می کند و در نهایت نرخ و درآمد ROI تبدیل را بهبود می بخشد.

دیجیتالی دیجیتال فشن

محرک های اصلی تحولات دیجیتال نکته اصلی، یافتن تعادل مناسب بین قرار دادن شرط بندی ها از جانب سرمایه گزاران و صاحبین برندها و تحریک برای حصول نتایج سریع با ایده های نوآورانه و ایجاد یک زمینه محکم برای ایجاد یک زمینه تحول دیجیتالی است. در هر حالت چالش اصلی به کارگیری قدرت داده ها، تجزیه و تحلیل ها مدیریت ریسک های برند و اعتبار، مدیریت ایجاد ارزش افزوده و پر کردن شکاف فناوری های دیجیتال نیست بلکه اینها همه باعث اجرای اصلی چالش نهایی دیجیتال برای شرکت های مد هستند. یک تغییر کامل در فرهنگ سازمانی که مصرف کننده را سرلوحه کار خود قرار می دهد.

نتیجه گیری

سایت فروشگاه اینترنتی مدمن نیز مفتخر است تا با ایجاد زمینه هایی برای تعاملات با بازار مصرف و مشتریان خود ایده هایی خلاقانه و بهینه ای را در جهت دسترسی آسان تر و همچنین صرفه جویی در زمان، هزینه و ارتقای سلامت بازار پوشاک اجرا کند و این امر تنها با حمایت و نظرات شما میسر خواهد شد.